אפקט לפידות: שווי שיכון ובינוי זינק במיליארד שקל מאז שדווח על המינוי הצפוי למנכ"ל

דירקטוריון שיכון ובינוי, שנמצאת בשליטת נתי סיידוף, אישר הבוקר את מינויו של אייל לפידות, שכיהן ב-10 השנים האחרונות כמנכ"ל הפניקס • מאז שחשף "גלובס" את דבר המינוי הצפוי לפני כ-3 שבועות, הוסיפה מניית שיכון ובינוי לערכה 35% • לפידות יקבל כמנכ"ל שו"ב שכר של כ-8 מיליון שקל בשנה ואופציות

אייל לפידות, נתי סיידוף / צילום: אמיר מאירי, אבי שאולי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אייל לפידות, נתי סיידוף / צילום: אמיר מאירי, אבי שאולי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מביטוח ופיננסים לנדל"ן ותשתיות: אייל לפידות מונה היום (ג') למנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי, בד בבד עם פרישתו מניהול קבוצת הפניקס. דבר מינויו הצפוי של לפידות נחשף ב"גלובס" לפני כשלושה שבועות, ומאז הוסיפה מניית שיכון ובינוי 35% לערכה - תוספת שווי של כמיליארד שקל, הנזקפת במידה רבה למינויו הצפוי של לפידות, הידוע כמנכ"ל הישגי ומצליח. לאחר עלייה של כ-3% היום, עומד שווי שו"ב בבורסה על 3.7 מיליארד שקל.

דירקטוריון שו"ב, הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף, התכנס הבוקר ואישר את מינוי לפידות, שכיהן בעשר השנים האחרונות כמנכ"ל הפניקס. לפידות, שיחליף את המנכ"ל היוצא משה לחמני, יתחיל בחפיפה בחודש יוני וייכנס לתפקיד רשמית ב-15 ביולי.

סיידוף, איש עסקים אמריקאי-ישראלי, רכש את מניות השליטה בשו"ב (כ-47%) מידי המיליארדרית שרי אריסון אשתקד, תמורת כ-1.1 מיליארד שקל. מאז השלמת העסקה קפץ שווייה של ההחזקה בכ-60%, כך שסיידוף מורווח "על הנייר" כ-630 מיליון שקל על החזקתו.

לפי הערכות בשוק צפוי לפידות לקבל בתפקידו החדש חבילת שכר בעלות של עד 8 מיליון שקל בשנה (מחציתה בונוס תלוי יעדים). מדובר בתגמול הגבוה ביותר מפי שניים מעלות שכרו של לפידות בהפניקס אשתקד, שעמדה על 3.6 מיליון שקל. נוסף על כך, צפוי לפידות לקבל בשיכון ובינוי תגמול הוני (אופציות או מניות החברה) בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

חבילת התגמול השמנה הייתה ככל הנראה מרכיב מרכזי בהחלטת לפידות לעזוב כעת את הפניקס, לאחר כעשר שנים בתפקיד. בעבר נחשב לפידות לאחר משיאני השכר במשק בכלל, ובענף הביטוח בפרט, אך התערבות הרגולציה והגבלת שכר הבכירים בפיננסים קיצצו את שכרו בשנים האחרונות ביותר מחצי. גם כך, עולה מבדיקת "גלובס", עמדה עלות העסקתו המצטברת בשנים 2007-2018 (כמנכ"ל החברות דלק ישראל והפניקס, שתיהן בשליטת יצחק תשובה) על סכום עצום של כ-120 מיליון שקל.  

לפידות נחשב כאמור למנהל מוערך. הוא הוביל את הפניקס ממעמד של חברה מנומנמת במשבר לחברת ביטוח צומחת, בעלת שווי השוק הגבוה בישראל. תמיר כהן, יו"ר שיכון ובינוי, אמר היום: "אני שמח על מינויו של אייל לפידות לתפקיד מנכ"ל החברה, ועל הצטרפותו לשיכון ובינוי. אנו בטוחים כי אייל יתרום תרומה משמעותית לחברה, ויסייע לה לממש את הפוטנציאל האדיר הגלום בה. אייל מגיע אלינו עם ניסיון נרחב לא רק בעולם הפיננסים, אלא גם בניהול של מערכות גדולות ומורכבות עם פעילויות בארץ ובחו״ל".

לפי שעה לא התקבלה החלטה על זהות המחליף של לפידות ב הפניקס   , למרות הזמן שחלף מאז ש"גלובס" חשף שהוא צפוי לעזוב את החברה לטובת שיכון ובינוי . ככל הידוע בחברה מספר מועמדים פנימיים בולטים, בהם אייל בן סימון שמכהן בתפקידים בכירים בתפקידי ליבה בחברה שנים רבות, וגם, למשל, דניאל כהן, שהגיע לאחרונה מכלל ביטוח. שני אלה היו מועמדים אשתקד לתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח. בן סימון, שלדעת רבים הוא מועמד מוביל, גם אם לתפקיד ממלא מקום, הגיע להפניקס במהלך העשור הקודם לאחר שהיה בפיקוח על הביטוח. הוא הגיע להפניקס עוד בימי בעלי השליטה הקודמים: קבוצת מאיר של יעקב שחר וישראל קז.

ככל הידוע פגישת הבורד הבאה של הפניקס תתקיים "רק" ביום חמישי. נציין כי לאחרונה חתמו סנטרברידג' וגלטין פוינט על הסכם לרכישת השליטה בהפניקס - הגם שמדובר ברכישה לא ודאית שצריכה לקבל את אישור הפיקוח על הביטוח.

אפסייד של 61% על מחיר המניה

עוד קודם למינוי פרסמו בבית ההשקעות ווליו בייס בתחילת השבוע סקירה מעודכנת על שו"ב, עם מחיר יעד של 14.7 שקל למניית החברה, אפסייד של 61% על מחירה הנוכחי בבורסה.

"נראה כי הרכישה של סיידוף את השליטה בחברה תתברר כאחת המשתלמות שבוצעו בעשור האחרון בישראל. שיכון ובינוי היא יהלום לא מלוטש, הרבה פעילויות ששלובות כשתי וערב ומייצרות סינרגיה אחת בשנייה, שהשווי שלהן אינו משתקף במאזן החברה", כותבים שם.

להערכתנו, מציינים בווליו בייס, "ניתן להציף ערך רב בקבוצה: לגלות את שווי הקרקעות בישראל, להנפיק את חטיבת האנרגיה הירוקה, שהיא בעלת הפעילות הגדולה בישראל בתחום זה (הנפקה כחברה רגילה או כקרן ריט תחזק משמעותית את מאזן הקבוצה), להציג במאזן את שווי הנכסים המניבים לפי הערכות השווי של החברה (כמו שמתבצע בכל החברות המניבות), לתת גילוי בנוגע לשווי הנכסים בחטיבת הזכיינות ועוד פעולות".

להערכתנו, מוסיפים האנליסטים, "הרוח החדשה הנושבת במסדרונות החברה תביא לשינויים חיוביים, שיבואו לידי ביטוי בצמיחה של החברה ובתוצאותיה. חזרה לפעילות באפריקה, לצד העמקת פעילות הקבלנות והזכיינות בארה"ב, לצד פיתוח חטיבות הקרקע למגורים בישראל, ישיאו לחברה רווחים משמעותיים. להערכתנו, על הנהלה חדשה יקל לסגור את נושא החקירה באפריקה, ולצמצם את הוצאות ההנהלה וכלליות של הקבוצה".

על שו"ב עברו כמה שנים קשות, לצד העברת השליטה בחברה באמצע 2018 משרי אריסון לנתי סיידוף, מה שהביא גם לחילופים תכופים בתפקיד המנכ"ל. ביולי 2017 הודיע מנכ"ל החברה דאז, ירון קריסי, על רצונו לפרוש. קריסי הוחלף בתחילת אוקטובר 2017 על-ידי יובל דגים, אולם האחרון החליט ביולי אשתקד לעזוב את שו"ב, ככל הנראה בעקבות החלפת הבעלות. את דגים החליף בתפקיד משה לחמני, שכיהן עד אז בתפקיד יו"ר החברה.

את שנת 2018 סיימה שו"ב עם הכנסות של כ-6.3 מיליארד שקל, ירידה קלה של 1.6% לעומת ההכנסות בשנת 2017. בשורה התחתונה, רשמה שו"ב קפיצה של 114% ברווח הנקי אשתקד, לעומת 2017, לרמה של כ-495 מיליון שקל.

הקפיצה ברווח נרשמה על רקע רווח הון של כ-336 מיליון שקל, כתוצאה מהשלמת עסקת הפרוטפוליו, שבמסגרתה מכרה שו"ב 45% מההחזקות בפרויקט מנהרות הכרמל ו-40% מההחזקות בפרויקט שיקום, תפעול ואחזקת כבישים בצפון, לקבוצה של משקיעים מוסדיים, ב-588 מיליון שקל.

ברבעון הראשון של 2019 צפויה שו"ב לרשום רווחים גבוהים, לאחר שהשלימה במהלך חודש מארס מהלך למכירת מרבית ההחזקה בחברה הבת איידיאו (30% מתוך 37.5% מההון), הפועלת בשוק הנדל"ן למגורים בברלין, בכ-720 מיליון שקל. השלמת העסקה תציף לשו"ב רווח של כ-480 מיליון שקל ברבעון הראשון.