"שוק החוב מתעורר מתרדמת החורף": הנפקות אג"ח של 6.6 מיליארד שקל באפריל

למרות היקף גיוסים חודשי גבוה ב-20% לעומת אפריל אשתקד, מתחילת השנה חלה ירידה של 27% לעומת התקופה המקבילה ב-2018 • חברות הנדל"ן בלטו בחודש שעבר עם הנפקות בסכום של כ-2.5 מיליארד שקל, הרבה מעל ממוצע חודשי של 1.8 מיליארד שקל בינואר-מרץ

תחנת דלק פז. חברות הדלק בלטו בגיוסים בסקטור העסקי / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק פז. חברות הדלק בלטו בגיוסים בסקטור העסקי / צילום: תמר מצפי

על רקע העליות החדות בשווקים מתחילת השנה, נרשמה בחודש אפריל התאוששות בשוק הנפקות האג"ח הקונצרניות, לאחר מספר חודשי האטה. שוק הנפקות האג"ח נהנה כמובן משינוי האווירה העולמי, על רקע המהפך בגישה של בנקים מרכזיים, בראשות הפד והבנק המרכזי של גוש האירו (ECB), שהפכו ל"יוניים" בתחילת השנה, ואותתו כי אין בכוונתם להעלות את הריבית בחודשים הקרובים, וכנראה עד סוף השנה. גם המשך שמירת הריבית בארץ ברמה כמעט אפסית על-ידי בנק ישראל תומך, כמובן, בשוק הנפקות החוב.

מסיכום של כלכלני חברת מידרוג עולה, כי בחודש אפריל גייסו החברות אג"ח בסכום של כ-6.6 מיליארד שקל, עלייה של כ-20% לעומת אפריל אשתקד. עם זאת, מתחילת השנה גויסו בשוק האג"ח הקונצרניות כ-21 מיליארד שקל "בלבד", ירידה של 27% לעומת התקופה המקבילה ב-2018.

במידרוג מציינים כי קיימת אינדיקציה ל"ירידה מהגדר" של מנפיקים, בכך שמספר המנפיקים החודש והגיוון שלהם היה גבוה בהשוואה לחודשי 2019 הקודמים - בעוד שבחודשים ינואר, פברואר ומרץ הנפיקו כ-16,11 ו-14 מנפיקים בהתאמה, בחודש אפריל לבדו בוצעו הנפקות על-ידי 24 חברות. זאת, למרות עיתוי חופשת חג הפסח שחל השנה באפריל.

כמו כן, חזרה לשוק הנפקה של חברת נדל"ן אמריקאית שנרשמה באיי הבתולה (BVI), לאחר שווסטדייל אמריקה לימיטד הצליחה לגייס כ-500 מיליון שקל. במקביל, בחודש החולף נמשכה גם מגמת ההנפקות של חברות בעלות דירוגים בינוניים-גבוהים, ובעלות דירוגים גבוהים יחסית (A1-A3 מקומי) גייסו כ-53% מהסכום הכללי באפריל (בניכוי מוסדות פיננסיים), לעומת כ-30% בחודשים ינואר-מרץ השנה.

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, מציין כי "שוק החוב מתעורר מתרדמת החורף, לשמות מוכרים ולדירוגים גבוהים. זאת סביבה אידיאלית להנפקה, ואנחנו צופים שבחודשים הקרובים יהיה ריבוי הנפקות של חברות שחיכו לשוק רגוע יותר".

היקף הנפקות אגח קונצרניות
 היקף הנפקות אגח קונצרניות

סקטור הנדל"ן התעורר בחודש החולף

מנתוני מידרוג עולה כי חברות הנדל"ן גייסו בהנפקות אג"ח במהלך אפריל סכום של כ-2.5 מיליארד שקל, לעומת כ-700 מיליון שקל בלבד באפריל אשתקד (סכום שנחשב נמוך באופן חריג בשנה הקודמת), ואף גבוה משמעותית לעומת ממוצע החודשים ינואר-מרץ 2019 שעמד ברמה של כ-1.8 מיליארד שקל בחודש.

הסקטור העסקי מחוץ לתחום הנדל"ן גייס כ-1.4 מיליארד שקל באפריל, כחצי מזה על-ידי קמעונאיות דלקים (דור אלון 305 מיליון שקל ופז כ-400 מיליון שקל). היקף ההנפקות נמוך בהשוואה להיקפי הנפקות הסקטורים האחרים, אך גבוה הן מהממוצע החודשי, הן עבור ינואר-מרץ 2019 (כ-800 מיליון שקל) והן ביחס לממוצע החודשי לשנת 2018 (כ-1.3 מיליארד שקל).

החודש בלטה גם השתתפותן של שתי חברות אשראי חוץ-בנקאי, שוהם ביזנס וגיבוי אחזקות, שגייסו ביחד כ-150 מיליון שקל. שתי המנפיקות הנותרות בסקטור החודש היו אלדן תחבורה, שגייסה כ-245 מיליון שקל, ופורמולה מערכות (1985) שגייסה כ-300 מיליון שקל.

הנפקות האג"ח של הסקטור הפיננסי הסתכמו באפריל בכ-2.6 מיליארד שקל, בהובלת ישראכרט שגייסה כ-1.1 מיליארד שקל, לאחר שבסוף שנת 2018 יצאה לפועל הנפקת לאומי קארד. כמו כן, החודש בוצעה ההנפקה המשמעותית הראשונה בשנת 2019 מצד חברת ביטוח - הראל ביטוח גייסה כ-600 מיליון שקל. גם לבנקים הייתה נוכחות מכובדת, עם הנפקת COCO בהיקף של 472 מיליון שקל של בנק הפועלים, וכן הנפקת אג"ח בהיקף של כ-403 מיליון שקל על-ידי בנק אגוד.

לגבי איכות החוב שגויס מציינים במידרוג, כי "דירוגים גבוהים בקבוצת AA הולכים ומהווים חלק נמוך יותר מסך ההנפקות השנה (בניכוי מוסדות פיננסיים), עם כ-56% מכלל הגיוסים עד סוף אפריל, לעומת כ-67% ברבעון הראשון השנה.

חודש אפריל היווה כמעט תמונת ראי ליחס בין המנפיקים בדירוגים הגבוהים לבין אלו בדירוגים הבינוניים-גבוהים של קבוצת A1-A3, אשר היוו כ-38% מהערך הנקוב מתחילת השנה ועד היום, לעומת 31% מהערך הנקוב שהונפק במהלך הרבעון הראשון. "אנו צופים באותה מגמה מחודש מרץ שסיבתה נעוצה בסגירת המרווחים וירידת התשואות בשוק האג"ח, המביאים גם את המנפיקים שאינם בדירוגים הגבוהים 'לרדת מהגדר' ולנצל את תנאי השוק לגיוסים".