מנכ"ל כיל לשעבר ובכירים נוספים יחזירו לחברה מענקים של 6.5 מיליון שקל במסגרת פשרה בתביעה נגזרת

היקף התביעה הנגזרת בגין המענקים ששולמו לבכירי כיל שלא כדין היה כ-21 מיליון שקל • במסגרת הסכם הפשרה יקבל התובע, בעל המניות רונן שיירי, סכום של 375 אלף שקל, ועורכי דינו יקבלו כ-1.5 מיליון שקל בתוספת מע"מ

סטפן בורגס, מנכ"ל כיל לשעבר / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס, מנכ"ל כיל לשעבר / צילום: תמר מצפי

חברת כיל תקבל תשלום של 6.5 מיליון שקל (כ-1.8 מיליון דולר) מנושאי משרה בכירים בה לשעבר, במסגרת הסכם פשרה שהושג בנוגע לתביעה נגזרת בנושא מענקים שחולקו לבכירים בחברה בשנים 2014-2015, אשר היקפה עמד על כ-21 מיליון שקל.

הבקשה לאישור התובענה הנגזרת (הבקשה לאישור) הוגשה ביולי 2016 על-ידי רונן שיירי, בעל מניות בחברת כיל, והיא עוסקת בכספים שחולקו מקופת החברה לנושאי המשרה, לטענתו שלא כדין.  

התביעה של שיירי, באמצעות עורכי הדין רונן עדיני ואפי שאשא, הוגשה כתביעה נגזרת נגד החברה; המנכ"ל דאז סטפן בורגס; מי ששימשו כמשנים למנכ"ל, אשר גרינבאום, דני חן וניסים אדר; ומנכ"ל החברה-הבת כיל דשנים, צ'רלס ווידהאס. בנוסף נתבעו חברי ועדת התגמול של כיל, שלטענת התובעים אישרו את התשלומים לבכירי החברה בשנים 2014-2015 בהיקף של כ-6.5 מיליון דולר.

במסגרת הסכם הפשרה יקבל שיירי סכום של 375 אלף שקל בתוספת מע"מ; ועורכי דינו, רונן עדיני ואפי שאשא, יקבלו שכר-טרחה בהיקף של כ-1.5 מיליון שקל בתוספת מע"מ. שאר הסכום יוחזר על-ידי הבכירים לשעבר (גם באמצעות חברת הביטוח) לכיל עצמה. בכיל מציינים כי הסכם הפשרה מותנה באישורו על-ידי בית המשפט, וכי אין ודאות שייכנס לתוקף.

בתביעה נטען כי המענקים ניתנו לבכירים בניגוד להסכמי העבודה שעליהם היו חתומים. על-פי הסכם ההעסקה של בורגס, תנאי הסף לקבלת בונוס היה שהחברה תציג רווח נקי בשיעור שלא יפחת מ-60% מממוצע הרווחים בשלוש השנים האחרונות. ב"גלובס" נחשף עוד קודם להגשת התביעה הנגזרת כי בשנים 2014 ו-2015 ביצועיה של כיל לא הצדיקו את מתן הבונוס, שכן הרווחים לא עמדו ביעדים שהציבו בעלי המניות - אך הבונוס שולם בכל זאת, לאחר שהחברה ביצעה התאמות בדוחותיה, כך שהרווח הנקי המתואם שלה בשנים אלה היה גבוה מהרף הנדרש לצורך תשלום המענקים.

בדצמבר 2016, כחצי שנה לאחר הגשת הבקשה הנגזרת, ובעקבותיה החליט דירקטוריון כיל, שיוצגה בהליך על-ידי עו"ד מאיה צברי, על הקמת ועדה מיוחדת לשם גיבוש המלצות ביחס למכלול ההיבטים העולים מהבקשה לאישור התביעה הנגזרת בקשר להענקת המענקים לנושאי משרה בשנים הרלוונטיות.

באפריל 2017 הגישה הוועדה את המלצותיה לדירקטוריון כיל וקבעה כי דירקטוריון החברה לא חרג מסמכותו בהענקת המענקים לשנים 2015-2014. הוועדה המליצה לדירקטוריון כיל לדחות את הבקשה לאישור תביעה נגזרת, והדירקטוריון אכן אימץ המלצה זו והחליט להגיש את התנגדותו לבקשה. לאחר מכן עברה התביעה את בית המשפט המחוזי ולאחר מכן הגיעה גם לבית המשפט העליון, שהחליט לפני כשנה כי כיל תוכל לצרף להליך המשפטי דוח מטעם הוועדה שבדקה את הנושא.

מניית כיל , הנמצאת בשליטת החברה לישראל ומנוהלת על-ידי רביב צולר, רשמה בשנה האחרונה עלייה של 22%, ושווי החברה בבורסה מגיע לכ-25 מיליארד שקל.