הבורסה בת"א | סיקור שוטף

שינויים קלים במדדים בת"א; הדולר קופץ לאחר הריבית

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, וצופה כי תיוותר ברמה זו ואף תרד ל-0.1% ב-2020 • לפידות קפיטל קפצה לאחר שי.ח. דמרי הפחיתה את הצעתה לרכישת אפריקה ישראל והעניקה ללפידות יתרון לקראת קו הסיום בהתמודדות • הדולר עולה מול השקל לאחר הריבית

הבורסה לני"ע בת"א. / צילום: תמר מצפי
הבורסה לני"ע בת"א. / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בתל אביב ננעל ללא שינוי מהותי, כך ת"א 35 טיפס ב-0.1%, ת"א 90 עלה ב-0.45%, ומדד הבנקים איבד 0.8% לאחר זינוק של 2.8% אתמול. 

כיל בלטה בירידה של 3%, מנגד טבע קפצה ב-3%. אלקו עלתה ב-4.65%, ומניית טאואר טיפסה ב-2.2%.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-993 מיליון שקל.

17:15

הדולר  מטפס ב-0.44% לרמה של 3.508 שקלים לאחר הודעת הריבית של בנק ישראל.

16:15

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 0.25%, ולא צופה העלאות ריבית, שצפויה להישאר עד סוף 2020 על 0.25% או לרדת ל-0.1%. 

ויקטור בהר מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים להודעת הריבית: "הריבית אמנם לא השתנתה אך בנק ישראל הכין את הקרקע להפחתה עתידית, הן דרך ההכוונה המוניטרית והן דרך עדכון כלפי מטה של תחזית חטיבת המחקר לריבית שנה הבאה - כלומר זה מסר 'יוני' מאוד. להערכתנו, המדיניות תהיה תלויה כמעט לחלוטין בהתפתחות שער החליפין, שהוא כעת הגורם שמביא את האינפלציה להיות נמוכה מהיעד. הרגישות של שער החליפין לריבית אינה גבוהה, שכן אין פה כמעט פעילות ספקולטיבית, ולכן בנק ישראל מציין שיתכנו גם 'צעדים נוספים' של הרחבה. בנק ישראל שומר את הפחתת הריבית למצב של האטה בפעילות הכלכלית, וההסתברות לתרחיש כזה עלתה בשל הסביבה העולמית. אנו לא חושבים שנגיע למצב של ריביות שליליות כמו באירופה, שכן המצב הבסיסי של המשק הוא עדיין טוב, ותופעות הלוואי של ריביות שליליות הן משמעותיות".

15:00

יום המסחר השני לשבוע מתנהל ביציבות, עם שינויים קלים בשני המדדים המובילים, אחרי פתיחת שבוע שהתאפיינה בעליות שערים חדות. בדומה לאתמול, גם היום מחזור המסחר דליל למדי.

החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על מגמה שלילית לקראת פתיחת המסחר שם, וזאת כשעל פי פרסומים גורמי ממשל בסין הביעו הסתייגויות מהסכם סחר המתגבש מול ארה"ב, מה ששוב מעורר חששות בקרב חלק מהמשקיעים לגבי ההמשך בשווקים.

בבית ההשקעות אי.בי.אי ציינו בסקירתם השבועית, כי "ההשפעה העקיפה של התארכות מלחמת הסחר מתחילה לתת אותותיה. אם לאורך השנה האחרונה מוקד החולשה בפעילות היה סביב הסחר העולמי וענפי התעשייה, הרי שבספטמבר נרשמו סימנים ראשונים לפגיעה רחבה יותר בפעילות, כלומר להאטה גם בענפי השירותים. עד לאחרונה מדדי השירותים הצביעו על המשך התרחבות, אך ככל שהתארכה השפעת מלחמת הסחר ובאופן רחב יותר האי-ודאות הפוליטית, הרי שהסיכוי לפגיעה רחבה יותר בפעילות המשיך להתגבר. סימנים להאטה משמעותית יותר נראים גם בגוש האירו. אם עד לאחרונה נרשם פער בין ענפי התעשייה לשירותים, הרי שבחודש שבספטמבר התחיל פער זה להיסגר".

לפי אי.בי.אי, "תרחיש של פגיעה רחבה יותר בפעילות הגלובלית בכלל ובארה"ב בפרט ממשיך לקבל משקל גבוה בשוק האג"ח האמריקאי. הפוקוס בשוק האג"ח ממשיך להיות סביב החשש מהאטה חריפה/מיתון בשנה הבאה".

לגבי תמחור בשווקים ציינו, כי "ממשיך לבלוט הפער בין שוק איגרות החוב הממשלתיות לבין נכסי הסיכון. אם עד לאחרונה המגמה החיובית בנכסי הסיכון הייתה מוסברת בשילוב של סביבת פעילות חיובית והפחתת ריבית כ"תעודת ביטוח", הרי שהאינדיקציות האחרונות להתרחבות ההאטה אל ענפי השירותים מחייבות משנה זהירות. להערכתנו ההתפתחויות האחרונות יובילו לעלייה בפרמיית הסיכון הנדרשת ויבואו לידי ביטוי בעלייה במרווחי אשראי ובירידה במכפילים".

בזירה המקומית, בשל חופשות חגי תשרי, שבועות המסחר בתקופה הקרובה קצרים מהרגיל, והשבוע, בשל יום כיפור, יכללו שלושה ימים, אחרי שבשבוע שעבר כללו יומיים בלבד, בשל חופשת ראש השנה.

בין מניות מדד ת"א 35, בצד החיובי מניית שיכון ובינוי  ממשיכה להתחזק בכ-3%-2% וזו של הראל השקעות  מוסיפה לערכה כ-1%. בצד השלילי של המדד המוביל מניית כיל  ומניית בעלת השליטה בה, חברה לישראל , נחלשת בכ-2%-1%.

עוד במסחר, מניית אל על  מרכזת מחזור מסחר גדול מהרגיל, שבו היא נסחרת בשינויים מתונים, וזאת אחרי קפיצה של 14% שרשמה מנייתה אתמול, כשברקע למסחר עומדים בין היתר פרסומים בנוגע לעליית תנועת הנוסעים בנתב"ג בחודש ספטמבר, וכן בנוגע לשינויים במועדון הנוסע המתמיד של החברה.

היום נודע כי חברת י.ח. דמרי   הפחיתה את הצעתה לרכישת אפריקה ישראל, במה שהעניק יתרון להצעת חברת לפידות קפיטל  שבשליטת יעקב לוקסנבורג (לוקסי), שמנייתה קופצת היום בכ-12% במחזור מסחר לא גדול.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום יציבות ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה חיובית.

13:00

הבורסה בת"א ממשיכה לחפש כיוון, והמדדים המרכזיים נסחרים בירידות מינוריות.

היום אחה"צ תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל.  השווקים מעריכים בהסתברות של 10% בלבד הורדת ריבית, אך גוברים הקולות הקוראים לבנק ישראל להתערב במסחר. "ההתערבות המילולית של בנק ישראל מיצתה את עצמה, והגיע הזמן למעשים", כתב היום רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של אי.בי.אי.

בהתמודדות על רכישת אפריקה ישראל נודע היום, כי חברת י.ח דמרי  הפחיתה במפתיע את הצעתה והעניקה ללפידות קפיטל  של יעקב לוקסנבורג יתרון לקראת סיום ההצבעה. מניית דמרי מאבדת 3.2%. לפידות מזנק יותר מ-12%.

במדד ת"א-35 בולטת היום מניית שיכון ובינוי , שמתחזקת ב-2.5%. הראל השקעות  מטפסת ב-1.4% ואורמת  מוסיפה 1%. בצד השלילי בולטות כיל , פתאל  והחברה לישראל  שמאבדות כולן כ-1.5%. בקרב המניות במדד ת"א-125 בולטות אלקטרה נדל"ן  וישראל קנדה .  

09:45

המסחר בבורסה בת"א נפתח היום בירידות שערים, בהמשך לעליות שנרשמו אתמול, ולקראת הודעת הריבית של בנק ישראל היום והשיחות הקרבות בין ארה"ב לסין. המדדים המרכזיים נחלשים בכ-0.2%. 

07:05

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לעליות שנרשמו אתמול, וזאת על רקע העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט. בזירה המקומית, בשל חופשות חגי תשרי, שבועות המסחר בתקופה הקרובה קצרים מהרגיל, והשבוע בשל יום כיפור יכללו שלושה ימים, אחרי שבשבוע שעבר כללו יומיים בלבד, בשל חופשת ראש השנה.

אתמול בתל אביב המדדים עלו בחדות, כך מדד הבנקים זינק ב-2.7%, מדד ת"א 35 עלה ב-1.5% וננעל בגבוה היומי, ומדד ת"א 90 עלה ב-1.25%. 

מניית אל על  תרכז עניין לאחר זינוק של 14.14% אתמול. 

מנתוני הבורסה לסיכום ספטמבר עולה כי היה זה חודש חיובי עבור המשקיעים, בדומה לכיוון שאפיין את בורסות העולם, ואשר בסיכומו טיפס מדד ת"א 35 בכ-3.5% - מה שהשלים לו עליה של כ-10.5% מתחילת השנה. עוד בסיכום חודשי המשיך מדד הנדל"ן לשעוט קדימה, עם עלייה של כ-6.5% שהשלימה לו קפיצה של כ-56% מתחילת השנה.

עיני המשקיעים נשואות להודעת הריבית של בנק ישראל היום בשעה 16:00 (שעון ישראל). לפי הערכות, הריבית תיוותר ללא שינוי, אם כי מחלקת המחקר עשויה להוריד את תחזית הצמיחה של הכלכלה. כלכלני לידר שוקי הון כותבים כי ההודעה צפויה לציין את הצמיחה היציבה ברבעון השלישי, ושוק העבודה הדוק, אך גם צפויה לציין שסביבת האינפלציה עדיין רחוקה מהיעד, השקל התחזק והסיכונים הגלובליים בסביבה העולמית גדלו. "קשה להאמין שרק לפני שלושה חודשים בנק ישראל ציפה להעלאת ריבית ברבעון השלישי השנה, ועוד שתי העלאות ריבית ב-2020", כתבו בלידר שוקי הון.

בשוק המקומי, מנייתה של אנלייבקס  תמשיך לרכז עניין לאחר ההתרסקות אתמול. בשבוע שעבר מניית החברה למדדים, ונרכשה על-ידי תעודות הסל (שכבר מופסדות בעשרות אחוזים על הרכישה). במקביל לטלטלה במניה, הודיע בשבוע שעבר המנכ"ל שמוליק הס על עזיבתו הצפויה בדצמבר "מסיבות אישיות".