ראלי בנעילה בבורסה: ת"א 35 זינק ב-1.3%, ת"א 90 ב-1%

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי בניגוד לתחזיות בשוק; התערב בשוק המט"ח • טבע זינקה ביותר מ-7% על רקע מגעים לסיום פרשת תיאום מחירי התרופות בארה"ב • דלק רכב זינקה בכ-18% לאחר הדוחות • עזריאלי עלתה ב-3.56%, אמות ב-2.45, אנלייט זינקה ב-5.45%

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:20

המסחר בתל אביב ננעל היום (ב') בעליות שהתגברו בנעילה. מדד ת"א 35 קפץ ב-1.3%, ת"א 90 עלה ב-1%.

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 0.25%, בניגוד לתחזיות בשוק. במקביל התערב בנק ישראל בשוק המט"ח בהיקפים גדולים.

מניית טבע  זינקה ביותר מ-7% על רקע מגעים לסיום פרשת תיאום מחירי התרופות בארה"ב.

מנייתה של דלק רכב  זינקה בכ-18% לאחר הדוחות.

עזריאלי  עלתה ב-3.56%, אמות  ב-2.45, אנלייט אנרגיה  זינקה ב-5.45%.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.58 מיליארד שקל.

16:20

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות בהמשך להודעת הריבית של בנק ישראל. הוועדה המוניטרית החליטה להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.25%, וזאת בניגוד לתחזיות בשוק שצפו הורדה של הריבית לרמה של 0.1%.

מדד ת"א 35 מטפס ב-0.75%, ת"א 90 עולה ב-0.2% ומנגד מדד הבנקים יורד ב-0.9%.

מניית טבע  מזנקת ביותר מ-5% על רקע הדיווח מעבר לים כי החברה, יחד עם חברות פארמה אחרות, מנהלות מגעים לסיום פרשת תיאום המחירים בארה"ב.

פועלים  מאבדת 1.8%, בזק  יורדת 2.55%, בית שמש  מאבדת יותר מ-5% ונייר חדרה  יורדת בכ-2%.

בריינסוויי  רשמה עלייה של 38% בהכנסות הרבעון השלישי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ל-5.9 מיליון דולר. בנוסף החברה מינתה את ד"ר כריסטופר וון ג'אקו לתפקיד המנכ"ל החדש ויתחיל לכהן בתפקידו בינואר 2020.

בהמשך להודעת בנק ישראל על הותרת הריבית, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש אמר: "קודם בנק ישראל לא הוריד ריבית כשהשוק לא ציפה להורדה ובכך פספס את אפקט ההפתעה. עכשיו הוא לא הוריד, למרות שבפעם הראשונה בשנים האחרונות הקונצנזוס בשוק דווקא ציפה להורדת הריבית. לא פלא שבנק ישראל נערך לתגובת השוק והתערב בשוק המט"ח מיד אחרי ההחלטה".

"ההחלטה התקבלה, למרות שגם מהודעת בנק ישראל ניתן להבין שהפעם היו יותר סיבות שתומכות בהורדת הריבית מאשר בפעם הקודמת: האינפלציה ירדה עוד יותר נמוך והפעם גם סביבת האינפלציה ירדה; השקל אומנם עומד באותה רמה מול סל המטבעות כמו בעת ההחלטה באוקטובר, אך בשבועות האחרונים נמשך ייסוף אגרסיבי של המטבע הישראלי; הצמיחה בעולם המשיכה להיחלש; בישראל לא חל שינוי בצמיחה, אך בנק ישראל מציין שאם לא יאושר תקציב, ההשפעה על המשק תהיה מצמצמת; רק מבחינת הבנקים המרכזיים בעולם התמיכה בהורדת הריבית פחתה לאחר שלאחרונה רובם עצרו במהלכים מרחיבים נוספים וה-FED אף הצהיר שהוא נכנס לעמדת המתנה", כתב ז'בזינסקי. "ניתן להעריך בזהירות ששוב נראה בפרוטוקול ישיבת הריבית בעוד שבועיים שההחלטה היום התקבלה תוך חילוקי דעות בוועדה המוניטארית. אנו מעריכים שבסיכוי די גבוה בנק ישראל יוריד ריבית בחודשים הקרובים".

אייל שני, סמנכ"ל השקעות אפסילון, אמר: "אנו מעריכים כי יש מקום להפחתת ריבית בישראל וזו להערכתנו תקרה ברבעון הבא. למרות שלהפחתת הריבית אין משמעות כלכלית אמיתית אלא בעיקר משמעות הצהרתית. כך בנק ישראל מכריז שהריבית בישראל נמוכה ותישאר נמוכה לאורך זמן. מנגד אנו לא רואים מקום לריבית 0 או שלילית בישראל, באירופה ריביות אפסיות ושליליות לא הוכיחו את עצמן בראיה לאחור ולא תרמו באופן משמעותי להגברת הצריכה הפרטית או להשקעות גדולות, ובסופו של דבר לא תרמו לעליית מחירים. כמו כן חשוב לזכור שהצמיחה השנתית בישראל עומדת על כ-3% בממוצע, לעומת כ-1% צמיחה במדינות אירופה".

15:00

יום המסחר השני לשבוע ממשיך להתנהל במגמה חיובית. החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על מגמה חיובית לקראת פתיחת המסחר שם. זאת, כשברקע למסחר המשקיעים שוב משדרים אופטימיות בנוגע לאפשרות ליישום פתרון לגבי מלחמת הסחר הנמשכת בין ארה"ב לבין סין.

בהראל פיננסים ציינו בסקירתם השבועית, כי אחרי שישה שבועות רצופים של עליות, את שבוע המסחר החולף סיכמו השווקים בארה"ב במגמה מעורבת, "על רקע דחיית מועד החתימה על השלב הראשון בהסכם הסחר שבין ארה"ב לבין סין".

עוד סבורים שם, כי "לאור התנודתיות על רקע הסכם הסחר, חשוב לוודא שהחשיפה למניות בארה"ב מתמקדת במניות של חברות רווחיות, שיודעים לנתח אותן ושיש להן פוטנציאל צמיחה. ניתן לבחון חשיפה לתתי-סקטורים מעניינים, כמו חברות הציוד הרפואי שתוצאותיהן גם בולטות לחיוב בעונת הדוחות".

בצד החיובי של מדד ת"א 35, המניות הדואליות של אופקו  ואלביט מערכות   מטפסות בכ-4%-3%, ומניות מליסרון  וכיל   מתחזקות בכ-2.5%-2%.

בצד השלילי של המדד המוביל, מניית בזק  נחלשת בכ-1.5%, אחרי שבאחרונה נהנתה מסנטימנט חיובי למדי.

עוד במסחר, מניית ויקטורי  מרכזת מחזור מסחר גדול מהרגיל, בו היא רושמת שינויים קלים. מניות בראק אן.וי  וחילן  מרכזות גם הן מחזורי מסחר ערים, ורושמות עליות של כ-2%-1%.

מניית קמהדע   מטפסת בכ-3%, אחרי זינוק של כ-18% שרשמה אתמול על רקע השקעתה של קרן פימי בחברה.

מניות החברות ממשיכות להגיב לפרסום התוצאות הכספיות הרבעוניות שלהן, ובין אלה בולטות מניית דלק רכב שקופצת בכ-10%, בעוד מניית המתחרה קרסו מוטורס , שטרם פרסמה את דוחות הרבעון השלישי, מטפסת בכ-4%.

מניית חברת הנדל"ן פרשקובסקי  מגיבה לתוצאות בקפיצה של כ-8%, ומניות גולף  וספאנטק  נחלשות בכ-5%-3% במחזורי מסחר לא גדולים.

עוד על רקע פרסום דוחות כספיים, מניית ארד , שפרסמה את דוחותיה הכספיים אתמול, מתחזקת בכ-3%-2% בהמשך לזינוק של כ-7% אתמול, וזו של איידיאיי ביטוח , שגם היא הציגה את תוצאותיה הכספיות אתמול, מתחזקת היום בכ-4%.

עוד בין המפרסמות אתמול, בצד השלילי, מניות נייר חדרה  ומנועי בית שמש , מאבדות היום כ-4%-3%, אחרי ירידות של כ-3% אתמול.

בין מניות הקנאביס, זו של קנביט  קופצת בכ-12%, על רקע הודעת החברה על הסכמים לרכישת פעילות חברת תיקון עולם בישראל.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה חיובית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה דומה.

בהתייחסות לשוק המקומי, בהראל פיננסים ציינו כי "אנו לקראת סופה של עונת הדוחות הכספיים", וכי "השבוע נוכל לקבל תמונה נרחבת יותר לגבי ההתפתחויות במגזר הבנקים המקומי, עם הפרסום הצפוי של לאומי, בינלאומי ודיסקונט".

לגבי שוק החוב הוסיפו, כי "אנו ממשיכים להעדיף אג"ח של חברות בדירוגים גבוהים, שנהנות מתזרים חזק ולכן גם מסיכון נמוך יותר. אנו ממשיכים לשמור על חשיפה לצמודים לאור הצפי להתמודדות הממשלה החדשה שתהיה עם נושא הגירעון, אך האפיק השקלי עדיין מקבל משקל גדול יותר בתיק".

11:00

עליות שערים של כ-0.5% נרשמות במדד ת"א-35, בהובלת מניית שיכון ובינוי  שמתחזקת ב-2.3%. עוד בולטות בעליות אלביט מערכות  , שפיר הנדסה , אמות  ומליסרון  שמוסיפות כולן בין 1.5% ל-2%. 

בצד השלילי של המדד המוביל בולטות מניות בזק  שמאבדות 1.5%.

מניית קנביט  מזנקת ביותר מ-13% לאחר שהחברה הודיעה היום על השלמת העסקה לרכישת הפעילות הישראלית של חברת הקנאביס הפרטית תיקון עולם.

מניית חברת הבנייה פרשקובסקי  מזנקת בכ-8% לאחר פרסום דוחות חזקים. מניית אלרוב נדל"ן  מאבדת 3%. החברה פרסמה היום את דוחותיה הכספיים.  

 09:45

המסחר בבורסת ת"א נפתח היום בעליות קלות של עד 0.3% במדדים המובילים. המניות לא נרשמות תנודות גדולות. שפיר הנדסה  מובילה את העליות ומתחזקת ב-1%. 

06:00

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לעליות שנרשמו אתמול, כאשר מדד ת"א 35 הוסיף 0.1% לערכו, מדד ת"א 125 עלה ב-0.3%, ת"א 90 טיפס ב-0.7%, ומדד ת"א ביומד זינק ב-1.4%, בהובלת מניית קמהדע  שזינקה ב-18% על רקע כניסתה של קרן פימי להשקעה.

עיני המשקיעים נשואות להודעת הריבית של בנק ישראל, כאשר השוק מגלם הורדת ריבית ל-0.1%, אם כי ייתכן ונוכח המצב הפוליטי בנק ישראל ייבחר שלא לנקוט בצעד כלשהו. מנגד, האינפלציה המתונה, השקל החזק והצמיחה שהגיע לטווח התחתון של התחזיות ברבעון השלישי תורמים לצורך בהורדת הריבית.

שבוע המסחר בשווקים בעולם נפתח בהמשך לעליות שנרשמו בשוקי וול סטריט ביום שישי אחרון, אם כי הפסימיות לגבי השגת הסכם סחר בין ארה"ב וסין גברה על שורה של נתוני מאקרו חיוביים, כמו התחלות הבנייה בארה"ב, אמון הצרכנים ומדד מנהלי הרכש, מה שהשפיע על התשואות הממשלתיות האמריקאיות בסוף השבוע האחרון. 

התפתחויות סביב מלחמת הסחר בין סין לארה"ב ימשיכו לרכז עניין. בסוף השבוע האחרון הנשיא טראמפ המשיך להחזיק במנטרה כי "הסכם סחר קרוב מתמיד" ובכך חטף ביקורות בשוק על כך ששחק את אמון המשקיעים כשהשתמש שוב ושוב באותו משפט מבלי לספק תוצאות. בשבוע שעבר דווח כי ארה"ב עשויה לדחות את הטלת המכסים על סין שתוכננו ל-15 בדצמבר, וגם כי ממשל טראמפ בודק כיצד להחריג את אפל מהמכסים. 

"אין ספק שכל דיון בנושא מלחמת הסחר, בעיקר בשנת בחירות בארה"ב, חייב להיות מתובל במידה ניכרת של ציניות", כתב אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסדות. "כך לדוגמא ייתכן בהחלט שהדיונים הנוכחיים על 'שלב 1' של ההסכם נמשכים ונמתחים כמו מסטיק בעיקר כי טראמפ רוצה לעבור את עונת החגים בשקט יחסי מבלי שמחירי הפלאפונים והרחפנים יקפצו. באופן דומה, סביר להניח שגם אם אווירת הקומביה בין ארה"ב לסין לא תמשך לאחר חג המולד, בחודשים שלפני הבחירות טראמפ ינסה לעשות הכל כדי לשמור על השווקים יציבים ככל הניתן. עם זאת, על אף שמדובר בנשיא ארה"ב מכהן קשה לומר שהכל תלוי רק בו, בעיקר כשבצד השני של המתרס נמצאת סין שטוענת לכתר "המעצמה הגדולה בעולם" וכשחלק ניכר מהתמיכה באותו נשיא מכהן היא תוצאה של מוניטין של מנהל מו"מ קשוח ובלתי מתפשר".

"בהתאם, קל לראות למשל תרחיש שבו הסינים מבטיחים לארה"ב במסגרת החתימה על 'שלב 1' שהם ירכשו יותר סחורות מהחקלאים האמריקאים אך לאחר שהחקלאים במקומות אחרים בעולם (כולל יעדים אסטרטגיים להשקעות סיניות כמו ברזיל ומדינות אחרות בדרום אמריקה) נפגעים מכך, מחירי אותן הסחורות יורדים באופן משמעותי. בתרחיש כזה הסינים עשויים לשקול שוב עד כמה הם מתכוונים לעמוד בהבטחות שלהם לטראמפ ולהעמיד את טראמפ בין הפטיש לסדן לפני הבחירות", כתב גרינפלד.

"מצד אחד טראמפ רוצה שקט בשווקים ומצד שני טראמפ לא יכול להרשות לעצמו להיראות כאילו הוא מפסיד במלחמת הסחר. התגברות של הרטוריקה האגרסיבית של טראמפ לעבר סין עלולה להוביל לעליית מדרגה במלחמת הסחר במהלך השנה הבאה ולהוביל אותה למקומות שהפגיעה הכלכלית שלהם מורגשת באופן משמעותי יותר מאשר המכסים שהוטלו עד כה. מספר דוגמאות אפשריות: הטלת מגבלות על סחר בשירותים, מיסוי חברות אמריקאיות שפועלות סין ו"רשימות שחורות" של חברות אמריקאיות שפועלות בסין.

עונת הדוחות לרבעון השלישי נמשכת. ביום שלישי ידווחו החברות אל על, אפי נכסים, הבורסה לניירות ערך בתל אביב, בנק לאומי, אלביט מערכות ופרטנר. ביום רביעי בנק דיסקונט ידווח על תוצאותיו לרבעון השלישי. סלקום ושופרסל ידווחו ביום חמישי.