אופירה, ברקו, נתניהו וסער

הצלחת מהלכיו של גדעון סער תלויה במובנים רבים ביכולת הגיוס שלו של מובילי דעת קהל בימין

אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' / צילום: ערן לם
אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' / צילום: ערן לם

שנים על גבי שנים היו הרשתות החברתיות ממלכתו של בנימין נתניהו. הן שירתו אותו היטב ואפשרו לו לפעול לפי אסטרטגיית-העל: העברת מסרים לקהל הרחב באופן בלתי אמצעי, מעל ראשה של התקשורת, דרך הפייסבוק. בדרך זו הוא הרוויח פעמיים: מצד אחד, כך נתניהו הצליח להעביר מסרים נגד התקשורת עצמה באין מפריע. מצד שני, מפאת כוחו הרב ברשת, התקשורת נאלצה להדהד את מסריו עם פרסומם כהווייתם ולעתים אף לשדרם. כך יצא שהתקשורת שידרה לא אחת מסרים נגד עצמה - ועזרה לנתניהו בהפצת משנתו.

כתב האישום נגד נתניהו והמהלכים שבאו בעקבותיו, לרבות ניצני מרד בליכוד, מציבים את נתניהו בפני מצב חדש, בו דווקא הרשתות החברתיות עשויות להיות לו לרועץ ולהוביל למחוזות אחרים שאינם מוכרים לו. נאומו החריף של נתניהו לאחר הגשת כתב האישום הוביל להשוואה ברשתות החברתיות לנאשם אחר, נשיא המדינה לשעבר משה קצב, שאף הוא נשא נאום מתריס וחוצב להבות לאחר הגשת כתב האישום נגדו. ההשוואה הזו לא החמיאה לנתניהו, בלשון המעטה, בעיקר כשכולנו יודעים איך הסתיימה פרשת קצב העגומה.

בכלל, השיח מעל ראשה של התקשורת, בהקשר האירועים הנוכחיים, אינו משרת את נתניהו - ולהפך. נתניהו זקוק כעת ללגיטימציה להמשך תפקידו כראש ממשלה, וכדי להציג לגיטימציה כזו הוא יצטרך לגייס מקסימום ממלכתיות כלפי אוהדיו. ממלכתיות לא מציגים באמצעות סרטוני וידאו בפייסבוק, ובוודאי שלא סרטון כמו שהפיץ בסוף השבוע החולף, רגע לפני כניסת השבת - סרטון שבו חזר בו חלקית מההאשמות הכבדות שהטיח במערכת המשפט בנאומו.

בסרטון מביתו, על רקע מדשאה ירוקה רחבת-ידיים - שרק חיזקה את התחושה של שליט מנותק - נתניהו נראה חיוור ומתנצל, מחזק את השיח על הקוסם שאיבד מכוחו. בהקשר הנוכחי, של מלחמת עולם עליה הכריז ראש הממשלה כלפי התקשורת, הפרקליטות והחוק באופן כללי, הסרטון הזה נראה לעתים כמו לקוח ממשטרים אחרים, בהם בחר המנהיג להעביר מסריו באופן חפוז דרך אמצעי הדיגיטל. הדבר האחרון שזקוק לו כעת נתניהו היא ההשוואה לשיחת ה-face time ההיא של ארדואן.

אגב, אפשר להניח כי גם הקריאות לצאת לרחובות מצד נתניהו ושותפיו לא יעשו את העבודה. בעידן הזה קל יותר לתת לייק, לשתף או מקסימום להגיב בפייסבוק. אוהדיו ישמחו לסייע לנתניהו דרך הרשת, אך ספק גדול אם ייצאו מהבתים בעקבות הקריאות.

ביום שישי אחר-הצהריים, במקביל לסרטון הווידאו של נתניהו, הובלט על מסך קשת מסר חשוב לצופים: "מיד - אופירה וברקו מגיבים לכתב האישום של נתניהו". זהו העידן - עידן שבו סלבריטאים הם מובילי דעת, ברשת ובכלל. על פיהם יישק דבר לעתים רבות, וכך גם יקרה בשבועות הקרובים. לכן במובנים רבים, עתידו של נתניהו תלוי בדעת הקהל שתתפתח בימים ובשבועות הקרובים ברשתות החברתיות.

כפירתו הפומבית של ח"כ גדעון סער במנהיגות נתניהו היא בהחלט נקודת ציון משמעותית מאוד - והצלחתו במהלכיו תלוי במובנים רבים ביכולת הגיוס שלו של מובילי דעת קהל בימין (נדב אבקסיס, חנוך דאום ואחרים) לטובת העמדות שהוא מציג והפצתן בקרב קהלי הימין. סער הוא לא גנץ. הבייס שלו הוא הבייס של נתניהו.

הפוליטיקאים, כל הפוליטיקאים, ניזונים מדעת הקהל, זהו סם חייהם הפוליטיים. אם יצליח סער לגרור בימים האחרונים להודעות תמיכה של מובילי דעת קהל בימין, הזוכים לתפוצה רחבה ברשתות החברתיות - הפוליטיקאים האחרים בליכוד לא יישארו אדישים. רבים מהם ימהרו להצטרף למהלך הפרידה ממנהיג הליכוד הנוכחי, בדיוק באותה מהירות בה אימצו את עמדותיו במשך שנים ארוכות כל-כך. 

הכותב הוא יועץ ומרצה לשיווק בעידן הדיגיטל, המתמחה בשיווק לתחום הציבורי-פוליטי

*** חזקת החפות: גם אחרי הגשת כתב האישום, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, ההליך המשפטי עדיין בעיצומו, ועומדת לזכותו חזקת החפות.