נעילה שלילית בבורסה: ת"א 35 איבד 0.3%, טבע ירדה ב-2%

עליות חדות בשותפויות דלק קידוחים ורציו • בבילון מאבדת יותר מ-4% אחרי הראלי שרשמה בימים האחרונים • בסוף השבוע האחרון המדדים בניו יורק ננעלו במגמה מעורבת ברמת שיא כל הזמנים

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:27

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל היום (ב') בירידות על רקע הירידות בוול סטריט, שם המדדים יורדים בעד 1% בהובלת הנאסד"ק, וזאת לאחר ימים ארוכים של עליות. 

מדד ת"א 35 איבד 0.33%, מדד ת"א 90 השיל 0.1% מערכו.

מנייתה טבע איבדה 2.09%, לאומי ירדה ב-0.48%, מזרחי טפחות ירדה ב-1.2%, מנגד שיכון ובינוי זינקה ב-4.14%, מניית דלק ב-2.57%, פוקס ב-3%, ורציו זינקה ב-3.67%. 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.62 מיליארד שקל.

15:00

יום המסחר השני לשבוע ממשיך להתנהל בשינויים מתונים במדדים המובילים. החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על נטייה חיובית לקראת פתיחת המסחר שם.

רגע לפני סיומה של שנת 2019, שהייתה מוצלחת למשקיעים ואשר בסיכומה נמצאים המדדים המובילים בעולם ובארץ סביב רמות השיא שלהם, נראה כי המשקיעים נוקטים כעת גישה זהירה, ונראה כי במקרה שלא יירשמו אירועים חריגים, השינויים המתונים במסחר ילוו אותנו עד סיום השנה.

בצד החיובי של מדד ת"א-35, יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  מוסיפות להתחזק בכ-4%-3% ומניית קבוצת דלק , המחזיקה בשליטה בשותפות החיפושים, מטפסת בכ-3%-2%. מניית כיל   עולה בכ-1.5%-1% ועליות דומות רושמת מניית בעלת השליטה בה, החברה לישראל .

בין היורדות במדד המוביל, מניות חברות הנדל"ן איירפורט סיטי , שיכון ובינוי  ועזריאלי , נחלשות בכ-1.5%-0.5%.

עוד במסחר, יחידות ההשתתפות של ישראמקו   מרכזות מחזור מסחר גדול מהרגיל, ועולות בכ-2%, ומדד הנפט והגז בולט בצד החיובי, עם עלייה של כ-2%-1.5%, ועליות של כ-4%-3% ביחידות ההשתתפות של רציו .

עוד מרכזות מחזורי מסחר ערים מניות חברת הנדל"ן המניב נכסים ובניין , וזו של יצרנית ההלבשה התחתונה דלתא , שמתחזקות בכ-1%. זאת ללא דיווחים מצד החברות.

רשת קמעונות המזון פרשמרקט  הודיעה הבוקר על השלמת "השלב השני בעסקה לרכישת פעילות סניפי סופרמרקטים מאת יינות ביתן", ומנייתה עולה בכ-4%-3%.

מניית רני צים  מטפסת בכ-5%-4% בהמשך לקפיצה של כ-9% שהציגה אתמול, אז עדכנה כי חתמה על הסכם עם קבלן לביצוע עבודות להקמת אחד מהפרויקטים שהחברה מפתחת, בהיקף של כ-290 מיליון שקל.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת יציבות, וגם במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת יציבות.

בזירה המקומית, הבורסה עדכנה הבוקר על כוונתה לשדרג את מדד SME60, ובמטרה לייצבו - "לקבוע לו כללים דומים לאלו של מדד ת"א 90".

בבורסה ציינו, כי "תחלופת המניות בהרכב מדד ת"א-SME60 גבוהה יחסית למדדי הדגל האחרים. תחלופה גבוהה פוגעת, בדרך כלל, בתשואת המדד". זאת, לפי הבורסה, בין היתר "בשל תופעה הידועה גם בשם 'אפקט המדד' (במקרה של כניסת מניה למדד - בשל הרכישות של עוקבי המדדים, עלייה במחיר המניה ערב כניסתה למדד וירידה כשהיא כבר במדד, מה שפוגע בתשואת המדד)". במקרה ההפוך, של גריעת מניה מהמדד, המכירות של עוקבי המדדים מובילים לירידה במחיר המניה ערב גריעתה מהמדד, כך שהתשואה עליו שוב נפגעת.

הבורסה הציגה שתי סיבות עיקריות לתחלופה הגבוהה של מניות בהרכב מדד SME60, הראשונה היא המתודולוגיה שלו, השונה מזו של יתר המדדים ובוחנת את שווי החזקות הציבור במניות ולא את שווי השוק של המניות, והשנייה היא כללי החלפה "רכים" מדי, מה שלפי הבורסה, "גורם למניות שבמדד להיגרע ממנו בקלות ומצד שני, למניות חדשות, להיכנס אליו בקלות". השינויים המוצעים דורשים את אישור רשות ני"ע. 

12:45

המסחר בבורסת ת"א מתנהל במגמה מעורבת, עם עלייה של 0.1% במדד ת"א-35 ונטייה שלילית בת"א-125 ובת"א-90. המניות ויחידות ההשתתפות בתחום האנרגיה בולטות בעליות, והמדד הענפי מתחזק בכ-2%. 

את העליות במדד ת"א-35 מובילות מניית קבוצת דלק , שמתחזקת בקרוב ל-4%, ויחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  שמוסיפות כ-3%. עליות של 3.5% נרשמות ביחידות רציו , ואלה של ישראמקו   עולות בכ-2.3%. תמר פטרוליום  עולה בכ-1.7%. כיל   והחברה לישראל  עולות ביותר מ-1%, ועלייה של כ-1% נרשמת גם במניית אמות .

מן העבר השלילי בולטות בירידות מניות איירפורט סיטי  ובזק  בירידות של כ-1%.

מניית קסטרו  מטפסת בקרוב ל-2%. היום דיווחה החברה כי היא סוגרת את המותג לאדילה ואת רשת אקססורייז, וכי תתמקד במותגי הליבה. מניית בבילון  ממשיכה לצנוח ומאבדת יותר מ-4%.     

10:45

נמשכות העליות בבורסת ת"א, והמדדים המובילים מתחזקים בכ-0.3%. מניית בבילון  עברה לירידות והיא מאבדת כ-3%, לאחר שבתחילת המסחר רשמה עליות בשיעור דומה.

מדד הנפט והגז בולט בעליות של כ-1.2%. מניית קבוצת דלק  מוסיפה 1.3%, ויחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  מתחזקות בכ-1.7%, ויחד עם מניית אמות  מובילות את העליות במדד ת"א-35. יחידות רציו  מוסיפות יותר מ-2%.   

09:45

המסחר בבורסת ת"א נפתח היום בעליות שערים קלות של כ-0.1% במדדים המובילים, תוך שהמשקיעים ממתינים לראות מה יהיו ההתפתחויות בבורסות העולם עם חידוש המסחר בהן היום. בבורסות אסיה נרשמת היום מגמה מעורבת.

בצד החיובי במדד ת"א-35 בולטות מניות מליסרון  ואמות , שמוסיפות יותר מ-0.8%, ומניית גזית גלוב  שמתחזקת בכ-0.8%, ואת הצד השלילי מובילה נייס   שמאבדת כ-0.5%.

מניית בבילון  ממשיכה להתחזק ומוסיפה כ-3%, בהמשך לזינוק מטאורי בימי המסחר האחרונים. גם מניית רני צים  ממשיכה את הראלי מאתמול ומוסיפה כ-2%.  

07:00

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לירידות הקלות שנרשמו אתמול בתל אביב, כאשר המדדים ת"א 35 ות"א 90 ירדו ב-0.3%, ומנגד מדד הבנקים עלה ב-0.2%. 

את שבוע המסחר הקודם סיכם ת"א 35 בעלייה של כ-0.5%, בשבוע שהתאפיין במגמה חיובית במרבית שוקי ההון בעולם, ובסך הכול השלים מדד הדגל של הבורסה טיפוס של כ-15% מתחילת השנה. בסיכום שבועי בלט לחיוב מדד תשתיות אנרגיה, שהתחזק כמעט ב-3% ולעומתו מדד הנפט והגז נחלש כמעט ב-2%.

מניות הפארמה הדואליות טבע, פריגו ואופקו הלת' בלטו אתמול לשלילה עם ירידות של סביב ה-2%. בבילון תמשיך לרכז עניין לאחר זינוק מטאורי בימים האחרונים.

מחר יפורסמו נתוני הצמיחה של המשק המקומי לרבעון השלישי של השנה. 

עיני השוק מופנות לפתיחת שבוע המסחר האחרון לשנת 2019 מעבר לים. עד כה, מתחילת השנה המדדים רשמו עליות שהתגברו לקראת סופה לרמת שיא כל הזמנים, כך מדד S&P 500 עלה מתחילת השנה בכ-30%, מדד דאו ג'ונס ב-23%, ומדד הנאסד"ק עלה ב-36.8% מתחילת השנה. 

ביום רביעי לא יתקיים מסחר במרבית הבורסות בעולם בשל ערב השנה האזרחית. ביום חמישי לא יתקיים מסחר בניו זילנד, יפן ושווייץ בשל חגיגות סיום השנה האזרחית.