גנץ סירב להגיע לבית הלבן עם נתניהו וקיבל הזמנה אישית מתוקנת

בהתייעצות עם חבריו להנהגת הרשימה התגלעו חילוקי דעות, וגנץ החליט שלא לכפות את עמדתו • "גנץ הודיע בשישי כי לא ייעתר להזמנה לבוא עם נתניהו, אבל שוכנע לדחות את ההחלטה הסופית, ובמהלך השבת קיבל הזמנה נפרדת, ולכך נענה"

יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: שלומי יוסף
יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: שלומי יוסף

"גנץ הודיע לבית הלבן ביום שישי כי לא ייעתר להזמנה לבוא עם נתניהו, אבל שוכנע לדחות את ההחלטה הסופית למוצאי שבת, ובמהלך השבת, קיבל הזמנה מתוקנת ונפרדת, ולכך נענה", כך אמר ל"גלובס" גורם המעורה בפרטי המגעים להזמנת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ לוושינגטון.

לדבריו, היה ברור שלמרות רצונו הראשוני של גנץ להיעתר להזמנה המקורית, בהתייעצות עם חבריו להנהגת הרשימה התגלעו חילוקי דעות, וגנץ החליט שלא לכפות את עמדתו. הפיתרון הגיע במסגרת המגעים הישירים שהתנהלו מול אחד מיועציו הבכירים של טראמפ, ובסיועו של ג'רד קושנר, חתנו של הנשיא ומי שעומד מאחורי תכנית המאה. בשבת אחר הצהריים הגיעה ההזמנה הנפרדת, שלפיה יהיו בעצם שני ביקורים נפרדים וגנץ קיבל את הסכמת שלושת חברי הנהגת כחול לבן האחרים.

ככל הידוע, ראש הממשלה נתניהו עודכן על השינוי רק זמן קצר לפני שגנץ הודיע על כך אמש (שבת). שר בליכוד אמר כי נתניהו ביקש לקיים בכל זאת מפגש משולש, ללא פוטואופ או סיקור, אך עד לשלב זה לא נקבעה פגישה כזו. לדברי השר, המניע העיקרי מאחורי יוזמת נתניהו לשלב את גנץ במהלך המדיני הזה הוא ההבנה כי תכנית המאה לא תקודם בממשלה צרה, וכי האמריקנים התנו את קבלתה במלואה ולא רק את החלק העוסק בהחלת ריבונות ישראלית על ההתנחלויות. קרי, התכנית יכולה לשמש זרז להקמת ממשלת אחדות, וממשלת האחדות היא תנאי לקידומה של התכנית. השר הוסיף כי נתניהו הוא שפתח לגנץ את דלתות הבית הלבן, במהלך המשא ומתן הקואליציוני באוקטובר, וקישר בינו לסביבתו הקרובה של טראמפ.

בימין המתנחלי מתכוונים להיאבק בחלק הפחות טוב מבחינתם של תכנית המאה. לפי הפרטים שהבאנו ב"גלובס" בשבוע שעבר, התוכנית כוללת החלת הריבונות על כלל ההתנחלויות, ללא המאחזים הלא חוקיים, אך מקדמת הקמת מדינה פלסטינית על שני שלישים משטח יהודה ושומרון לרבות שטחי C הנמצאים בשליטה ישראלית מלאה.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן יוצא היום (א') גם הוא לוושינגטון לסדרת פגישות בהולה עם בכירים במפלגה הרפובליקנית ומנהיגים אוונגליסטים על מנת להציב את הקווים האדומים של ההתיישבות, קבלת החלת הריבונות, ומניעת הקמת מדינה פלסטינית.

לדברי דגן: "יש להחיל ריבונות על כל מרחבי הישובים, להוריד את מדינת הטרור משולחן הדיונים, התוכנית היא תוכנית חשובה וגם היסטורית. ראשית לכל צריך לשבח את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ובפרט את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמוביל קו מדיני חשוב ואסטרטגי, הישגנו הישג גדול בכך שהכרה בהתיישבות ביו"ש וריבונות על השולחן הן בארה"ב והן בישראל. עם זאת, צריך לשים לב גם לכוכבית ולמה שכתוב באותיות הקטנות. להזהר מכך שהמילים החלת ריבונות יהפכו למסך עשן שמכסה את עינינו מלראות את המשמעות של תוכנית המאה כפי שהתפרסמו חלקים ממנה. בתוכנית יש גם סכנות".

לדגן קשרים הדוקים עם כמה מבכירי המפלגה הרפובליקנית וגם עם מנהיגים מהקהילה האוונגליסטית, הנחשבת תומכת גדולה של טראמפ ושל ישראל.