תעשיית הרכב העולמית וענף הרכב הישראלי: תמונת מצב עדכנית בצל הקורונה

דיימלר, סקודה ופורד מצטרפות לרשימת היצרנים באירופה שמשביתים את הייצור • בישראל נסגרים אולמות התצוגה של היבואנים בהדרגה, ונמשכת פעילות מסירת רכב להזמנות קיימות

תעשיית הרכב ממשיכה בתהליך מואץ של סגירת פעילותה התעשייתי באירופה. אתמול (ג') דיווחנו כי סיאט, פולקסווגן, אאודי, פיז'ו-סיטרואן, רנו ניסאן ופיאט הודיעו כי הם סוגרות לאלתר או בהדרגה את כל המפעלים שלהן לייצור רכב באירופה. הבוקר (ד') הצטרף לרשימה גם תאגיד דיימלר , שהודיע כי הוא מפסיק את כל פעילות הייצור של מרצדס באירופה, בשלב הראשון למשך שבועיים. החברה הודיעה כי בשלב זה אין ביכולתה לאמוד את היקף הנזקים הכלכליים.

גם פורד  הודיעה אתמול כי היא מפסיקה בהדרגה את כל פעילות הייצור ביבשת אירופה, בדגש על גרמניה וספרד, למעט מפעליה בבריטניה. החברה לא יכלה להעריך מה יהיה משך ההשבתה, ומסרה כי ההחלטה התקבלה גם מתוך דאגה לעובדים, גם כתוצאה משיבושים קשים בשרשרת האספקה וגם כתוצאה מירידה משמעותית בביקוש לכלי רכב באירופה. יצוין כי רשתות דילרים גדולות בכל רחבי אירופה סגרו את שעריהן בימים האחרונים. 

גם סקודה הודיעה כי היא סוגרת החל מהיום את מפעליה בצ'כיה ומוציאה את עובדיה לחופשה בתשלום של 70% מהמשכורת. המפעלים של סקודה מייצרים למעלה מ-1.2 מיליון כלי רכב בשנה, רובם ליצוא. המהלך הוא חלק ממצב החירום עליו הכריזה צ'כיה.

יצרנית הרכב האירופית היחידה מבין היצרניות הגדולות שעדיין ממשיכות לייצר היא ב.מ.וו, שהודיעה כי כל פעילות הייצור שלה ברחבי היבשת נמשכת כסדרה, וכי החברה נוקטת צעדים למיגון העובדים וקו הייצור.

מי שמרוויחה מהמצב היא טורקיה, שכל מפעלי ייצור הרכב בה מממשיכים לפעול במתכונת כמעט מלאה. בין החברות שממשיכות לפעול מהמדינה נמצאות פורד, רנו, טויוטה, הונדה ועוד.

ואילו בישראל מתרחבת ההשבתה של ענף הרכב המקומי, כאשר סוכנויות רכב רבות ברחבי מצמצמות למינימום את פעילותן ואף סוגרות לחלוטין את הסניפים, בעיקר בפריפריה. בינתיים בענף ממשיכים כרגיל את הפריקה של מכוניות חדשות שמגיעות לארץ, את הכנתן למסירה ואת המסירות ללקוחות שכבר שילמו. עם זאת, בענף הרכב המקומי מדווחים על גל של ביטולי הזמנות.