התרסקות המטוס של שי בן יצחק: פרידה מהיזם שהמריא לאן שלקחה אותו הרוח

הוא הגיע לגבהים ועשה הון עתק כשהיה ממייסדי ומובילי ענקית ההימורים באינטרנט 888 • ואז פרש מניהולה "כדי להיות עם המשפחה ולחיות את החיים", ולצד זה השקיע בסטארט-אפים והיה למודל לחיקוי והשראה עבור מי שהכירו אותו • בסוף השבוע הסתיימה דרכו בהתרסקות המטוס הקל שהטיס

זירת התרסקות מטוסו של שי בן יצחק ז"ל / צילום: דוברות כבאות נתניה
זירת התרסקות מטוסו של שי בן יצחק ז"ל / צילום: דוברות כבאות נתניה

הידיעה בשבת על תאונת המטוס הקל, ביקום, שבה נהרג שי בן יצחק, היכתה גלים ביישוב כפר נטר בשרון, מקום מגוריו של בן-יצחק. כפר נטר הוא ישוב קטן יחסית, שבו כולם מכירים את כולם. ביתו של בן יצחק, מיליארדר הייטק, היה חריג בנוף, אך לא משום שהוא מפואר באופן יוצא דופן: הוא שוכן על נחלה של כ-30 דונם, הכוללת מטעים וחוות סוסים, וגם מנחת מסוקים, שם חנה המסוק של בן-יצחק, בו החזיק מלבד המטוס הקל שבו מצא את מותו. בחנייה חנה אוסף הרכבים העתיקים שלו.

גם בקריית חיים, מקום הולדתו של בן-יצחק ומקום מגוריו של הוריו, לאה ושמאי, ירד אבל כבד. בן-יצחק, 52, היה האח האמצעי מבין שלושה - הבכור רון, והצעירה דפנה, שהיו שותפים איתו בענקית ההימורים באינטרנט 888, אותה ייסדו שי ורון ב-1995, יחד עם האחים אבי ואהרון שקד. לפני כארבע שנים חדלו להיות בעלי עניין בה, לאחר שירדו בהחזקותיהם מכ-10% לכ-2%, ועל הדרך גרפו 86 מיליון דולר.

בריאיון שנתנה אם המשפחה למגזין כלבו לפני 15 שנים, היא אמרה: "המוטו שלנו הוא לחיות בצניעות עם מה שיש ולכבד את הזולת. אנחנו ממשיכים לגור באותו בית, מבלים עם אותם חברים וחיים באותה קרייה. כשהיו שואלים אותי מה עושים הילדים, הייתי אומרת שיש להם חברה, ולא יותר. עבדתי 40 שנה בקופת חולים, כולם בקריות מכירים אותי, אבל החדירה הזו לפרטיות מביכה אותי. לא נעים לי שקוראים עלינו בעיתון. זה לא מתאים לנו".

גם בן יצחק, למרות שהיה מיליארדר, הן מהאקזיט ב-888 והן מאקזיטים נוספים בחברות בהן השקיע, כמו אקסל מדיה, אמפייר אונליין ואחרות, מתואר על ידי חבריו ומכריו כאיש פשוט: תמיד בטי שירטס, מכנסי גלישה, כפכפים. מאז פרש מתפקידים ניהוליים ב-888 ב-2006, הוא בעיקר "חי את החיים": נמצא הרבה בים, עם חברים, ומבלה הרבה עם משפחתו - יש לו ילד גדול מנישואיו הראשונים המשרת בצבא, ועוד שלושה ילדים מנישואיו הנוכחיים. הצעיר בהם, בן ה-11, שהיה, כפי שמתארים חבריו של בן-יצחק, "ילד של אבא", היה איתו במטוס, כשהתרחשה התאונה, ונפצע קל. רבע שעה קודם לכן, בן יצחק עוד הספיק לצלם את עצמו ואת הבן, ולשלוח לחברים, שצפו בסרטונים והצטמררו.

"שנא פרסום ונתן לאחרים את קדמת הבמה"

בן יצחק, בוגר מדעי המחשב בטכניון, החל את דרכו כמהנדס תוכנה בחברות נחשבות, בהן חברת השבבים טאואר. ב-1995, יחד עם אחיו, רון, ועם האחים אבי ואהרון שקד (האחרון נפטר לפני מספר שנים ממחלה קשה), הקים את רנדום לוגי'ק, שעסקה בהימורים מקוונים, ושנה לאחר מכן הפכה ל-888.

בן יצחק שימש כסמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, ולאחר מכן כמנכ"ל בפועל. ב-2005 הונפקה החברה, והאחים בן יצחק מכרו אז מניות תמורת כ-60 מיליון דולר, וסך הונם כולל דיבידנדים הוערך בכ-300-350 מיליון דולר.

ב-2006 - שנה לאחר ש-888 הונפקה, פרש בן-יצחק מתפקידיו הניהוליים, והפך ליו"ר. במכתב לעובדים כתב אז: "לפני כ-10 שנים ייסדנו את 888... ביחד זכינו לראות את החברה גדלה והופכת לחברה בינלאומית מהמובילות בתחום... מזה זמן אני חש כי מיציתי את הפן הניהולי השוטף ובכוונתי להמשיך ולהצעיד את 888 קדימה, אך מעתה, מתוקף תפקידי כדירקטור בחברה. במקביל, בשלב זה, בכוונתי להקדיש חלק ניכר מזמני למשפחתי, ללימודים ולמנוחה, דבר לו ייחלתי זה זמן רב. ברצוני להודות לכל אחד ואחד מכם על היכולת, ההתמדה והאמון".

לנעליו כמנכ"ל בפועל, נכנס היזם גיגי לוי, כיום שותף בקרן NFX, שהוא גם המייסד שלה. לוי אמר ל"גלובס": "שי היה יזם אמיתי, איש של בנייה ועשייה, שהתנהל תמיד בצניעות, חברות, והרבה חוכמה. הוא ממקימיה של תעשיית האינטרנט הישראלית, ואני אישית, כמו רבים אחרים, למדתי ממנו המון בשנות העבודה יחדיו".

שרון ארגוב, שעבדה תחתיו עוד בימי רנדום לוגי'ק, כתבה בדף הפייסבוק שלה, עם הידיעות על מותו בתאונה הטראגית: "ההליכה הזו שלו בג'ינס וטי שירט. העמידה הנשענת על הצד, החיוך, הפשטות, השקט והכריזמה, הכריזמה חסרת העוררין, שגרמה לך לרצות לעשות בשבילו הכל. איש נדיר ומיוחד שהקיף את עצמו בקבוצה עילית של אנשים עם לב ענק, חברות אמיתית ומקצועיות חסרת פשרות.

"שי בן יצחק היה מהאנשים שאתה פוגש פעם בחיים. היתה לי הזכות לעבוד לצידו ולהרגיש את הדבר הזה. אין מנהלים כמוהו ואין אנשים כמוהו. זה אסון בלתי נתפס, זו אבידה גדולה ועצב נורא".

ארגוב אמרה ל"גלובס": "שי היה איש פשוט וצנוע שהתרחק מהתקשורת. תמיד כיבדנו אותו בקטע הזה והערכנו אותו על כך. מאז שבת בשעות הבוקר, כשההודעה הגיעה, כולנו - מאות אנשים, המומים וכואבים".

"שי היה מנהיג, איש עם חזון", מספר גורם מקצועי שעבד איתו. "הוא איש ששנא פרסום ונתן למייסדים האחרים את קדמת הבמה. הוא היה איש הטכנולוגיה והחזון של החברה, למרות שעזב את תפקידיו הניהוליים בה".

888: המחלוקות עם האחים שקד והפרידה

עם רבים מחבריו הטובים הוא השקיע בחברות בשנים האחרונות, בהם איתי פרייברגר, שהיה מנכ"ל 888 עד לפני כשנה, ואבנר יסעור, שהיה מנהל השיווק של אמפייר אונליין של נועם לניר, משווקת אתרי הימורים מקוונים, בין היתר המשווקת של 888. יסעור אמר ל"גלובס": "שי היה חברי האהוב. חכם, נדיב וצנוע. חבר נאמן שכולו טוב ונתינה. ניהלנו שיחות ברמות העמוקות ביותר. חלקנו הרבה תחביבים משותפים, אינספור חוויות, טיולים, וגם עסקים משותפים. סמכנו אחד על השני בעיניים עצומות. איש חכם, נאמן והגון בצורה נדירה. משפחתי כולה קשורה אליו מאוד. ידע להתחבר לכל אחד ואחד מהילדים, שכל כך אהבו אותו ואת הפשטות שבו. אהבתי אותו אהבת נפש".

"שי", מתאר אחד ממכריו, "היה בחור שקט, מופנם, חכם מאוד, מחובר לקרקע. הוא והחברים שלו הם אנשים מאוד מיוחדים. אלה אנשים שקמים בבוקר, עושים רכיבה, ריצה, מגיעים לפגישות עם שורטס וכפכפים, נוסעים לברזיל, או נמצאים חודש ביוון על סירה. הם אנשים מאוד עשירים, אבל גם כאלה שנהנים מדברים פשוטים".

מאז עזב את התפקידים הניהוליים, הוא משקיע בחברות שונות ובסטארט-אפים, בעיקר בתחום האונליין. ב-2007 השקיע בתוכנת התרגום בבילון של לניר. במסגרת קבוצה שהוביל צביקה בארינבוים, השקיע בן-יצחק בחברת הפרסום המקוון אקסל מדיה, ב-2010. לפני מספר שנים, מכרה הקבוצה כ-22.5% מהמניות תמורת כ-64 מיליון דולר. את המניות רכשה הקבוצה הישראלית תמורת כ-10 מיליון דולר, וחילקה לאורך השנים דיבידנדים של 40 מיליון דולר.

כמו כן, הוא היה המשקיע החיצוני הגדול ביותר של חברת האופנה "עדיקה", כיום מקבוצת גולף, שהחלה את דרכה באונליין מרקטינג, ונהנה מהנפקה מוצלחת שלה.

כאמור, ב-2016 משפחת בן יצחק צמצמה את החזקותיה ב-888. זאת כשנה לאחר שעסקה למכירת 888 לחברה הבריטית ויליאם היל לא יצאה לפועל, בשל חילוקי דעות בין משפחות בן-יצחק ושקד שהחזיקו במניותיה על מחיר המכירה.

"אם היתה רוח, הוא היה בים"

לפני כ-15 שנים עבר להתגורר בכפר נטר, והוא הרבה לגלוש בים, ולעשות "קייט סרפינג". דדי שוורצברג, שהקים את עדיקה ועד לאחרונה היה המנכ"ל שלה, תיאר את סדר היום של בן יצחק, שהיה מושקע בחברה: "הלו"ז של שי היה נקבע לפי הרוח. ככה הוא היה קובע את הפגישות שלו. אם היתה רוח, הוא היה בים".

החברים מספרים על איש מבריק, נטול פוזה, מחייך תמיד, שלו תמיד, מתרחק מדם רע וממריבות, בעל טוב לב גדול, כריזמטי מאוד, ואיש צנוע, שלמרות הכסף הרב שצבר, לא היה ניתן להבחין בכך. "לא היית ממקמת אותו בהרצליה פיתוח, למשל, זה לא מקום שמתאים לו", אומר אחד מהם, "למרות שכמובן הוא היה יכול להרשות לעצמו".

שחר ביטנר, שעבד תחתיו ב-888, מספר שמי שהיה נכנס לפגישה של כמה משתתפים, שבן יצחק אחד מהם, "לא היה מזהה שהוא המנכ"ל. ועדיין, כשהוא היה מדבר, כולם היו שותקים. היתה לו כריזמה בצורה שקשה לתאר. מעולם לא פגשתי איש כל כך כריזמטי, שלא היה צריך להרים את הקול או לעשות מניפולציות. זה איש שהיה 'דאון טו אירת'' ברמה הכי גבוהה שיש, לא 'תופס מעצמו'. למרות שהוא כשרוני יותר מכולם וחכם יותר מכולם, היה מדבר איתך כמו חבר. אני לא חושב שיש אדם שיכול להגיד עליו משהו רע. איש מאוד אופטימי, תמיד מנתח את הסיטואציות בצורה כל כך חכמה ומדויקת, ובעיקר בנאדם שידע ליהנות מהחיים. הפעם האחרונה שפגשתי אותו היתה לפני כמה חודשים. עשינו פגישת עבודה בבית שלו. מכל פגישה כזו אני חוזר הביתה ואומר לאשתי, שבכל פעם אני מתאהב בו יותר. הוא היה איש שכולם הרגישו שווים לידו, עם הכפכפים והמכנסיים הקצרים, הטי שירט, ובעיקר הדיבור בגובה העיניים וטוב הלב האינסופי".

שוורצברג מעדיקה עדיין לא מעכל את לכתו. "תמיד אמרתי, גם בחייו", הוא מספר בהתרגשות, כשהוא נשנק מבכי, "ששי זה ה'רול מודל' שלי. הלוואי שהייתי שי. כל מה שעשה, עשה בשקט, בצניעות, תמיד מאחורי הקלעים. הוא תמיד אמר לי שהוא לא רוצה ששמו יוזכר. הוא היה איש מבריק, אסטרטג, אין מישהו כל כך חכם כמוהו. לא עניין אותו מלחמות, רק רצה שיהיה טוב לכולם. הוא חי את החיים, לא עניין אותו כולם. רק רצה להיות עם המשפחה, לבלות, למצות כל רגע".

שוורצברג מספר שבן יצחק היה האיש שבגללו עזב ב-2011 את שוק ההון. לפני כן היה אנליסט בקרן הגידור ספרה והקים את עדיקה. על פגישתם הראשונה הוא מספר: "זה היה ב-888. אני הייתי האנליסט של החברה, והגענו לאיתי (שוורצברגר), המנכ"ל. כשהוא הגיע, השומר שאל אותו מי הוא. הוא ענה: 'שי', והשומר הרים טלפון לאיתי. אחרי ששי אמר לשומר גם את שם המשפחה שלו, איתי אמר לו מיד במי מדובר. הוא חייך לשומר, אמר לו תודה, בלי כעס, כלום.

"זה איש שבחיים לא שמעתי אותו מרים קול. נדיב, לארג', רק משפחה וחברים מעניינים אותו. הוא היה משקיע בהמון חברות, אבל גם עזר להן. למשל, הוא השקיע בחברה שפיתחה אפליקציה לטרמפים, ואז ישב כל הלילה וכתב להם קוד.

"את המשנה שלי, צביקה אלון, פגשתי בזכותו (אלון עבד ב-888 בעבר). למרות ששי היה איש שאהב אקסטרים, הוא היה מאוד זהיר. המטוס שלו למשל, אין הרבה כאלה, הוא דו מנועי (ולכן לכאורה בטוח יותר). אני לא יודע מה בדיוק היה שם (לפי הערכות, התאונה נגרמה כתוצאה מטעות בפנייה - ה.מ), אבל אני יודע שהלך לנו ה'רול מודל'".