האם טראמפ יגביל את ההגנות על רשתות הסושיאל? טיוטה לצו נשיאותי חדש

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צפוי לשכתב חוק שהגן מזה זמן רב על טוויטר, פייסבוק וגוגל של אלפאבית מלהיות אחראיות על החומר שמפורסם על-ידי המשתמשים שלהן • הצו הנשיאותי מגיע לאחר סכסוך של הנשיא עם רשת טוויטר, כשזו סימנה באזהרת "עלולים להטעות" את ציוציו

דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צפוי לשכתב חוק שהגן מזה זמן רב על טוויטר, פייסבוק וגוגל של אלפאבית מלהיות אחראיות על החומר שמפורסם על-ידי המשתמשים שלהן, כך לפי טיוטה של צו נשיאותי שפורסמה.

הצו הנשיאותי החדש מגיע לאחר שהנשיא טראמפ איים לסגור אתרים שהוא האשים בהשתקת קולות שמרניים, לאחר סכסוך עם רשת טוויטר בו הרשת החברתית החליטה לתייג ציוצים של הנשיא לגבי הונאה בהצבעות בדואר אלקטרוני עם אזהרה לגולשים שעליהם לאמת עובדות בתוכן שפורסם.

הצו, שכרגע נמצא בתהליכי טיוטה, יוכל עוד להשתנות לפני שיפורסם. אתמול (ד'), בכירים בממשל טראמפ אמרו כי יחתמו היום (ה') על צו נשיאותי בנוגע לרשתות החברתיות. מהבית הלבן לא נמסרה תגובה בנושא.

הצו של טראמפ ידרוש שוועדת התקשורת הפדרלית (FCC) תבהיר את הרגולציה בנוגע לחוק פדרלי שמגן על הרשתות החברתיות מפני אחריות חוקית על החומר שמתפרסם בפוסטים של המשתמשים שלהן. שינויים בחוק האמור יחשפו את ענקיות הטק ליותר תביעות.

הצו של טראמפ מבקש מה-FCC לבחון האם פעולות הקשורות לעריכת התוכן על-ידי חברות מדיה חברתית עלול להוביל באופן פוטנציאלי לוויתורן על ההגנה מתביעות שהן מקבלות בחוק הפדרלי. נדרש מוועדת התקשורת לבחון האם פלטפורמות מדיה חברתית משנות את התכנים שמתפרסמים בהן באופן מטעה והאם המדיניות שלהן באה בקנה אחד עם תנאי השימוש של האתרים.

טיוטת הצו מציינת גם כי משרד הבית הלבן לאסטרטגיה דיגיטלית יכונן מחדש כלי שיעזור לאזרחים לדווח על מקרי צנזורה אונליין שנקרא "White House Tech Bias Reporting Tool". הכלי יאסוף תלונות על צנזורה באינטרנט ויגיש אותן ישירות למשרד המשפטים ולוועדת הסחר הפדרלית (FTC).

הכלי אמור ידרוש מה-FTC "לשקול לפעול בנושא" ולבחון האם התלונות אכן מפרות את החוק. לאחר מכן הוועדה תידרש ליצור דוח בנושא שיהיה זמין לציבור האמריקאי.

הטיוטה של טראמפ גם דורשת מהתובע הכללי להקים קבוצת עבודה בשיתוף פרקליטי המדינה על מנת לבחון את אכיפת חוקי ארה"ב שאוסרים על פלטפורמות באינטרנט להתנהל ברמייה ואופן לא הוגן. קבוצת העבודה גם תנטר ותיצור "רשימות מעקב" של משתמשים שמבוססות על האינטראקציות שלהם עם תכנים של משתמשים אחרים.

לפי הצו, התקציב הפדרלי על פרסום באינטרנט יעבור גם לבדיקת ממשלת ארה"ב כדי לוודא כי אין מגבלות על חופש הדיבור בפלטפורמות בהן מפרסמים.