ועדת האיתור ממליצה להאריך את כהונתו של גיל עומר כיו"ר תאגיד השידור

ההמלצה הועברה לשר התקשורת ביחד עם המלצה על עוד חמישה חברי מועצה מכהנים ושלושה מומלצים נוספים • האם יש מי שפועל לסכל את המינוי מאחורי הקלעים?

גיל עומר, יו"ר תאגיד השידור "כאן" / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי
גיל עומר, יו"ר תאגיד השידור "כאן" / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי

ועדת האיתור שאמורה להמליץ לשר התקשורת על מינוי חברים למועצת תאגיד השידור, המליצה להמשיך את כהונתו של גיל עומר גם כחבר מועצה וגם כיו"ר התאגיד. עוד המליצה הוועדה להאריך את כהונתם של עוד חמישה חברי מועצה, בנוסף לשלושה מועמדים נוספים שהועברו כמועמדים ולא כיהנו בתפקיד.

נזכיר כי בדיוק לפני שבוע סיימה מועצת התאגיד את כהונתה, זאת לאחר שמועד המינוי של שמונה מתוך תשעה חברי מועצה מכהנים הגיע לקיצו, ועל-פי חוות-דעת של משרד המשפטים לא ניתן היה להאריך אותה בדרך כלשהי. בתפקיד נותר חבר מועצה אחד - שלומי שטיין, מה שלא מאפשר קוורום ומותיר את תאגיד השידור הציבורי, על תקציבו השנתי בסך 750 מיליון שקל, ללא פיקוח. היעדר מועצה מפקחת הוא חמור במיוחד לאור החשיפה ב"גלובס" לפיה לתאגיד יש גירעון תקציבי של 40 מיליון שקל.

המלצת ועדת האיתור דורשת את אישורו של שר התקשורת הנכנס יועז הנדל. מבחינת חוק, תאגיד השידור הציבורי שר התקשורת אמור להוות כמעט "חותמת גומי" באישור המינויים, ונדרשת סיבה יוצאת דופן כדי שהוא יוכל לא לקבל את המלצות ועדת האיתור.

עיקר האחריות על איתור מינויים ראויים אמורה להיות בידי ועדת האיתור שבראשה עומד השופט אילן שיף, זאת במטרה למנוע ככל שניתן התערבות פוליטית במינויים ולשמור על מועצה "נקייה" ככל שאפשר. 

אופוזיציה לקובלנץ

ההמלצה להשאיר את עומר כיו"ר לקדנציה נוספת איננה בשורה טובה למנכ"ל תאגיד השידור "כאן", אלדד קובלנץ. בין השניים קיימים חילוקי דעות מקצועיים קשים על אופן ניהול התאגיד, ועומר אף נמנה עם שני חברי המועצה שלא הצביעו לפני שנה בעד קובלנץ במכרז למינוי מנכ"ל קבוע. עומר וחבר בוועדת האיתור לבחירת מנכ"ל קבוע העדיפו על פני קובלנץ את יורם מוקדי, לשעבר סמנכ"ל התוכן של הוט, אולם בהצבעה במועצה לא היה להם רוב, וקובלנץ נבחר מחדש.

יחסי העבודה בין קובלנץ לעומר דומים במידה רבה לזו שיש לו עם רוב חברי המועצה: בתחילת הדרך עבדו השניים בצמידות ובשיתוף-פעולה, אולם עם הזמן החלו להיווצר בקיעים שהלכו וגדלו. פרשת "הרשימות השחורות", מינויים מעוררי מחלוקת בצמרת התאגיד ותלונות על שיטת ניהול ריכוזית העיבו על מערכת היחסים הקרובה בין השניים, ועומר הפך בהדרגה לאופוזיציה של קובלנץ במועצת התאגיד.

כאמור, בעת ההצבעה לבחירת מנכ"ל קבוע זה לא עזר, וקובלנץ נבחר מחדש. אולם לאחר בחירתו התערערה גם מערכת היחסים שלו עם שאר חברי המועצה, ותוך חודשים ספורים, ממועצה שמגבה אותו בחלק ניכר מהסוגיות, קיבל קובלנץ מועצה לעומתית שמבקרת את התנהלותו בחריפות. חברי המועצה ביקשו תשובות על הביצועים הבעייתיים של חטיבת החדשות, סיכלו את ההתקשרות עם קשת בשיתוף-הפעולה עם התוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון", מנעו מקובלנץ לשנות ללא אישורם את לוח השידורים בתקופת הקורונה ועוד.

עם זאת, למרות הביקורת הקשה שיש לחלק מחברי המועצה על תפקודו של קובלנץ ועל תפקודם של בכירים נוספים בתאגיד כמו מנכ"ל חטיבת החדשות ברוך שי - חברי המועצה נמנעו מביצוע מהלכים דרמטיים, מתוך מחשבה שיש מגבלה של מראית-עין למה שמועצה בסוף ימיה יכולה לעשות. 

פעל מאחורי הקלעים

שלא לייחוס, מקורבים למועצת התאגיד טוענים כי בשבועות האחרונים פעל קובלנץ מאחורי הקלעים כדי שלמועצה הבאה ימונו חברי מועצה נוחים לו, וסביר שעומר איננו עונה על ההגדרה הזאת.

עוד נודע ל"גלובס" כי השבוע נפגש קובלנץ עם שר התקשורת הנכנס יועז הנדל, והשניים דנו ביו היתר במינוי הצפוי של מועצה חדשה לתאגיד. כאמור, בהנחה שאין בהמלצות משהו יוצא דופן וחריג, השר אמור לאשר את הרשימה, ובכך לאפשר לוועדת האיתור להמשיך בעבודתה ולאתר את יתרת החברים הדרושים להשלמת מועצה מלאה שמונה 12 חברים. 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "מדובר בוועדת שופטים חיצונית, ואין לתאגיד קשר או יכולת השפעה על המלצותיה". 

יו"ר התאגיד גיל עומר סירב להגיב. שר התקשורת יועז הנדל והשופט אילן שיף, יו"ר ועדת האיתור, בחרו שלא להגיב לידיעה.