הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בת"א: נורסטאר זינקה ב-27%, גזית גלוב ב-7%

מדד ת"א 35 הוסיף 0.2% לערכו, ות"א 90 טיפס ב-0.7% • מחזור המסחר הסתכם בכ-1.44 מיליארד שקל • התעשייה בסין מתאוששת • במסחר בבורסות ארה"ב ואירופה נרשמות עליות

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

המסחר בתל אביב ננעל בעליות על רקע הסנטימנט החיובי מעבר לים. מדד ת"א 35 עלה ב-0.2%, ת"א 90 הוסיף 0.76% לערכו ומנגד מדד הבנקים השיל 0.3% מערכו.

מניית דלק צנחה ביותר מ-7%, טאואר איבדה 1.5%, אורמת איבדה 1.9% וגב ים ירדה ב-2.4% ובאטמ איבדה 5% מערכה. מנגד, פתאל זינקה ב-9.5%, ארקו החזקות עלתה ב-9.15%, גזית גלוב זינקה בכ-7%, נורסטאר זינקה ב-27%, מנייתה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עלתה ב-6.25%, והכשרת היישוב זינקה ב-7.9%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.44 מיליארד שקל.

14:45

עליות קלות בבורסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-814 מיליון שקל. הדולר מתחזק ב-0.2% לרמה של 3.415 שקלים והאירו נחלש ב-0.8% ל-4 שקלים. 

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, מציין בסקירת המאקרו השבועית שלו, כי "מבחינת השוק המקומי, ההתפתחויות השליליות הן מבחינת מצב המשק והן בנושא הפיסקאלי צפויות להיתרגם בביצוע חסר של השוק המקומי עם דגש על הענפים הרגישים יותר לפעילות המסורתית (פיננסים, תיירות, נדל"ן מסחרי, פנאי), שכן ההתאוששות בפעילות מתרחקת. מבחינת שער החליפין, השקל-סל אמנם נחלש בשיעור קל בימים האחרונים, אך באופן כללי הוא מוסיף לנוע סביב רמות שיא. להערכתנו, עוצמה זו אינה עולה בקנה אחד עם ההרעה במצב המשק, ועם פוטנציאל לתגובה אגרסיבית יותר במישור זה מצד בנק ישראל, שישאף למנוע פגיעה נוספת במשק כתוצאה מעוצמת שער החליפין. לפיכך, אנו מעריכים כי פוטנציאל הפיחות בשער החליפין של השקל גבוה משמעותית מזה של המשך התחזקות השקל בתקופה הקרובה". 

"מבחינת שוק האג"ח, התפתחויות האחרונות במצב המשק מחזקים את הערכתנו לכך שסביבת האינפלציה בשנה הקרובה צפויה להיות שלילית, סביב 0.5%-, כאשר הסיכון לתחזית זו מוסיף להיות כלפי מטה. הציפיות לאינפלציה בשוק כיום נעות סביב 0%-0.2% בטווח קצר ועד ל- 1%-1.5% בטווחים הבינוני-ארוך. להערכתנו, סביבת ציפיות זו ממשיכה לתמוך במשקל עודף לאפיק השקלי על פני הצמוד, בפרט בטווחים הבינוני והארוך שבהם רמת הציפיות גבוהה משמעותית מתחזית האינפלציה שלנו", כותב גוזלן.

13:05

נמשכות העליות הקלות בבורסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-560 מיליון שקל. מניית קדימהסטם  מזנקת לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי לטיפול בחולי ALS. 

בשוק המטבעות הדולר מתחזק ב-0.3% לרמה של 3.42 שקלים והאירו נחלש ב-0.6% ל-4.01 שקלים. 

11:05

עליות קלות בבורסה. מניית פתאל החזקות  בולטת בעלייה חדה ולצידה מניות עזריאלי , דלתא ואנלייט.

מרב פישר-שרוני, אנליסטית בכירה בלאומי פרטנרס, מגיבה לעליית מניית מיטרוניקס  לאחרונה, ומורידה את ההמלצה שלה ל"תשואת שוק" במחיר יעד של 48 שקל. "חברת מיטרוניקס הגיעה למשבר הקורונה עם מותג חזק, מיצוב שוק מצוין וחוסן פיננסי. כמו כן לחברה פריסה גיאוגרפית רחבה מאד, פעילות נרחבת בערוצי האונליין ושותפים חזקים ויציבים פיננסית בחו"ל. אנו אמנם מאמינים ביכולתה של החברה לצלוח את המשבר כשידה על העליונה ומאמינים בפוטנציאל הטמון בפעילותה וביכולתה לפעול להשגת יעדיה. יחד עם זאת, קשה עדיין להעריך את השפעת המשבר על תוצאות החברה, שכן בעוד שתחום הבריכות הפרטיות ממשיך להתחזק והביקושים בו עולים במיוחד לאור מדיניות ה-" STAY AT HOME ", בתחום הבריכות הציבוריות, המהווה כ-8% ממכירות החברה במצב רגיל, צפויה פגיעה משמעותית בחודשי הסגר. מעבר לכך, החשש ממשבר כלכלי עמוק ומתמשך עולה, מה שעלול להשפיע לרעה על הביקוש למוצרי החברה", היא כותבת.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. עליות בולטות נרשמות במניות טאואר , נורסטאר והכשרת הישוב .

מנגד, ירידות בולטות רושמות מניות קבוצת דלק , מיטרוניקס  ואלביט מערכות. 

חברת קאנומד  הפועלת בתחום הקנאביס הרפואי דיווחה הבוקר היום כי התקשרה במכתב כוונות מחייב בגרמניה, לפיו תמכור ותייצא תפרחות יבשות של קנאביס או שמן קנאביס לשימוש רפואי, המיוצרים במתקן גידול Indoor שבבעלותה. הרוכשים מגרמניה התחייבו לרכוש מקאנומד כמות שנתית של 1.2 טון תפרחות יבשות של קנאביס רפואי למשך תקופה של 3 שנים החל מיום ה-1 בינואר 2021, ובמחיר של 4.2 אירו לגרם וסה"כ בתמורה מוערכת של כ-10 מיליון אירו.

קרן פימי רוכשת מחצית ממניות השליטה בחברת רימוני תעשיות  תמורת 150 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 400 מיליון שקל. לאחר השלמת העסקה תחזיק קרן פימי ב-37.5% ממניות ריומני תעשיות ואילו משפחת רימוני תחזיק גם היא ב-37.5% ממניות החברה. במסגרת העסקה תרכוש קרן פימי תרכוש ממשפחת רימוני 3.15 מיליון מניות רימוני תעשיות במחיר של 47.6 שקל למניה, המשקף פרמיה של 19.4% ביחס למחיר בו סיימה המניה את יום המסחר אתמול (א'). כחלק מהעסקה חתמו קרן פימי ומשפחת רימוני על הסכם שליטה משותפת אשר יכנס לתוקפו במועד ההשלמה ולאחר התקיימות התנאים המתלים על פי ההסכם ולרבות אישור הממונה על התחרות.

07:10

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה צפוי להיפתח ככל הנראה במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, לאחר שגם אתמול ננעל המסחר במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 השיל 0.1%, ת"א 90 עלה ב-0.6% ומדד ת"א נפט וגז קפץ ב-3%. 

1. שבוע המסחר העולמי נפתח כשמרבית הבורסות באסיה נסחרות היום בעליות, בהובלת מדד הניקיי בטוקיו שמזנק בכ-2%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב ניכרת יציבות.

2. בסין פרסמה היום חברת המחקר Caixin/Markit כי מדד מנהלי הרכש לתחום התעשייה עמד ברמה של 52.8 נק' ביולי. כלכלנים ציפו לרמה של 51.3 נק'. המשמעות - התעשייה בסין ממשיכה להתאושש מהקורונה ומתרחבת. 

3. עוד בזירת המאקרו העולמית היום - ביפן דווח כי מדד מנהלי הרכש (PMI ) של התעשייה עמד ברמה של 45.2 נק' ביולי וכי הכלכלה התכווצה ב-0.6% ברבעון השני. ה-PMI של גוש האירו ליולי בסקטור התעשייה יתפרסם ב-11 שעון ישראל וצפוי לעמוד ברמה של 51.1 נק' וזה של ארה"ב יתפרסם ב-17:00 וצפוי לעמוד על 53.6 נק'. 

4. הזהב ממשיך להתקדם ומטפס ב-0.3% לרמה של 1,991 דולר לאונקיה (חוזה לדצמבר). במקביל, הדולר נסחר היום ביציבות מול האירו סביב 1.177 דולרים לאירו, וגם מול הין היפני שומר הדולר על יציבות סביב 105.8 יינים לדולר.

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירה השבועית שלהם כי הפיחות של הדולר ביחס לסל מטבעות בשיעור של 4.1% ביולי, היה הגבוה בעשור האחרון. במקביל, העלייה החודשית במחיר הזהב הגיעה ל- 11%, ובמובן הזה חודש יולי הציג את העלייה הגבוהה מ-2016. "היחלשות הדולר מול הזהב ושאר המטבעות היא אולי סדק ראשון באמון של הציבור במדיניות הכלכלית האמריקנית, ובהדפסות הכסף הגדולות של הבנק המרכזי".

5. לקראת עוד שבוע עמוס בדוחות בוול סטריט כותב ארי ואלד, האסטרטג הטכני הראשי של אופנהיימר, כי "בשוק המניות האמריקאי אין כיום בועה והוא מתאושש מחולשה ועתיד להמשיך במהלך העליות של החודשים האחרונים. הסיבה להערכה אופטימית זו היא הסתכלות על אפיקי השקעה רבים בשוק המניות, שעדיין נמצאים במצב חולשה ממושכת, מזה כשנתיים". 

ארי ואלד מגדיר את הבועה לאו דווקא בשוק הכללי, אלא בפערי תשואות בין סקטורים שונים. למשל, "הפער בביצועים בין סקטור הטכנולוגיה לסקטור האנרגיה ב-12 החודשים האחרונים הגיע לשיא של 71%. המצב נובע מחולשה ממושכת באפיקי "ערך" בעלי חשיפה גבוהה לגורמי המאקרו, ועשוי להערכת ואלד להוביל בשלב מסויים לרוטציה של כספי המשקיעים לאפיקים שטרם הפגינו מומנטום חיובי. ואלד מציין כי חודש אוגוסט מתאפיין היסטורית ביציבות יחסית, עם תשואה ממוצעת אפסית של מדד ה-S&P 500 , ואילו חודש ספטמבר מתאפיין בתנודתיות רבה יותר. היסטורית, הסקטורים שנוטים לספק ביצועי יתר בחודש אוגוסט (וגם בתקופה של שלושת החודשים בין אוגוסט לאוקטובר) הנם הסקטורים הדפנסיביים כגון התשתיות, הצריכה הפרטית והבריאות, ולצידם גם סקטור הטכנולוגיה".