עוד לפני פרסום התשקיף: אקווריוס מנועים הבטיחה גיוס של כ-60 מיליון דולר ממוסדיים

אקווריוס, שצפויה להנפיק את מניותיה בת"א, פועלת בפיתוח מנועים חסכוניים ויעילים • בין משקיעיה - מריוס נכט וליאון רקנאטי

ליאון רקנאטי./ צילום: ליאון רקנאטי
ליאון רקנאטי./ צילום: ליאון רקנאטי

הנפקת חברת הטכנולוגיה אקווריוס מנועים מתקדמת, ועוד טרם פרסום טיוטת תשקיף לציבור קיבלה יצרנית המנועים התחייבות עקרונית מכמה גופים מוסדיים להשקעה על מלוא כספי ההנפקה - כ-60 מיליון דולר, כך נודע ל"גלובס". אקווריוס מנועים צפויה לגייס בהנפקה ראשונית של מניותיה לציבור 170-205 מיליון שקל (כ-60 מיליון דולר), לפי שווי חברה של כ-900 מיליון שקל (כ-260 מיליון דולר) "לפני הכסף". ככל הידוע, עם הגופים המוסדיים האמורים נמנים מגדל, הפניקס, כלל ופסגות. 

הסגירה העקרונית מול המוסדיים נעשתה במקביל לסגירה סופית של תשקיף שעליו עומלת אקווריוס, הצפוי להתפרסם בזמן הקרוב, שעל בסיס הטיוטות הראשוניות שלו התקבלו ההתחייבויות להשתתפות בהנפקה, המתוכננת להתבצע בדרך של "הצעה לא אחידה" (Book Building), ההולכת וצוברת דומיננטיות בשוק ההון המקומי.

אקווריוס מנועים (Aquarius Engines) הוקמה ב-2014 והיא פועלת בפיתוח מנועים חסכוניים ויעילים, כך שהם מגדילים את ניצול האנרגיה שלהם משמעותית ביחס למנועים קיימים.

עם מייסדי החברה נמנים המנכ"ל אריאל גורפונג, סמנכ"ל הטכנולוגיות שאול יעקובי והיו"ר גל פרידמן, ועם בעלי המניות שלה נמנים מריוס נכט, ממייסדי חברת הטכנולוגיה צ'ק פוינט, ואיש העסקים ליאון רקנאטי באמצעות גלנרוק, חברת ההשקעות הפרטית שבבעלותו.

לפי אתר החברה, המנועים (גנרטורים) שהיא מפתחת מיועדים למרכזי טלקומיוניקציה ומגדלי תקשורת, בהתאם לדרישות של דורות התקשורת מסוג G3 ,G4 והדור החדש של G5. והיא מציעה מנועים למגוון נרחב של משאיות, וכן מנועים לסיוע בפתרונות אנרגיה מתחדשים לצרכים נרחבים במקומות גדולים או מבודדים.

על פי פרסומים מהתקופה האחרונה, אקווריוס חתמה על הסכם שותפות עם חברת נוקיה, לאספקת גנרטורים ללקוחות ענקית התקשורת, בעסקה שהוערכה בהיקף של עד כמה מאות מיליוני דולרים, אשר במסגרתה תחל נוקיה בפיילוט בשנה הבאה.

חברה נוספת שהנפקתה האפשרית עלתה על הפרק באחרונה, אשר גם עם בעלי המניות שלה נמנה ליאון רקנאטי, היא יצרנית הרובוטים לניקוי פאנלים סולאריים אקופיה, שבין בעליה גם אחותו, יהודית רקנאטי.

שוק הנפקות האקוויטי הראשוני (IPO) בבורסה בתל אביב בוער, וכעת נראה כי הוא נמצא בנקודת רתיחה חדשה, עם יותר מעשר חברות הנמצאות בשלבים מתקדמים יחסית של התהליך - מגיבוש טיוטות תשקיף ועד פרסומן, לקראת הנפקה.

מדובר בעיקר בחברות מתחומי הטכנולוגיה והאנרגיה המתחדשת - שניים מתחומי הפעילות שהפכו לחביבי המשקיעים מאז משבר הקורונה, בזכות העמידות הגבוהה שהפגינו חברות אלה בפעילותן העסקית במהלך משבר הקורונה, ופוטנציאל הצמיחה הגלום בהן, אשר במקרים רבים במבט קדימה אף נראה כי גדל בתמיכת המשבר.

נוסף על חברות אלה, שככל הידוע שואפות להספיק לבצע את ההנפקה עוד לפני סיומה של שנת 2020, לפי הערכות בשוק מספר דו-ספרתי של חברות נוספות מבקשות גם הן לרכוב על הגל החיובי האוחז בשוק ההנפקות הראשוניות בשוק ההון המקומי, ולבצע הנפקה תוך זמן קצר יחסית. זאת לפני שהסנטימנט בשוק, או טעמי המשקיעים, ישתנו.

בימים האחרונים השלימה שותפות המו"פ אלמדה גיוס הון ראשוני בבורסה, ובכך הפכה להנפקת ההון הראשונית ה-13 המתבצעת בבורסה מתחילת השנה, מרביתן מחודש יוני.

עם כמה הנפקות ראשוניות נוספות העומדות על הפרק, בהן זו של אקווריוס, השנה הנוכחית עשויה לשבור שיא של עשור בהנפקות ראשוניות בבורסה, לאחר שכבר עברה את מספר ההנפקות האקוויטי הראשוניות שבוצעו ב-2019. 

אקווריוס מנועים

שנת הקמה: 2014 ● תחום פעילות: פיתוח מנועים חסכוניים ויעילים ● מייסדים: אריאל גורפונג, שאול יעקובי וגל פרידמן ● ענפים בולטים שמוצריה מיועדים להם: מרכזי טלקומוניקציה ומגדלי תקשורת, מנועים למשאיות, סיוע בפתרונות אנרגיה מתחדשים במקומות גדולים או מבודדים

** גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס". השניים מצויים במחלוקת אישית וכלכלית.