כיפופי הידיים בין ג'מבו היוונית לחברה הישראלית נמשכים: "מי שמטעה כאן את הציבור היא ג'מבו סטוק"

נמשכת המלחמה על השם ג'מבו: רשת הקמעונאות היוונית הגישה תשובה להתנגדות של ג'מבו סטוק הישראלית לרשם סימני המסחר • בתשובה שהגישה לרשם היא טוענת: ג'מבו סטוק רוכבת בחוסר תום לב על המוניטין שלנו ועל אהדת הישראלים למותג ביוון

רועי ונונו, מנכ״ל ובעלי ג׳מבו סטוק / צילום: ניצן גור
רועי ונונו, מנכ״ל ובעלי ג׳מבו סטוק / צילום: ניצן גור

ג'מבו היוונית נגד ג'מבו סטוק הישראלית: אתמול (א') הגישה חברת ג'מבו היוונית (.Jumbo S.A) אשר חתמה לאחרונה הסכם עם קבוצת פוקס הישראלית את תשובתה לרשם סימני המסחר, וזאת בהמשך להתנגדות שהגישה ג'מבו סטוק המקומית במטרה למנוע מפוקס להפעיל בישראל רשת תחת אותו השם.

במענה להתנגדות שהוגש באמצעות משרד עוה"ד הרצוג פוקס נאמן, נטען כי החברה המקומית בחרה לקרוא לחנויותיה בשם JUMBO שהוא "סימן מסחר מוכר היטב, השייך למבקשת, שהיא רשת קמעונאית גדולה ומפורסמת, המהווה מוקד עליה לרגל למאות אלפי תיירים ישראלים הפוקדים את יוון, קפריסין, בולגריה, רומניה, ומדינות הבלקן מדי שנה". על כן לטענתה, "מי שמטעה כאן את הציבור", ולדבריה, "רוכב בחוסר תום לב על מוניטין חברו", היא דווקא החברה המתנגדת - כלומר, ג'מבו סטוק.

ג'מבו סטוק הישראלית שבבעלות ובניהול רועי ונונו מפעילה בישראל עשר חנויות בתחום הסטוק, לצד אתר סחר מקוון. לדברי ונונו את 2020 הוא "צפוי לסכם עם מחזור מכירות שמתקרב ל-70 מיליון שקל", והוא מעסיק בחברה 250 עובדים, מתוכם עשרה עובדי מטה. גודל החנויות שלה נע בין 500 ל-1,500 מ"ר.

עוד טוענים באי כוחה של ג'מבו היוונית כי ג'מבו סטוק "לא עצרה באימוץ חסר תום לב של סימן מפורסם שאינו שלה, אלא כעת היא גם מנסה במהלך ציני ומכוער, תוך תיאורים עובדתיים בלתי מדויקים בעליל, למנוע מהחברה הבינלאומית, בעלת הסימן המפורסם (הכוונה לג'מבו היוונית -ש.מ) להרחיב את פעילותה באופן לגיטימי לישראל", וכי "המתנגדת אף מגדילה לטעון כי המבקשת מנסה לרכוב על המוניטין שלה", וזאת תוך "ניסיון להיבנות מבחירתה חסרת תום הלב מלכתחילה בסימן הזהה לסימן המבקשת".

במענה לרשם סימני המסחר טוענת ג'מבו היוונית כי ג'מבו סטוק "מנסה להפוך את היוצרות", וכי "בעולמה הדמיוני" היא בעלת המוניטין, בעוד שבפועל החברה היוונית היא "אחת מחברות הריטייל הגדולות באירופה אשר פועלת כבר 34 שנים תחת סימני JUMBO בהיקפי מכירות אדירים של מאות מיליוני אירו בשנה, ואף מוכרת היטב לציבור בישראל". לפיכך טוענת החברה היוונית, ג'מבו סטוק המקומית היא זו שרוכבת על המוניטין שלה.

באי כוחה של ג'מבו היוונית מתייחסים גם לסוגיות משפטיות בהן החברה הבינלאומית קיבלה קדימות על סימן המסחר לשחקן מקומי, ומציינים בין היתר בקשה של חברת קוסמטיקה ישראלית לצו מניעה נגד חברה אמריקאית והיבואנית שלה.

עוד טוענים באי כוחה של החברה היוונית, כי ג'מבו סטוק "דאגה לטשטש" בהודעת ההתנגדות את המועד שבו החלה לעשות שימוש בסימנים הכוללים את המילה JUMBO תוך שהיא מציינת כי השימוש הראשון במילה החל רק בדצמבר 2016 - לפני פחות מארבע שנים. "בחינת טענות אלו אל מול הראיות האובייקטיביות שהראינו לעיל וההיגיון הבריא, מובילה למסקנה כי מדובר בטענה כוזבת שמועלית כעת, בדיעבד, באמצעי התקשורת, כדי להכין את הקרקע לקראת העלאתה בהליך".

עוד טוענת ג'מבו היוונית כי מאות אלפי ישראלים הפוקדים את המדינות בהן פועלת המבקשת מדי שנה, נחשפים לחנויות-הענק שלה ורוכשים בהן מוצרים בהיקפים גדולים. היא טוענת כי לאור גודל חנויות-הענק שלה, ולאור העובדה שהן פרוסות בכל אתרי התיירות הפופולריים ביוון, כגון רודוס, קוס, סלוניקי, כרתים, אתונה, ועוד ועוד - מי שמבקר ביוון "אינו יכול לפספס" את חנויות-הענק של המבקשת. רק ביוון לבדה ישנן 52 חנויות-ענק של גימבו. היא מציינת כי כחצי מיליון ישראלים פוקדים את יוון מדי שנה בממוצע, המהווים כ-5% מאוכלוסיית ישראל, וטוענת כי "מדובר בנתון שלא ניתן להתעלם ממנו".

ג'מבו היוונית אף טוענת כי קיימות שחקניות נוספות תחת השם ג'מבו בישראל לממכר מוצרים לבית, תחת שם ולוגו דומים, ומביאה כדוגמה חנות תחת השם ג'מבו מרקט, שפועלת בישראל תחת לוגו דומה.

כניסה של מתחרה חדש והנפקה של מתחרה קיים

בחודש שעבר דיווחנו כי קבוצת פוקס שבשליטת הראל ויזל מרחיבה את תחומי הפעילות שלה, ומעדכנת כי חתמה על הסכם להפעלת מותג הכלבו היווני המוזל ג'מבו (Jumbo S.A) בישראל. מדובר במותג "סטוק" יווני מוזל שחביב ומוכר בקרב הנופשים הישראלים, ושפועל כמעט בכל האחת מהערים הגדולות ביוון. זאת כשברקע הנפקת ה"מתחרה" המקומית בתחום - מקס סטוק - לפי שווי של כ-1.7 מיליארד שקל.

פוקס עדכנה כי במסגרת ההסכם היא צפויה לפתוח חנות ראשונה של המותג בישראל לא יאוחר מ-2021, וכי עלות ההשקעות וההשקעות בהון חוזר מוערכת ב-15-18 מיליון שקל לכל חנות. פוקס לא ציינה כמה חנויות היא צפויה לפתוח בישראל, אך מדובר בהשקעה חריגה במונחים קמעונאיים, וזאת בין היתר משום שמדובר בחנויות ענק שישתרעו על שטח של 9,000-10,000 מ"ר.

רועי ונונו, בעלים ומנכ"ל רשת ג'מבו סטוק מוסר: "ג'מבו הישראלית שלי מסומנת ב-וי כחול באינסטגרם ובפייסבוק, מה שמעיד עובדתית על הכרת הציבור במותג שלי. את ג'מבו היוונית אני עדיין מחפש באינסטגרם. אם היה להם וי כחול, אולי היה לי יותר קל למצוא".

המענה להתנגדות הוגש באמצעות משרד עוה"ד ד"ר גלעד וקסלמן, אדר בנגום ואדי לבדנסקי ממשרד הרצוג פוקס נאמן.