הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בת"א; מניות שותפות לוויתן זינקו, טבע צנחה ב-4.5%

בנק הפועלים פרסם דוחות והציג עלייה של כ-11% ברווחי הרבעון השלישי, ביג תפרסם בהמשך היום • אברהם ביגר מתפטר מתפקיד יו"ר פז • אורמת מגייסת סכום של 307 מיליון דולר

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:35

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בטריטוריה האדומה, בדומה לסנטימנט מעבר לים. מדד ת"א 3 איבד 0.7%, ת"א 90 ירד ב-0.4% ומנגד מדד הבנקים עלה ב-0.9%.

דנאל בלטה בעלייה של 5.7%, טבע צנחה ב-4.6%, מליסרון עלתה ב-1%, דלק קידוחים זינקה ב-10.7% ודלק ב-7.8%. 

16:00

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בטריטוריה האדומה, כאשר מניות האנרגיה דלק ודלק קידוחים בולטות בעליות גם היום, וזאת בהמשך לדוחות דלק קידוחים מאתמול שהצביעו על עלייה חדה במכירות מאגר לוויתן.

אורמת צונחת ב-6.5% על רקע כוונתה לגייס 307 מיליון דולר, טבע מאבדת 2.7%, קמטק יורדת ב-4.66%, מטריקס מאבדת 3.5% בהמשך לפרסום הדוחות אתמול.

מחזור המסחר הכולל בשוק המניות בשעה זו מסתכם ב-1.14 מיליארד שקל.

14:15

ביג  דיווחה היום כי הכנסותיה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-191.9 מיליון שקל, בהשוואה לכ-207.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נובע בעיקר מזיכויים שנתנה החברה לשוכריה בישראל בגין המחצית השניה של חודש ספטמבר בהם המרכזים היו סגורים בעקבות מגפת הקורונה, הנחה בשיעור של 25% בשכ"ד ודחייה של 25% נוספים בקניונים הסגורים בישראל וכן ממכירת 3 נכסים בארה"ב.  ה-FFO הריאלי ברבעון הסתכם לכ-88.3 מיליון שקל לעומת כ-93.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. 

דירקטוריון החברה קיבל החלטה אסטרטגית למימוש כלל הפעילות של החברה בארה"ב והתמקדות בישראל וסרביה.

רמי לוי רכשה עוד כ-4.1% מהון המניות של קופיקס , בעסקה מחוץ לבורסה. בעקבות העסקה תחזיק רמי לוי 60.35% ממניות קופיקס. 

13:10

מגמה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.8%. ת"א 90 יורד בכ-0.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-643 מיליון שקל. 

"ישראל נפגעה פחות ממדינות מפותחות אחרות ממשבר הקורונה בין השאר הודות לתגובה נמרצת של בנק ישראל ומדיניות ממשלתית שתמכה במערכת הבריאות, במשקי הבית ובעסקים", כך קובעת סקירה אופטימית על מצב הכלכלה הישראלית שמפרסמת היום (ה') קרן המטבע הבינלאומית בתום ביקור בישראל. מדובר בביקור החצי שנתי של הקרן שבמהלכו נפגשו כלכלניה עם שר האוצר, נגיד בנק ישראל, ובכירי משק וכלכלה. דוח מקיף יותר על מצב הכלכלה הישראלית המסכם את ממצאי הביקור צפוי להתפרסם בעוד מספר שבועות.

11:00

מתחזקות הירידות בבורסה ומדד ת"א 35 נסוג בכ-1%. ת"א 90 יורד בכ-0.9%. 

מניית ביו ויו  מזנקת לאחר שהחברה, העוסקת במחקר ופיתוח, שיווק ומכירה של מערכות ממוחשבות לזיהוי תאים חריגים במגוון תחומים ובפיתוח בדיקות חדשות המסייעות בגילוי סרטן, דיווחה היום על השלמת מכירה ראשונה של 2 מערכות דימות מסוג DeNovo למעבדה בארה"ב, לאחר השלמת תהליך הרצה והערכה של המערכת באותה מעבדה. 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, והכלכלנים גילי בן אברהם ויניב בר, מתייחסים בסקירת המאקרו השבועית לנתוני הצמיחה החזקים שפורסמו השבוע ומציינים כי "תחזית לאומי עודכנה כלפי מעלה לאחר פרסום נתוני הצמיחה לרביע השלישי. הערכתנו העדכנית היא להתכווצות של 3.4% בתוצר ב-2020 (לעומת מינוס 5.5% לפני העדכון). זאת, כיוון שאנו מעריכים כי הרביע הרביעי של השנה יסתכם בירידה, לאור הסגר שהיה בתחילת הרביע ותהליך היציאה האיטי ממנו. כלומר, צפוי שרמת הפעילות ברוב הרביע הרביעי תהיה נמוכה בהשוואה לרביע השלישי (אך בעוצמה מתונה בהשוואה לירידה ברביע השני), ומכאן שצפויה ירידה בפעילות. באשר ל-2021, אנו צופים צמיחה של 5%-6%, בתרחיש שמניח השתלטות על המגפה במהלך השנה הבאה".

10:00

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה נפתח בירידות קלות במדדי המניות המובילים. 

ירידות בולטות רושמות אורמת, פז , טבע ואלוט. גם קמטק  נסחרת בירידה חדה לאחר שהחברה הודיעה כי תנפיק 3.5 מיליון מניות במחיר של 17 דולר למניה. 

עליות בולטות רושמת קבוצת דלק , דנאל  וארקו. 

09:35

על רקע מחלוקות וחיכוכים בדירקטוריון חברת פז שלח הבוקר (ה') היו"ר אברהם ביגר מכתב התפטרות. מוקד המחלוקת העיקרי בין ביגר לבין חברי הדירקטוריון היה רצונו לקדם היפרדות מבית הזיקוק של החברה. ביגר יעזוב את פז ב-31 בדצמבר 2020.

חברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת  מגייסת סכום של 307 מיליון דולר, לאחר שתמחור המניה בהנפקה המשנית נקבע על 74 דולר, והתקבלו בהנפקה ביקושים גבוהים. החברה עשויה להגדיל את היקף הגיוס בעוד כ-46 מיליון דולר, אם החתמים שליוו אותה בהנפקה (בהובלת ג'יי.פי מורגן, בנק אוף אמריקה ו-UBS) יחליטו לממש את האופציה לרכוש מניות נוספות במחיר ההנפקה תוך 30 יום.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. בשוק המקומי: צפי לפתיחה שלילית

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה המקומית צפוי להיפתח הבוקר במגמה שלילית, לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט בירידות.  מדד הדאו ג'ונס נסוג בכ-1.2% והנאסד"ק רשם ירידה של כ-0.8%.

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות קלות ובבורסות אסיה המגמה מעורבת. 

2. מרבית המניות הדואליות צפויות לרדת

מרבית המניות הדואליות המרכזיות חזרו מניו יורק עם פערים שליליים והן צפויות לרדת הבוקר בת"א. טבע  כ-3.3%, אורמת  4.5%, טאואר 1.8%, ופריגו כ-1.2%. נייס, מנגד, חזרה עם פער חיובי של1.1% והיא צפויה לעלות.  

3. עונת הדוחות: עלייה ברווחי בנק הפועלים

עונת הדוחות נמשכת והלילה פרסמה ארקו החזקות  תוצאות לרבעון. בנק הפועלים  דיווח הבוקר כי הרווח נקי ברבעון השלישי של השנה עמד על 816 מיליון שקל בהשוואה ל-736 מיליון שקל ברבעון המקביל, עלייה של 10.9%.  

בהמשך היום צפויה ביג לפרסם תוצאות. בשבוע הבא יפרסמו דוחות, בין השאר, דיסקונט ומזרחי טפחות, סלקום, אלביט מערכות, אלוני חץ ועוד חברות. 

ישראמקו  דיווחה אתמול לאחר סיום המסחר כי רווחי השותפות ברבעון השלישי הסתכמו לסך של כ-74 מיליון דולר, לעומת כ-88 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווחי השותפות ברבעון נובע בעיקר מירידה בהכנסות ממכירת גז טבעי בניכוי תמלוגים בעיקר כתוצאה מירידה בכמות הגז הטבעי שנמכרה ממאגר תמר. 

4. מאקרו וסחורות: מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים בארה"ב

בתחום המאקרו , בארה"ב יתפרסמו היום נתוני התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בשבוע החולף (צפי לכ-707 אלף) ומדד הפילי-פד שצפוי לעמוד ברמה של 22 נק'. מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים צפוי להצביע על עלייה של 0.7%. 

הנפט נסחר היום בירידה קלה לאחר העליות החדות של הימים האחרונים וחוזה מסוג ברנט לדצמבר נסחר ברמה של 44.2 דולר לחבית. הזהב רושם ירידה קלה לרמה של 1,866 דולר לאונקיה.

5. דיסקונט: קיים לחץ מבני להתחזקות השקל

ולסיום, בחדר העסקאות של בנק דיסקונט פרסמו סקירה מיוחדת על השקל, על רקע התחזקות המטבע הישראלי מול הדולר בימים האחרונים. בדיסקונט כותבים כי "בראייה לשנים הבאות נראה כי החשבון השוטף ימשיך להיות ברמה גבוהה בהשוואה למדינות אחרות בעולם, כך שה-Flow הכלכלי ימשיך לתמוך בשקל חזק. כך למשל תחזיות קונצנזוס הכלכלנים בעולם מראות כי החשבון השוטף בישראל הינו גבוה יותר מאשר בכל אחד מגושי המדינות בעולם. עובדה מעניינת עוד יותר היא הצפי "לעליית מדרגה" בעודף בחשבון השוטף של ישראל ב-2021 ו-2022, לעומת שינוי מתון יותר/ שלילי הצפוי במדינות אחרות". 

עוד מציינים שם כי מאז הבחירות לנשיאות בארה"ב הדולר נחלש כמעט מול כל המטבעות העיקריים בעולם וכך היה גם מול השקל. הבנקים המרכזיים בעולם עשויים להשפיע גם הם על המסחר בדולר בעולם (ולכן גם מול השקל). המדיניות עליה יכריז ה- ECB ב-10 בדצמבר (האם יצליח להחליש את האירו?) , מדיניות הפד- כל אלו עשויים להשפיע על המגמה בדולר בעולם ולכן אולי גם על השקל. בשורה התחתונה: בראייה לטווח הארוך אנו ממשיכים להעריך כי קיים לחץ מבני להתחזקות השקל מול סל מטבעות העיקריים במערב".