בהשראת פרשת שירביט: פרצה קוראת לעקיצה

בטלגרם נפתחה לאחרונה קבוצה שמנסה לעקוץ משתמשים שינסו לרכוש את המידע שדלף משירביט • וגם: אלירז שאנדל, סמנכ"ל תפעול ולוגיסטיקה של רשת וחדשות 13, פורש • השיחה

בנין חברת ביטוח שירביט - רח' יד חרוצים 18 נתניה / צילום: תמר מצפי
בנין חברת ביטוח שירביט - רח' יד חרוצים 18 נתניה / צילום: תמר מצפי

פרשת הפריצה לחברת הביטוח שירביט מסרבת להיעלם. אתמול פרסמה קבוצה התקיפה BlackShadow בערוץ הטלגרם דרכו היא מנהלת את קשריה עם שירביט, דרכו גם הדליפה מסמכים אישיים של לקוחות החברה - הודעה לפיה היא ממשיכה למכור את המידע שגנבה מהחברה. לצד ההודעה פרסמה החברה גם את תמונת דרכונו של מנכ"ל החברה צבי ליבושור. אלא שעתה מסתבר כי להאקרים מקבוצת BlackShadow, יש "מתחרים". זמן קצר לאחר תחילת הפרשה, נפתחה בטלגרם קבוצה בשם "הדלפות שירביט", שמנסה לנצל את הפרסום של הפרשה על מנת לעקוץ משתמשים אחרים, שינסו, באופן לא חוקי כמובן, לרכוש את המידע.

בקבוצה עלו כל הפרסומים שעלו בקבוצה המקורית, למעט הבדל אחד - הכתובת לפניות לצורך רכישת המידע שנגנב. הכתובת בערוץ המזויף דומה לזו של הפורצים האמיתיים, רק שהיא כוללת בסופה גם את המילה "BOT". עד כה הספיקו הערוץ המתחזה לצבור כבר קרוב ל-2,400 מנויים.

גורם שפנה למנהלי הקבוצה המזויפת תוך שהוא מתחזה ללקוח פוטנציאלי, ניהל דיאלוג ממושך עם אחד ממפעיליה, בשפה העברית. אותו גורם הציע לפונה לקנות את "כל המידע" שנגנב משירביט, תמורת 25 אלף דולר. במהלך המשא ומתן ניסה המתחזה לבקש מהלקוח המתחזה לצלם את ארנק הביטקוין שלו בטלפון הנייד כדי להוכיח שברשותו אכן הסכום. הבקשה לצילום הארנק נועדה לא רק לשם הוכחה שה"לקוח" מחזיק בארנק מספיק כסף כדי לרכוש את המידע הגנוב, אלא גם על מנת לנסות לדלות ממנו פרטים כדי לגנוב כסף, גם אם לא התבצעה עסקה ביניהם. 

רו"ח גיא מונרוב, יועץ עסקי שחברתו מתמחה בבקרה ובניהול סיכונים הסביר לגלובס כי "בעת האחרונה עלתה קרנו של הטלגרם כחלופה לדארק נט לאור קלות השימוש בו והיעדר הצורך בהבנה טכנולוגית. כך בשנה האחרונה אנו מזהים קפיצת מדרגה במספר הניסיונות וברמת התחכום שלהם לעקיצות של משתמשי הטלגרם באמצעות יצירת מצג שווא של מכירת מידע או אמצעים שונים ובכלל זה נשק, סמים, מוצרי חשמל וכיוצא באלה".

רו"ח גיא מונרוב / צילום: סטודיו KMS
 רו"ח גיא מונרוב / צילום: סטודיו KMS

העוקצים, מסביר מונרוב, "מתחייבים לספק את התמורה לאחר שיועבר לידיהם קוד משיכה של אחד מהבנקים או העברת סכום בביטקוין ומסרבים לספק את התמורה במפגש פיזי או בדרך אחרת. מספר העקיצות כה גדול עד שנפתחו קבוצות טלגרם בהן הגולשים שנפלו קרבן משתפים את חבריהן ובחלק מהפעמים אף מבטיחים גמול כספי תמורת מסירת מידע שיוביל לזיהוי שמי של העבריינים. בשנה האחרונה ראינו גם פעילות ענפה בתחום השטרות המזויפים במסגרתה דווח באותן קבוצות גולשים על עקיצות בהיקפים אדירים".

משירביט נמסר בתגובה על פרסום תמונת דרכון המנכ"ל כי "מדובר בלוחמה פסיכולוגית צפויה סביב אותו מידע שכבר הופץ והוא חלק מקמפיין תודעה נרחב". 

צילום השיחה בטלגרם
 צילום השיחה בטלגרם

מצנח הזהב

עמי גלאם, סמנכ"ל התוכן של "רשת 13", יעמוד בראש מיזם  GLOBAL 13, הזרוע הבינלאומית של רשת שמושקת בימים אלה. GLOBAL 13 תעסוק בפיתוח ויצירת תכנים לשוק הבינלאומי. הפעילות תהיה  דרך "רשת 13" עצמה, כמו גם  בהפקה ישירה לפלטפורמות הבינלאומיות. נכון להיום יצאו שלושה פרויקטים: תוכנית הדייטים "אהבה חדשה", סדרת הדרמה "בלקספייס", ודוקו-ריאליטי "מלכי המטבח". 

------

אלירז שאנדל, סמנכ"ל תפעול ולוגיסטיקה של "רשת" ו"חדשות 13" פורש מתפקידו לאחר 15 שנה ב"רשת". שאנדל הוביל והיה שותף מרכזי בפרויקטים, בהם בניית בית האח הגדול, הקמת אולפן ומשרדי "חדשות 13" ומעבר "חדשות 13" ו"ערוץ 10" לבניין רשת.

אזור התעשייה

תחנת הרדיו "102FM רדיו תל אביב" תזמין את עובדי ושדרני התחנה שיבחרו להתחסן נגד הקורונה, מלונות רשת בראון. התחנה רכשה כ-60 לילות שיינתנו כתמריץ לקבלת החיסון.

חדשות טובות

משה נור, בעלי נור סטאר מדיה, התגייס לסייע לפרויקט גיוס ההמונים של ביה"ח לניאדו להקמת מחלקת טיפול נמרץ חדשה, ואת יום הולדתו חגג נור בתרומת שילוט חוצות לקמפיין.