פרסומות | פיצ'ר

5.5 מיליון דולר לחצי דקה: כך נראה הפרסום בסופרבול בתקופת הקורונה

הלילה ישודר בארה"ב הסופרבול ה-55 במספר, אך עיני רבים נשואות דווקא למקבצי הפרסומות, שמתמודדות עם אתגר הפרסום באמצע מגפה עולמית • גלובס מציג את הפרסומות שלא תרצו לפספס

פרסומת של Bud Light Seltzer Lemonade לסופרבול / צילום: היוטיוב הרשמי של Bud Light
פרסומת של Bud Light Seltzer Lemonade לסופרבול / צילום: היוטיוב הרשמי של Bud Light

נגיף הקורונה הביא לביטול של אירועים רבים בשנה האחרונה, אבל הוא לא הצליח להרוס את אירוע הספורט החשוב ביותר בארה"ב - הסופרבול, שישודר הלילה בפעם ה-55. מעבר לכך, הוא לא פגע בחלק הכי מעניין באירוע הענק (ויסלחו כל חובבי הספורט) - הפרסומות. 

עלות של חצי דקת פרסומת עמדה השנה על 5.5 מיליון דולר, בדומה לעלות בשנה שעברה. חלק ממפרסמי הענק - כמו קוקה קולה ופפסי - החליטו לא להשתתף, אבל רבים אחרים לא נבהלו מתג המחיר הגבוה ובכל זאת ניסו לזכות בלב הצופים. CBS, שמשדרת את המשחק הלילה, הודיעה כבר לפני חודש כי מכרה את כל "הסלוטים" הפנויים שברשותה.

האתגר השנה היה מורכב מתמיד. לצד הצורך לשחרר פרסומות משעשעות שיצודו את עיני הלקוחות, היה גם צורך לגלות רגישות בשל המשבר הבריאותי והכלכלי שעמו מתמודדות האנושות ומשפיע בצורה אקוטית על רבים מאוד.

גלובס מציג את הפרסומות המעניינות ביותר של השנה. 

המצטרפות החדשות 

האפליקציה למסחר עצמאי רובין הוד עלתה לאחרונה לכותרות כחלק ממלחמת הדורות שמתרחשת בוול סטריט, לאחר שאפשרה למשקיעים צעירים להיכנס לשוק ההון האמריקאי. בפרסומות הראשונה שלה בסופרבול, מנסה רובין הוד לשכנע את הצופים שהם "לא צריכים להפוך למשקיעים, אלא שכולנו נולדו כאלה". עם זאת, משתמשים רבים לא קיבלו בעין יפה את הוצאת הענק על פרסום. "הם סגרו לנו את המסחר בטענה שאין מספיק נזילות, ואז הולכים וקונים פרסומת", רשמו בפורום של WallStreetBets. 

גם רשת המסעדות המקסיקנית צ'יפוטלה משתתפת השנה לראשונה בפסטיבל הפרסומות בסופרבול. הפרסומת, ששמה דגש על סביבתיות ותרומה חברתית, שואלת: "האם הבוריטו יכול לשנות את העולם?". לטענת צ'יפוטלה, התשובה חיובית. 

חברה נוספת שמשדרת לראשונה פרסומות השנה היא חברת משלוחי המזון האמריקאית  DoorDash. החברה, שגייסה  למאמץ הפרסומי את עוגיפלצת ודמויות נוספות מ"רחוב סומסום", הודיעה כי תתרום דולר ל-"Sesame Workshop" (ארגון ללא מטרות רווח של "רחוב סומסום") על כל הזמנה שתתבצע במהלך המשחק. 

חברת דקסקום, המפתחת אפליקציה לניטור של רמות גלוקוז לחולי סוכרת, גייסה לפרסומת את השחקן והזמר ניק ג'ונאס, שאובחן בגיל 13 כחולה בסוכרת מסוג 1. דקסקום מייצרת מערכת בשם G6, שמשדרת את רמות הסוכר באמצעות חיישן על גוף המטופל למכשיר הנייד שלו, ונותנת התראה כאשר רמות הגלוקוז נמוכות או גבוהות מדי. ג'ונאס מציג בפרסומת לצופים את החיישן של החברה, שמבטל את הצורך בדקירה יומית כדי להבין מה רמת הסוכר בדם החולה.

השנה ישנה גם נציגה ישראלית בחברות שמפרסמות לראשונה בסופרבול - הסטארט-אפ הישראלי גונג (Gong.io), שמפתח מערכת בינה מלאכותית לשידרוג השיחות של צוותי המכירות והשירות בארגונים. גונג השקיע כחצי מיליון דולר במדיה ובקריאטיב, בהובלת סמנכ"ל השיווק של החברה, אודי לדרגור.

הקורונה הגיעה לעולם הפרסום

בבירת באדווייזר החליטו לקחת סיכון ולהשיק מותג חדש באמצעות פרסומת שצוחקת על הקורונה. כך, בירת "באד לייט לימונדה" מוצגת בעזרת הביטוי המוכר: "אם החיים נותנים לכם לימונים, תעשו מהם לימונדה". בתפקיד החיים לוהקה שנת 2020, שהטיחה בתושבי העולם אין סוף לימונים כואבים. המסר חד-משמעי: לא הייתה ברירה אלא לאסוף את כל הלימונים הכואבים האלה ולהפוך אותם למשהו טעים. 

החברה-האם של באדווייזר, אנהאוזר-בוש, התמודדה עם המגפה בצורה שונה. במקום הומור, באנהאוזר-בוש שמו דגש על הסולידריות שנוצרות כאשר שני בני אדם לוקחים רגע ושותים ביחד בירה. 

בירת באדווייזר עצמה לא תפרסם השנה בסופרבול, לראשונה מזה 37 שנים. במקום זאת, מותג הבירה הודיע כי יתרום את הכסף שהיה מיועד לפרסום (כ-5.5 מיליון דולר) לעידוד מבצע החיסונים האמריקאי. 

מותג הבירה סטלה ארטואה גייס את הזמר לני קרביץ לפרסומות ששמה דגש על החשיבות של בילוי זמן איכות עם אחרים.

מותגי הניקיון האמריקאים Dawn ו-swiffer, מבית פרוקטר אנד גמבל, מתייחסים לאי-השוויון שהגבירה המגפה, ולכך שנטל עבודות הבית לא מתחלק בצורה שווה. הפרסומת טוענות כי 65% ממטלות הבית מבוצעות על-ידי אדם אחד (כאשר לרוב מי שמשלם את המחיר הן הנשים), וקוראת לצופים לשתף פעולה כדי לעבוד ביעילות ובשוויוניות רבה יותר. 

ועוד כמה שלא כדאי לפספס

מותג החטיפים צ'יטוס גייס השנה את השחקנית מילה קוניס, את בן זוגה השחקן אשטון קוצ'ר ואת זמר הרגאיי שגאי. בעוד ברקע מתנגן הלהיט של שגאי "It wasn't me", קוצ'ר מנסה להבין מי אוכל לו את כל חטיפי הצ'יטוס. 

מותג אבקת הכביסה Tide משתמש בפרזנטור שלו - השחקן ג'ייסון אלכסנדר - בצורה מקורית. ברוב הפרסומת אלכסנדר מופיע רק כהדפס על סווצ'ר מלוכלך מאוד.

חברת בניית האתרים Squarespace לקחה את חביבת הקהל בימים אלה, הזמרת דולי פרטון, ואת אחד מלהיטיה הגדולים, "9 to 5", כדי לקדם את החברה. Squarespace גם גייסה למשימה את הבמאי זוכה האוקסר דמיאן שאזל, שביים את הסרט "לה לה לנד". 

הפרסומת של דוריטוס מציגה את השחקן מתיו מקונוהיי בצורה שעוד לא ראינו אותו - בגרסה דו-ממדית. 

ב-Uber Eats החליטו להחזיר קלאסיקת קולנוע לחיים. מייק מאיירס ודיינה קארווי חזרו לגלם את הדמויות האיקוניות שלהם מ"Wayne's World". לצידם נמצאת גם הזמרת קארדי בי.

הפרסומת המרגשת של טויוטה מוקדשת לספורטאית הפאראלימפית ג'סיקה לונג. 

ולסיום, ב-M&M החליטו ללמד את הקהל איך הכי נכון להתנצל.