טסלה השקיעה 1.5 מיליארד דולר בביטקוין וצפויה לקבל את המטבע כאמצעי תשלום

זאת על רקע דיווח שמסרה החברה לרשות ני"ע האמריקאית (SEC) • מייסד ומנכ"ל טסלה אלון מאסק התבטא לא פעם בעד הביטקוין בטוויטר, דבר שתרם לזינוק בערך המטבע • הביטקוין מזנק מעל ל-44 אלף דולר - שיא כל הזמנים

אלון מאסק, מנכ"ל טסלה / צילום: John Raoux, AP
אלון מאסק, מנכ"ל טסלה / צילום: John Raoux, AP

טסלה השקיעה 1.5 מיליארד דולר בביטקוין וצפויה להתחיל לקבל תשלומים במטבע הקריפטוגרפי, זאת על רקע דיווח שמסרה החברה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC).

על פי הדיווח של טסלה, "בינואר 2021 החברה עידכנה את מדיניות ההשקעות שלה, כך שתאפשר לנו יותר גמישות לגוון ולמקסם את התשואות על המזומנים שלנו, שאינם נדרשים לשמירה על נזילות תפעולית נאותה". החברה מוסיפה כי "לפיכך, ביצענו השקעה בסכום מצטבר של 1.5 מיליארד דולר בביטקוין בהתאם למדיניות שלנו, ואנו עשויים לרכוש ולהחזיק בנכסים דיגיטליים (מטבעות קריפטו; ר"ק) מעת לעת או לטווח ארוך".

טסלה ציינה כי תתחיל לקבל תשלום דרך ביטקוין "בעתיד הקרוב, בכפוף לחוקים הרלוונטיים ולהתחלה על בסיס מוגבל, שאנו עשויים להנזיל או לא במועד קבלת התשלום". החלטה זו הופכת את טסלה ליצרנית הרכב הגדולה הראשונה שמאפשרת תשלום במטבע הדיגיטלי.

על רקע הדיווח של טסלה, מחיר הביטקוין זינק בבורסות הקריפטו לשיא כל הזמנים. בשעה 15:30 (שעון ישראל) חצה ביטקוין את רף ה-44 אלף דולר, והגיע למחירו הגבוה אי פעם, אחרי זינוק של כ-12% ביממה האחרונה, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מתחילת 2021 השלים הביטקוין זינוק של 50% במחירו הדולרי. מניית טסלה  עולה במעל ל-2% במסחר בוול סטריט.

הציוצים של מאסק הקפיצו את הביטקוין בעבר

המהלך של טסלה מעלה לא מעט שאלות לגבי התנהלותו של מנכ"ל החברה אלון מאסק בטוויטר בשבועות האחרון, שיהביאה לעליות בשערי מטבעות דיגיטליים, כמו הביטקוין 
ודוגקוין . כך, למשל, לפני כעשרה ימים שינה מאסק את הביו שלו בטוויטר למילה "ביטקוין" ושער המטבע הווירטואלי זינק תוך דקות. בהקשר לכך צייץ: "אני חושב שביטקוין באמת נמצא על הסף להשגת אימוץ נרחב על ידי אנשי הפיננסים הקונבנציונליים".

זו לא הייתה הפעם הראשונה שמאסק הקפיץ את שער הביטקוין. בדצמבר האחרון צייץ מאסק בטוויטר שהוא מתעניין בביצוע "העברות כספיות גדולות" מהמאזן של טסלה להשקעה בביטקוין, בדומה למהלך שביצעה בחודשים האחרונים חברת הבינה העסקית האמריקאית Microstrategy. מייקל סיילור, מייסד ומנכ"ל מיקרוסטרטג'י, השיב אז למאסק כי הוא מעודד אותו להשקיע מכספי טסלה בביטקוין, ולעשות למחזיקי מניות טסלה "טובה של 100 מיליארד דולר", כדבריו. זמן קצר לאחר אותם חילופי דברים בטוויטר, צייץ מאסק: "ביטקוין הוא מילת הביטחון שלי". זמן קצר לאחר מכן, העלה המיליארדר האמריקאי ציוץ נוסף, ובו כתב: "ביטקוין הוא בולשיט (bs) כמעט כמו כסף פיאט".

במקרה אחר השבוע ציוצו של מאסק הביא לזינוק בערך המטבע הווירטואלי דוג'קוין. מייסד טסלה צייץ כבר באפריל 2019 שהדוגקוין הוא המטבע הקריפטוגרפי המועדף עליו, אך הקפיצה הגדולה התרחשה ב-29 לינואר השנה, כאשר צייץ מאסק עטיפה דמיונית של מגזין "Dogue", וערך המטבע קפץ בחדות. כעת שווי השוק של דוג'קוין עומד על מעל ל-9.5 מיליארד דולר. עם זאת, מאסק כבר צייץ בעבר שלא כדאי לקחת ברצינות רבה מדי את הציוצים שלו בעניין דוג'קוין - שנוצר במקור כמהתלה על מטבעות קריפטו.

עד כה לא היה ברור עד כמה ציוצי הטוויטר של מאסק בנושא הביטקוין רציניים. במאי 2020 חשף מאסק מהו היקף החזקות הביטקוין שלו - היקף צנוע מאוד, של 0.25 ביטקוין בלבד. באותה עת נע שער הביטקוין סביב 9,400 דולר, אלא שמאז כמובן עלה ערך הביטקוין ואפשרי שהוא קנה עוד. והיום כאמור הולכת החברה שבבעלותו בעקבותיו - למה שיכול להתפתח גם למהפכה צרכנית של ממש.

היצע הביטקוין בבורסות ירד לשפל

אף ששוק הקריפטו כבר מורגל בתנודתיות של הביטקוין, הזינוק במחירו של מטבע הקריפטו המוביל היה הפעם מהיר במיוחד. בתוך פחות מחצי שעה נסק שער הביטקוין מסביבות 39 אלף דולר עד לרמה של 43.3 אלף דולר, לפי נתוני אתר CoinGecko, העוקב אחר נתוני השוק.

הזינוק של הביטקוין היום פגע קשות במשקיעי השורט הרבים, שביצעו באחרונה מכירת חסר של ביטקוין. בבורסת הקריפטו OKEx, למשל, פוזיציות שורט בהיקף כולל של 57 מיליון דולר הונזלו בעקבות נסיקת המטבע, על פי מידע של אתר Glassnode.

הדיווח של טסלה על ההשקעה של 1.5 מיליארד דולר בביטקוין יכול להסביר את אחת הנקודות החשובות שאחריה עוקבים אנליסטים של שוק הקריפטו - היקף ההיצע של ביטקוין בבורסות הקריפטו. ההיצע הזה ירד באופן עקבי בחודשים האחרונים, על רקע עליית מחיר הביטקוין והזינוק בביקוש למטבע. האנליסטים של גלאסנוד ציינו היום כי ירידת ההיצע של ביטקוין בבורסות עלולה להוביל למשבר חמור של חוסר נזילות בשוק. על פי נתוני החברה, ההיצע הכולל של מטבעות ביטקוין בבורסות צנח ל-2.3 מיליון ביטקוין בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2018.

הנסיקה של ביטקוין לשיא כל הזמנים הובילה למגמה חיובית גם במטבעות אחרים בצמרת שוק הקריפטו. את'ר, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, שהוא השני בגודלו מבחינת שווי שוק אחרי ביטקוין, עלה ביממה האחרונה בכ-5% וחצה שוב את רף ה-1,700 דולר.