אליזבת הולמס, "היזמת שרימתה את העולם", מבקשת לדחות את המשפט על רקע הריון

המשפט, שהיה אמור להתחיל ביולי השנה, כבר נדחה 3 פעמים בשל מגפת הקורונה • הולמס, מנכ"לית חברת תרנוס, מואשמת בכתריסר עבירות של הונאה ומרמה • ברגעי השיא, החברה הוערכה בלמעלה מ־9 מיליארד דולר, והונה האישי של הולמס הוערך בכ־4 מיליארד דולר

אליזבת הולמס ב-2015 / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
אליזבת הולמס ב-2015 / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

מנכ"לית תרנוס לשעבר אליזבת הולמס, היזמת שרימתה את העולם ואף הייתה מיליארדרית לזמן קצר, מבקשת לדחות את משפטה שאמור להתחיל ביולי, מאחר שנכנסה להריון.

בבקשה שהוגשה לבית משפט ביום שישי, ביקשו סנגוריה מהשופט לעכב את תחילת הדיונים במשפט בשישה שבועות כך שיתחילו ב־31 באוגוסט 2021. עד כה המשפט כבר עוכב שלוש פעמים בגלל מגפת הקורונה.

בבקשה לבית המשפט נכתב כי הקטגוריה הציבורית וצוות ההגנה המשפטי של הולמס נפגשו באחרונה ו"שניהם מסכימים כי לאור התפתחות זו, לא ניתן יהיה להתחיל במשפט ב־13 ביולי 2021, כמתוכנן כיום. עקב ההריון של הנאשמת, הצדדים קובעים ומסכימים, ומבקשים שבית המשפט יורה כי המשפט יתחיל בבחירת מושבעים ביום 31 באוגוסט 2021".

מסמכים משפטיים שהצוות המשפטי של הולמס הגיש בספטמבר מגלים כי הם מתכוונים להביא ראיות למחלת נפש או ליקוי נפשי כלשהו כחלק מאסטרטגיית ההגנה של היזמת הצעירה.

צווארון גולף כמו סטיב ג'ובס

כשהייתה בת 19 בלבד, הולמס הקימה ב־2003 את תרנוס - חברה לפיתוח ערכות בדיקת דם שונות. ב־2014, החברה הוערכה ב־9 מיליארד דולר ושוויה האישי של הולמס זינק ל־4.6 מיליארד דולר. העיתונים הכריזו באותם ימים כי היא "המילארדרית הצעירה ביותר בעולם" מבין המיליארדרים שעשו את הונם ב־10 אצבעות.

באותם ימים כשהעתיד היה נראה מבטיח הולמס הציגה פסאדה שלמה של יזמת מצליחנית עם קורטוב לא מבוטל של גאונות. כדי להשלים את התדמית, היא נהגה ללבוש חולצת גולף שחורה "כמו סטיב ג'ובס", שאותו היא העריצה, לדבר בקול "עמוק" יותר, להתראיין רבות, ולהקיף עצמה באנשי ממשל אמריקאים לשעבר, שבמהרה גם הצטרפו לדירקטריון.

אלא ששנתיים לאחר מכן הצעירה ששבתה את לב המשקיעים וטיפסה עד לפסגות הגבוהות ביותר בעמק הסיליקון, החלה להתגלגל מטה במהירות מסחררת כמו כדור שלג ששום דבר כבר לא יכול לעצור אותו בדרכו למורד ההר.

יקירת עמק הסיליקון לשעבר וחברת בדיקות הדם שלה, תרנוס, קרסו במהירות בשנת 2016 לאחר תחקיר של "וול סטריט ג'ורנל" שחשף כי בניגוד להצהרות, "הטכנולוגיה" מאחורי הפטנטים של החברה אינה מוכחת. עוד חשף התחקיר כי החברה בניצוחה של הולמס הכריזמטית, התנהלה באופן מפוקפק. ביוני 2016, "פורבס" העריך את הונה האישי של הולמס באפס עגול, וב־2018 החברה נסגרה.

הולמס יחד עם מנהל בכיר נוסף בתרנוס, ראמש "סאני" בלוואני, מואשמים כעת בהונאת משקיעים במאות מיליוני דולרים, בהונאת לקוחות לגבי האמינות של הבדיקות שמתבצעות בטכנולוגיה של החברה ובעוד כעשרה סעיפים של מרמה והונאה. העונש המירבי העומד בפניהם הוא 20 שנים בכלא.

בחודש שעבר עורכי דינה של הולמס טענו כי התביעה הפדרלית לא יכולה להוכיח שבדיקות הדם של חברת תרנוס היו שגויות מבלי להציג נתונים על מיליוני בדיקות. הממשל, כך טוען צוות ההגנה, לא יכול "להוכיח שבדיקות הדם היו לא אמינות מבלי לראות קודם את המידע שנמצא במאגר המידע".

תרנוס נתנה לממשלה העתק של מאגר המידע של הבדיקות שלה על גבי דיסק קשיח מוצפן באוגוסט 2018, אלא שזמן קצר אחר כך, עובדי תרנוס פירקו את השרתים שהכילו את מאגר המידע המקורי והפכו אותו לבלתי נגיש. בנוסף, התובעים טענו כי מעולם לא קיבלו קוד הצפנה כדי לגשת למידע שהוצפן בדיסק הקשיח - טענה שלא הופרכה על ידי צוות ההגנה.

בחודש דצמבר הולמס נאבקה למנוע מהמושבעים במשפט מלהיחשף להודעות דואר אלקטרוני ומסמכים אחרים הקשורים לחברת עורכי הדין בויס שילר פלקסנר, בטענה שהתכתובת מוגנת תחת סודיות בין עורך דין ללקוח.

בחודש נובמבר פנו עורכי דינה של הולמס לבית המשפט וביקשו למנוע מהתביעה "לעשות שימוש" בסגנון החיים הבזבזני שלה כשהיא הייתה מיליארדרית "על הדף". צוות ההגנה הסביר כי המניע של התביעה לפרסום סגנון חייה מבוסס על ההנחה, שהעלות של סגנון החיים של הולמס הייתה המוטיבציה "לבצע תרמיות שעזרו לה לשמר את סגנון החיים שלה".

"כמות הכסף שגב' הולמס הרוויחה בתפקידה בתרנוס, כיצד הוציאה את כספה, וזהויות האנשים עימם הייתה בקשר פשוט לא רלוונטיים לאשמת או לחפות", כתבו עורכי דינה בבקשה שהגישו לבית המשפט. "מנכ"לים רבים חיים בתים מפוארים, קונים רכב ובגדים יקרים, מטיילים באופן ראוותני ומסתובבים בחברת אנשים מפורסמים - כפי שהתביעה טוענים שעשתה הולמס. אין זה הוגן שחבר המושבעים יקבל ראיות על רכישתה של גב' הולמס של טיולים יוקרתיים, 'יין מעולה' או 'משלוחי מזון הביתה'", כתבו.