למרות החילוץ, חברות שילוח ימי עדיין מחפשות אלטרנטיבה לתעלת סואץ

למרות הבשורות הטובות על כך שהספינה התקועה בסואץ החלה לצוף, התעשייה מכוונת מחדש ספינות למסלולים עוקפים וחוזה עיכובים ופקקים בנמלים לטווח ארוך

צילום לוויני של הספינה אבר גיבן תקועה בתעלת סואץ. הבוקר נרשמה התקדמות משמעותית בחילוץ הספינה / צילום: Associated Press, Planet Labs Inc
צילום לוויני של הספינה אבר גיבן תקועה בתעלת סואץ. הבוקר נרשמה התקדמות משמעותית בחילוץ הספינה / צילום: Associated Press, Planet Labs Inc

חברות הספנות הורו לכלי שיט לשנות מסלולים, סירבו לקבל לקוחות חדשים ועדיין חוזים עיכובים ארוכים - ופקקים צפופים בנמלים מסביב לעולם. בכך ביטאו החברות את מידת ההשפעה על הסחר העולמי ועל הפעילות הכלכלית של קרקוע האונייה Ever Given (אבר גיבן) בתעלת סואץ במהלך השבוע האחרון.

תעלת סואץ מחברת בין הים התיכון לים סוף ודרכה עוברים כ־13% מהמסחר הימי וכ־10% ממשלוחי הנפט הימיים. בכירים בתחום הספנות אמרו שאפילו לאחר שהספינה תתפנה לגמרי ממקומה, כל הספינות הממתינות לעבור בתעלת סואץ עשויות להתעכב במשך ימים והסטות מטענים לנתיבים אחרים עדיין יכולות לעשות תוהו ובוהו במשך שבועות בפעילות בנמלים סביב העולם, ולפגוע בניהול המורכב של תנועת המיכליות בעולם, שהוא לרוב קונצרט המתוזמר בדייקנות.

חברת הביטוח הגרמנית אליאנץ (Allianz) העריכה שהחסימה בנתיב הסחר הקטינה את הסחר העולמי בעד כ־10 מיליארד דולר. על פי החברה, על כל שבוע שבו התעלה הייתה ממשיכה להיות תקועה, הגידול בחסר העולמי השנתי היה קטן ב-0.2% עד 0.4%.

קרוליין בקאר, סגנית נשיא בכירה בחברה Mediterranean Shipping Co, אחד מחברות המיכליות הגדולות בעולם, אמרה שהחסימה "גרמה לאחת ההפרעות הגדולות ביותר בסחר העולמי בשנים האחרונות". עקב העומס הרב שהתחיל להיבנות כבר בסוף שנה שעברה בגלל הביקושים שחזרו, המשמעות של התאונה היא שחברות צריכות לצפות ל"הגבלה בהספק הספינות ויכולת נשיאת הציוד".

חברת AP Moller-Maersk, חברת המיכליות הגדולה בעולם, הודיעה ביום ראשון שכיוונה מחדש 15 ספינות כך שלא ישוטו בתעלת סואץ והיא הודפת כעת לקוחות חדשים בזמן שהיא מעריכה את ההספק שלה מחדש. "על כל יום שהתעלה נותרת חסומה, האפקט המהדהד על ההספק העולמי ועל הציוד ממשיך להתגבר", הודיעה החברה ללקוחות. העיכובים "ימשיכו הרבה אחרי שהאבר גיבן תוזז באופן פיזי", אמרה החברה, בהתייחסות למיכלית באורך 400 מטר שנתקעה בדופן התעלה ביום שלישי בשבוע שעבר. מרסק אמרה שלא תוכל להעריך מתי הספינות שלה שהושפעו מהעיכוב יגיעו ליעדיהן.

החברה הגרמנית Hapag-Lloyd הודיעה ללקוחות שתשע מהספינות שלה הושפעו ועוד שש נשלחו להקיף את קרן אפריקה. שלוש מהספינות המוסטות היו במסלולים מאסיה לאירופה ושלוש אחרות הפליגו מאסיה לחוף המזרחי של ארה"ב.

החברה הסינית Cosco Shipping הודיעה שעשר מהספינות שלה חסומות בגלל הפקק בתעלת סואץ. הספינה Cosco Excellence, הנמצאת במסע מדרום מזרח אסיה לארה"ב, נשלחה גם היא סביב קרן אפריקה.

חברת Sea-Intelligence, חברת מידע שמושבה בקופנהאגן, אמרה שהסטת ספינות השטות בימים שגרתיים דרך תעלת סואץ סביב אפריקה או דרך תעלת פנמה בטווח הארוך תפגע בתעבורת המיכליות הגדולות ב־6% כי הספינות יבלו זמן רב יותר בשיט ממושך.

"ברור שלכמות כזו של ספיגת ההספק תהיה השפעה עולמית וזה יוביל לבעיות הספק רציניות", אמרה החברה בדו"ח שפרסמה בשבוע שעבר. החברה אמרה שההפרעה תפגע בכל נתיבי הסחר, בגלל שחברות יסיטו את ספינותיהן מהמסלול לתקופה ממושכת.

קמעונאים, חברות מוצרי צריכה ויצרנים מתחילים להסתכל על שילוח אווירי ועל אפשרויות אחרות כשהם שוקלים את מידת ההשפעה של העיכובים על שרשראות האספקה. חברת Blue Yonder, שמספקת תוכנה לניהול שרשרות אספקה, אמרה שבהין הלקוחות שנפגעו מהמשבר נמצאת יצרנית משקאות בריטית שיש לה כ־170 מיכליות עמוסות סחורה התקועות בין אירופה לאסיה. החברה מחשבת אם "במצב שיהיו שבועיים עיכוב, מדובר במלאי מספק ליעד של שרשרת האספקה, והאם הם יוכלו לתעדף לקוחות ברמה הגבוה ביותר", אמר הימנשו מרוטרה, אחד הבכירים בחברה.

צילום לווייני מסוכנות החלל האירופית. בתמונה השמאלית רואים את תנועת הספינות בכניסה לתעלה ב-21 במרץ ואילו בתמונה מימין, שצולמה ב-25 במרץ, את הפקק שנוצר כאשר מעל 200 ספינות מחכות מחוץ לתעלה / צילום: Associated Press, ESA
 צילום לווייני מסוכנות החלל האירופית. בתמונה השמאלית רואים את תנועת הספינות בכניסה לתעלה ב-21 במרץ ואילו בתמונה מימין, שצולמה ב-25 במרץ, את הפקק שנוצר כאשר מעל 200 ספינות מחכות מחוץ לתעלה / צילום: Associated Press, ESA

פונים למשלוח אווירי

לקוח אחר, המייצר מכשירים רפואיים, בודק עם ספקים לראות אם יותר רכיבים ניתנים למשלוח אווירי במקום סחורות שעשויות להיות תקועות בדרך הים. "הם מזמינים שטח במטוסים מראש על מנת לשלם את המינימום על שילוח אווירי", אמר מרוטרה. "הם ממש לא יכולים לחכות. הם קובעים עוד טיסות ואז אם הדברים ישתחררו הם יבטלו".

אריק מרטין נוביל, סגן מנהל לנושא שילוח בחברת הלוגיסטיקה הצרפתית Geodis, אמר שישנו עומס על קווי האספקה דרך רכבות ובאוויר, וזה מגביל את האפשרויות של חברות שילוח רבות.

"מעבר לעלויות, הקושי העיקרי הוא להעריך את ההספק בטווח קצר בתקופה שגם כך היא עמוסה", אמר. "המשבר הנוכחי יגרום לרמה חדשה של תוהו ובוהו בלוחות הזמנים, לפקקים בנמלי היעד באירופה ובאסיה ולחוסר איזון חדש במיקום המיכליות, בזמן שחבילות דחופות תקועות בנמלים ובים".

קבוצת Signal, חברה לניהול מיכליות שיש לה משרדים בלונדון ובאתונה, העריכה שהסגירה של התעלה מקטינה את יכולת האספקה של מוצרי נפט גולמי ודלק. החשש הגדול לפני שחלה פריצת דרך בהזזת הספינה, היא שסגירה של כארבעה שבועות עשויה לגרום לפגיעה של 12.6% בהספק המיכליות, בגלל שיהיה צורך במסע ארוך יותר סביב האזור החסום - דבר שצפוי להעלות את מחירי הנפט.

שינוי המסלול מתעלת סואץ למסלולים אחרים קרה בסוף השבוע האחרון יותר ויותר כשחברות איבדו תקווה למצוא מוצא מהיר לתקלה. הסטות מסלול ראשונות סביב התעלה נגעו למיכליות וספינות שהיו עדיין רחוקות - כאלה שהפליגו באוקיינוס האטלנטי או בדרכן לגיברלטר - ונדרשו להיכנס לים התיכון. כעת, ספינות ומיכליות משנות מסלול גם כשהן קרובות לים סוף.

השינויים האלה בתנועת המיכליות בימי העולם, יעכבו את הגעתן לאירופה בעד שבועיים נוספים, ויוסיפו עוד כחצי מיליון דולר לספינה בעלויות נוספות. הסטות המסלול גם עשויות לגרום בתורן לעומס בנמלים הגדולים של אירופה ואסיה, כי כל הספינות שמסלוליהן הוסטו יגיעו באיחור ליעדן.

כלי שיט שהיו קרובים לתעלה עדיין המשיכו לסתום את הכניסות אליה כי הם היו קרובים מכדי לשנות מסלול. חברת Leth Agencies, המספקת שירותים בתעלה, דיווחה ביום ראשון ש־327 כלי שיט חיכו להיכנס לנתיב המים בשתי הכניסות בסואץ ובפורט סעיד, ויותר מ־40 כלי שיט מחכים בתוך התעלה בגוף מים גדול שנקרה האגם המר הגדול. בכיר בתעלת סואץ אמר שברגע שתיפתח לגמרי התעלה לתנועה, ייקח בין יום לשלושה ימים לפנות את העומס. חברות המפעילות ספינות מיכליות ואחרות אמרו, שהן צופות שייקח חמישה ימים עד שהמעבר יהיה פנוי ובטוח לניווט.

במקביל, הספינות המשיכו להגיע. ביום ראשון הודיעה חברת מרסק, שלה ולחברות אחרות שלה יש 27 כלי שיט שממתינים להיכנס לתעלה, ושניים נוספים צפויים להגיע בהמשך היום. מספר הכלים של מרסק המחכים להיכנס לתעלה עלה בשבעה מיום רביעי האחרון.

חלק מהסחורה לא תחזיק

פקק בתעלת סואץ מהווה אתגר מיוחד לחברות המביאות בקר חי מאירופה ומאמריקה לשווקים במזרח התיכון, בדיוק לקראת השיא בביקוש לבשר עקב חג הרמדאן. את המיכליות הנושאות נפט ודלק ניתן לכוון מחדש סביב קרן אפריקה בתשלום נוסף ובסיכון נמוך יחסית לנזק לסחורה. אבל בפני חברות המשיטות בקר חי לא קיימת האפשרות הזו.

כלים עמוסים חיות משק נאבקים למצוא מזון לחיות במהלך המסע, והעברת החיות על פני האדמה מצריכה משאיות מאווררות שקשה למצוא, כך אמר וואליד דיאב, מנהל כלל בחברה הטורקית Observator Shipping Co, האחראית לאספקה ושירותי שילוח אחרים לשלוש ספינות התקועות מחוץ לתעלה.

הקפטן מוביל מטען של עגלים וטליים מקרטחנה בספרד לג'דה בערב הסעודית, ושני כלי שיט אחרים העמוסים בפרות מרומניה ומספרד שטות לעקבה בירדן או לג'דה בערב הסעודית. כלי שיט רביעי בצי יגיע בקרוב לתעלה מונצואלה, בדרכו לעיראק, כך מסר הקפטן.