שיעור בניהול: כל מה שחשבתם על מולטי-טסקינג פשוט לא נכון

עודד זוהר, יועץ ארגוני ומומחה למולטי-טסקינג, מסביר: מהו הסוד של ריבוי המשימות • בית ספר לניהול בעידן כאוטי, פרויקט מיוחד

יומיים אחרי שנגמר הסגר השלישי פגשתי את טליה בשוק הכרמל. מאז שהביאה לעולם ילדה מתוקה הקשר בינינו התרופף, והייתה זו הפתעה נעימה כשהציעה להצטרף אליי.
היא סיפרה שהילדה נמצאת בפעם הראשונה אצל הוריה, אז יש לה סוף סוף מעט פנאי. כששאלתי למה היא לא מנצלת את ההזדמנות למעט זמן איכות עם בן זוגה, היא חייכה ואמרה שמה שחסר לה זה דווקא זמן איכות עם עצמה.

טליה לא יוצאת דופן. רבים מחבריי מספרים לי שמאז פרוץ הקורונה וטשטוש הגבולות בין העבודה לבין החיים הפרטיים, הם חווים הרבה מתחים ומריבות בבית, כמו גם ירידה בפרודוקטיביות ומצב רוח רע.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

השיח הציבורי על נזקי הקורונה נסוב בעיקר על הנושאים הבריאותיים והכלכליים. אבל מאחורי הכותרות האדומות מצטברים אט-אט סימנים על הנזק החברתי ועל המחיר הפסיכולוגי שרבים מאיתנו משלמים, שבא לידי ביטוי בדיכאון וחרדה, בהתמכרויות, בגירושים ואף באלימות במשפחה.

כיועץ ארגוני המתעניין במיוחד בתופעת המולטי-טסקינג והתחרות על תשומת הלב, נתקלתי בלא מעט מחקרים ונתונים הקשורים לעבודה מהבית. בכולם עובר חוט השני של נזקי המולטי-טסקינג.

למען הסר ספק, מולטי-טסקינג וריבוי משימות אינם אותו הדבר. במולטי-טסקינג אנו מנסים לבצע כמה משימות בו זמנית או ממש באותו הרגע. למען הסר ספק נוסף, אם עוד לא שמעתם, מולטי-טסקינג זה הרגל מגונה הרבה יותר מאשר תכונה נעלה. ובחודשים האחרונים הוא בא לידי ביטוי הרבה יותר.

טשטוש הגבולות בין העבודה לבין הבית ויושבי הבית והשינויים החדים בשגרה ניכר בעולם כולו. זמן העבודה הממוצע היומי התארך בשלוש שעות, כך על פי בלומברג, ואיננו צריכים כמובן להסיק מכך שהפרודוקטיביות עלתה. נסו להשלים את קריאת המאמר הזה בפינת עבודה הפתוחה לחלל הבית, עם מסכים מושכי תשומת לב וכשאנשים מתרוצצים סביבכם, מדברים ומבקשים את תשומת לבכם. תוסיפו על זה גם את רכבת המחשבות על המשימות שצריך או כדאי לעשות.

ממד נוסף של נזקי המולטי-טסקינג בבית מושפע מהמיתוס הנפוץ, שלפיו נשים מתפקדות במצב מולטי-טסקינג טוב יותר מגברים. לפי סקר של נציבות שירות המדינה 64% מהאמהות נמצאות עם הילדים בשעות אחר הצהריים לעומת 46% מהאבות.

בעיני האבות, הגורמים המונעים מהם לעזור יותר במשימות ההורות הם פגיעה בשכר (43%), פגיעה בקידום (41%), חוסר תמיכה מצד הממונה (37%) וחוסר תמיכה מצד עמיתים בעבודה (25%). על רקע התופעה, יצאו באגף לשוויון מגדרי בנציבות המדינה בקמפיין ציבורי נרחב לשינוי תפיסת התעסוקה לכיוון איזון בין שני ההורים.

בל נשכח שנזקי המולטי-טסקינג שרירים וקיימים גם בלי קשר לאיזון בין ההורים, ודרכי ההתמודדות האפשריות איתם רבות. בזירה שבה אני פעיל רואים ארגונים ומקומות עבודה רבים המזהים את הקושי ומבינים את הפוטנציאל החיובי הטמון בהשקעה בנושא.

הכותב הוא יועץ ארגוני ומומחה למולטי-טסקינג