שיעור בניהול: למה כדאי לעשות משהו שלא אוהבים?

ד"ר גוין סאס, דיקן בי"ס לעיצוב וחדשנות במכללה למינהל ומומחה לחשיבה יצירתית, מסביר: איך מייצרים יצירתיות במשבר • בית ספר לניהול בעידן כאוטי, פרויקט מיוחד

דווקא בתקופות משבר, כשהסדר הכל כך מוכר ונוח הפך לכאוס, בני אדם נדרשים להפעיל את השריר הרדום - שקיים אצל כל אחד מהם - ונקרא יצירתיות. לדעת רבים מהחוקרים, ואני ביניהם, יצירתיות היא אחד הכישורים החשובים ביותר הדרושים לבוגרי תיכון ואקדמיה כיום.

יצירתיות היא היכולת של בני אדם לפתח ולהביע את עצמם ואת הרעיונות שלהם בדרך חדשה. אפשר ללמד חשיבה יצירתית, אבל הבעיה היא שבתי הספר במתכונתם הנוכחית לא רק שלא עושים זאת, אלא מלמדים מקצועות לא רלוונטיים בשיטות המתגמלות שינון. בכך, הם תורמים לדיכוי היצירתיות של הילדים, תוך שימת דגש על רעיון או פתרון אחד נכון, במקום לשאוף לריבוי פתרונות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

התוצאה היא חשיבה לא גמישה, מתכנסת ומשעממת. בימים כתיקונם זה עשוי להספיק לשרוד, אולם בעתות משבר, כשבני האדם נדרשים לאלתר, להיות מקוריים, לצאת מאזור הנוחות ולהתמודד עם אי ודאות, זה לא מספיק.

וכאן, כאמור, המקום המרכזי של שריר היצירתיות. הוא זמין, הוא חינם, הוא נמצא בכל אחד ואחת, גם אם לעיתים הוא רדום ומדוכא. הנה טיפ אחד שמאפשר לפתוח את הראש: בחרו תחום שאתם לא אוהבים במיוחד (שח מט, רכיבה על סוסים, שחייה, כל דבר) ותחליטו שאתם עוסקים בו שעה בשבוע כחלק מתחביב חדש. כן כן, תאמצו לכם תחביב שאתם לא אוהבים, ותראו לאן זה לוקח אתכם.

צאו מאזור הנוחות. כשיש מידה מספקת של יצירתיות, מודעות ונכונות לשינוי, אפשר לצלוח תקופות משבר ואפילו למנף אותן ככלי להצלחה אישית או כלכלית.

הכותב הוא דיקן בי"ס לעיצוב וחדשנות במכללה למינהל ומומחה לחשיבה יצירתית