שיעור בניהול: הרמת כוסית משרדית היא בכלל עניין פרודוקטיבי

פרופ' יונתן סמילנסקי, המנהל האקדמי של המרכז לניהול קריירה בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, מסביר: איך לחבר את העובדים מרחוק • בית ספר לניהול בעידן כאוטי, פרויקט מיוחד

נתונים מכל העולם מראים שארגונים שהעובדים שלהם מרגישים מחוברים יותר למנהל שלהם, לצוות שאיתו הם עובדים, ולארגון בכללותו - מאופיינים ברמת פרודוקטיביות גבוהה יותר, באחוזי שימור עובדים הרבה יותר טובים וכך גם בהצלחה עסקית רבה יותר.
כדי לשפר את הביצועים העסקיים צריך לנהל את רמת המחוברות הארגונית של העובדים בשתי דרכים עיקריות.

הראשונה היא מדידה. אם נדע באילו יחידות העובדים שלנו מרגישים יותר מחוברים ובאילו פחות, נוכל למקד את מאמצי השיפור במקומות הבעיתיים. אלא שרוב הארגונים שולחים לעובדים שאלון ארוך, פעם בשנה או שנתיים, מעבירים למנהלים את התוצאות רק לאחר זמן רב וכך הנושא יורד מהפרק.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לכן, כיום כמה ארגונים בישראל (ורבים בארה"ב) עברו למדוד את רמת המחוברות של העובדים שלהם בצורה מהירה, כל שבוע או שבועיים, דרך שאלה אחת שנשלחת במייל או סמס. כך כל מנהל יחידה מקבל את התוצאות ויכול לדעת איך העובדים שלו מרגישים בהשוואה לעובדים ביחידות אחרות. זה מאפשר לבדוק האם המאמצים לשיפור מתבטאים בתחושות העובדים בשטח, ולאתר יחידות עם מחוברות עובדים נמוכה יחסית כדי לרכז בהן את מאמצי השיפור.

הדרך השנייה שבאמצעותה יש לנהל את רמת המחוברות היא יישום שגרות ניהול שבונות מחוברות כזו. כל מנהל יחידה יכול לשפר את המחוברות דרך יישום שגרות ניהול פשוטות. רמת המחוברות נובעת מחווית העבודה היומיומית ואנחנו יודעים שחוויה חיובית קשורה בעיקרה לארבעה מאפיינים:

1. תחושת העובד שיש לו מנהל אכפתי שמתעניין איך הוא מרגיש, שמעריך את התרומה שלו ליחידה, שעוזר כשהוא מתקשה, ושמציין לטובה מאמצים והישגים. מנהלים יתפסו כאכפתיים כאשר הם מיישמים שגרות ניהול שיטתיות. זה כולל למשל מפגש צוות שבועי עם עדכונים על מה כל אחד עשה, דיון משותף במה מתקדם כנדרש ואיפה צריך להשתפר, והעברת מסרים ארגוניים שנותנים לעובדים תחושת מחוברות כלל ארגונית.

2. בנוסף לפעילויות הכלל צוותיות, מנהל שרוצה ליצור תחושת אכפתיות כלפי העובדים צריך ליישם שגרות ניהול דרך מפגש אישי חודשי עם כל עובד שמדווח אליו ישירות. חשוב שזה יהיה מעבר לפגישות המעקב הרגילות אחרי התקדמות בעבודה.

3. תחושת העובדים שהם חלק מצוות מגובש, פרודוקטיבי, שנהנה לעבוד ביחד. להיות חלק מצוות מגובש נותן תחושת שייכות, מגביר את הרצון לפעול בצורה אפקטיבית עבור כולם וכך מגביר את ההשקעה בעבודה ואת תחושת האחריות המשותפת.

מנהל היחידה יכול לבנות צוות עבודה מגובש דרך יישום שגרות ניהול שיטתיות כגון חגיגת ימי הולדת בצוות ביחד כקבוצה, חגיגה משותפת של אירועים אישיים ועוד. בנוסף חשוב לחגוג ביחד הצלחות צוותיות בסיום פרויקטים או בגיוס לקוחות חדשים, הישגים עסקיים, וכדומה. חגיגה כזו נותנת תחושת כיף בעבודה וגאווה צוותית, וכך מגבירה פרודוקטיביות.

4. מחוברות תלויה גם בתחושת העובדים שהם לומדים ומתפתחים מקצועית ואישית בעבודה. תחושות כאלה נותנות סיפוק אישי וכך מגבירות פרודוקטיביות ומשמרות את העובד בארגון לאורך זמן. תחושה שיש הזדמנויות להתפתחות אישית ומקצועית איננה דווקא תלויה בקידום ניהולי. המנהל יכול ליישם שגרות ניהול שכוללות הרצאות קצרות של עובד מהצוות על נושאים מקצועיים שיעניינו את האחרים בצורה ישירה או עקיפה. חשוב גם לעודד עובדים להחליף או להרחיב תפקיד בצורה רוחבית מזמן לזמן וכך וכך ללמוד דברים חדשים ולמנוע שעמום בעבודה. 

הכותב הוא המנהל האקדמי של המרכז לניהול קריירה בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א