מה הפיל את מניית למונייד השבוע ומי החברה שעשתה אקזיט אחרי 22 שנה?

האקזיטים חוזרים במלוא המרץ להייטק הישראלי אחרי השפל של שנת 2020 • וגם למה פתאום יותר ויותר אפליקציות מוכנות לצאת למרד נגד אפל?• סיכום השבוע שהיה בהייטק

שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: שלומי יוסף
שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: שלומי יוסף

בהשפעת מגפת הקורונה, שנת 2020 הייתה שנת שפל בכל הנוגע לאקזיטים של סטארט-אפים ישראלים. לפי נתוני IVC, מספר עסקאות המיזוג ורכישה בהייטק הישראלי צלל מ-144 ב-2019 ל-93 ב-2020 והיקפן הצטמצם ל-7.8 מיליארד דולר, לעומת 14.2 מיליארד ב-2019. חברות רוכשות העדיפו לשמור על הכסף מחשש לעתיד עגום, ההסתגלות לקנייה ומכירה מרחוק לקחה זמן ובאופן כללי כולם הריחו דם וחיכו להזדמנויות לקנות בהנחה, מה שבפועל לא באמת קרה בשוק הטכנולוגיה.

פעילות המיזוגים והרכישות בהייטק הישראלי חזרה לנורמליות ברבעון הראשון של 2021, במהלכו נרשמו כבר 33 עסקאות רכישה בהייטק הישראלי - גבוה יותר מאשר 31 ברבעון הראשון של 2020. היקף העסקאות ברבעון הראשון של השנה עמד על 2 מיליארד דולר, הגבוה ביותר מזה שלושה רבעונים אך עדיין נמוך מ-2.9 מיליארד ברבעון הראשון אשתקד.

בשבועיים האחרונים ניתן היה לחוש היטב בשובם של האקזיטים לשוק הישראלי עם שורת דיווחים צפופים על חברות ישראליות שנרכשו. בשבוע שעבר חברת האגריטק פרוספרה, המפתחת טכנולוגית בינה מלאכותית לחקלאות, נרכשה ב-300 מיליון דולר על ידי ואלמונט תעשיות הציבורית. כמה ימים אחר כך, הסטארט-אפ סימפלקס, שמספק שירותי סליקה מאובטחים לתעשיית הקריפטו, נמכר לחברה הציבורית הקנדית Nuvei ב-250 מיליון דולר. בעסקה קטנה יותר נרכשה חברת הגנת הסייבר וויטהאט בסכום המוערך ב-50 מיליון דולר ל-EPAM.

מגמה זו המשיכה גם השבוע כאשר וולמארט רכשה את זיקית בסכום לא ידוע וסיסקו קנתה את סדונה בכ-100 מיליון דולר . אפילו חברת הסייבר ביונד סקיורטי בת ה-22 עשתה סוג של אקזיט מאוחר, כשנמכרה לחברת שירותי ה-IT הלפ סיסטמס ממינסוטה תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים (ראו בהמשך דיווח על כל העסקאות הללו). לא בדיוק אקזיט ישראלי, אבל גם האחים אלדר ורועי טובי, שנולדו בארץ וגדלו בלונדון, מכרו השבוע את חברת הסייבר שלהם וונדרה ב-400 מיליון דולר ל-Jamf הציבורית.

מגמת התחזקות בשוק המיזוגים והרכישות צפויה לפי כל ההערכות להימשך בחודשים הבאים בהשפעת הריבית הנמוכה, שמאפשרת לחברות לגייס חוב בזול לביצוע רכישות, והבורסה החזקה - שמסייעת לחברות ציבוריות לממן רכישות בעסקאות מבוססות מניות. יזמים ישראלים אוהבים להגיד שהם מעדיפים לבנות חברות גדולות שיישארו עצמאיות לשנים, אבל חלק מהם יצטרכו ככל הנראה לעמוד בפיתויים גדולים מאוד בהקשר זה השנה.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. ההתחדשות של הדינוזאור עוברת בישראל

וולמארט מכירה היטב את עולם הסטארט-אפים הישראלי. מנכ"ל וולמארט דאג מקמילון ביקר בארץ מספר פעמים כדי לבחון את סצנת החדשנות ישראלית, כחלק מרצונו לבנות חברת טכנולוגיה אינטרנטית מתקדמת בתוך דינוזאור הקמעונאות בן ה-59. השבוע הודיעה וולמארט על רכישה שנייה בישראל, של הסטארט-אפ זיקית, שהטכנולוגיה שלו מאפשרת ללקוחות למדוד וירטואלית בגדים. מנכ"לית ומייסדת זיקית יעל ויזל סיפרה כי פיתחה את הטכנולוגיה של זיקית על סמך הידע הטופוגרפי שצברה בשירותה בחיל האוויר. במקום טופוגרפיה של שטחים, זיקית עושה טופוגרפיה לגוף האדם.

2. מרד האפליקציות נגד המודל של ג'ובס

כשהושק האייפון ב-2007, סטיב ג'ובס סירב בנחרצות לאפשר לאפליקציות חיצוניות לפעול עליו מחשש שהן יכניסו וירוסים ויגרמו לבעיות יציבות במכשיר. רק לאחר חודשים של הפצרות ותחנונים מצד דירקטורים ומנהלים באפל, ג'ובס הסכים לפתוח את האייפון בתנאי שאפל תשמור על שליטה מלאה, תבדוק ותאשר כל אפליקציה חיצונית.

המודל שהגדיר ג'ובס ליחסי אפל והאפליקציות מחזיק כבר 13 שנה, אך בשנים האחרונות יותר ויותר אפליקציות לא מרוצות מוכנות להתגבר על הפחד ולצאת למאבק נגדו ונגד אפל, בבית משפט, בהופעה מול המחוקקים או דרך הרגולציה.

3. הנפקות תחת אש

דווקא בשבוע של לחימה, שתי חברות טכנולוגיה ישראליות השלימו בהצלחה הנפקות בוול סטריט: חברת גלובל-אי, שהוקמה ב-2013 ומספקת טכנולוגיה לתחום המסחר המקוון, גייסה 375 מיליון דולר לפי שווי של 3.55 מיליארד דולר; וסימילרווב, שפיתחה פלטפורמה לחיזוי התנהגות גולשים, גייסה 165 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר. בין המרוויחים בגלובל-אי קרן AMI, בהובלת מנכ"לית אייפקס ישראל זהבית כהן ובסימילרווב קבוצת ויולה והמשקיע יוסי ורדי.

4. הסופה של טקסס העיפה את למונייד

הנסיגה במניית למונייד  המשיכה גם השבוע לאחר שהרווח הגולמי של חברת האינשורטק נחתך ברבעון הראשון בעקבות סופה חריגה בטקסס שהגדילה את תביעות הביטוח. למונייד זינקה בביטחון לשווי של מעל 10 מיליארד דולר בתחילת השנה, אבל אחרי מכירת החזקות מסיבית של בעלי מניות כולל המנכ"ל דניאל שרייבר, ששלחה כך נראה מסר שלילי מאוד לשוק, המנייה החלה לצנוח. למונייד עדיין נסחרת הרבה מעל המחיר שלה בהנפקה אשתקד (29 דולר), אך כבר מתחת למחיר שבו נסחרה בסוף היום הראשון (69 דולר).

5. לאן הלכו 186 מיליון דולר השבוע?

בנק דיגיטלי לעצמאיים בארה"ב, אבטחת שרשראות אספקת תוכנה וניהול מבוסס בינה מלאכותית של תהליכי רכש: אלו סיפוריהם של ששת הסטארט-אפים שגייסו מימון חדש השבוע.

6. אף פעם לא מאוחר לאקזיט

22 שנה לאחר הקמתה, חברת הסייבר ביונד סקיורטי נמכרת תמורת עשרות מיליוני דולרים להלפ סיסטמס.

7. עוד סטארט-אפ לאוסף

סיסקו השלימה השבוע את הרכישה ה-15 שלה בישראל עם קניית הסטארט-אפ סדונה בכ-100 מיליון דולר. בסך הכל סיסקו שנייה רק לאינטל בכל הנוגע לקניית חברות בישראל.

8. האוטומציה באה

ורביט הישראלית, המפתחת טכנולוגיה לתמלול, רכשה את VITAC מקולורדו, הספקית המובילה בארה"ב של כתוביות בזמן אמת. ומה יקרה למתמללים?