פייסבוק חסמה את הפרופיל של טראמפ עד ינואר 2023

חשבונותיו של טראמפ נחסמו בשל אירועי ההסתערות על גבעת הקפיטול בינואר האחרון • פייסבוק הודיעה גם כי היא תשנה את האופן שבו היא מתמודדת עם מנהיגים שמשתמשים בפלטפורמה שלה

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock, Evan El-Amin
דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock, Evan El-Amin

פייסבוק הודיעה היום כי הפרופיל של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יישאר חסום עד ינואר 2023 לפחות. בנוסף, הרשת החברתית הודיעה כי תשנה את הדרך שבה היא מתמודדות עם מנהיגי עולם שלא מצייתים לתנאי השימוש. 

בחודש מאי האחרון החליטה המועצה המפקחת של פייסבוק לאשר את חסימתו של טראמפ, שנחסם בחודש ינואר האחרון לאחר אירועי ההסתערות על גבעת הקפיטול. עם זאת, המועצה קבעה כי "לא היה ראוי שפייסבוק תטיל עונש בלתי מוגדר ובלתי מותאם לתנאים ללא הגבלת זמן". 

היום הודיעה הרשת החברתית כי החסימה תהיה תקפה לשנתיים, שיחשבו מרגע החסימה בינואר. בבלוג של פייסבוק נכתב כי החסימה תוסר רק אם "הסיכון שטראמפ מהווה לביטחון הציבור יקטן". בנוסף, פייסבוק ציינה כי תעבוד לצד מומחים כדי להעריך האם קיימת סכנה בהחזרתו בתום החסימה וכי יהיו סנקציות שיופעלו במידה וטראמפ יפר את הנחיות השימוש לאחר שחשבונו יחזור, בהם גם הרחקתו לצמיתות.

המשמעות היא שטראמפ לא יוכל להשתמש ברשת החברתית לקראת בחירות האמצע, שיתקיימו בקונגרס בנובמבר 2022. עם זאת, כל עוד יעמוד בתנאי השימוש, הוא יוכל להשתמש ברשת החברתית בבחירות לנשיאות ב-2024, אם יחליט להתמודד.

בעקבות ביקורת של המועצה המפקחת, פייסבוק הודיעה כי היא משנה את האופן שבו היא מתמודדת עם מנהיגי עולם שמשתמשים בפלטפורמה שלה. כך, היא מפסיקה את המדיניות שמאפשרת למנהיגים להפר חלק מתנאי שימוש משום שהתוכן שלהם נחשב לתוכן חדשותי חשוב. בנוסף, פייסבוק תדווח מתי היא כן תאפשר הפרות שכאלו. 

חשבונותיו של טראמפ נסחמו בכל הרשתות החברתיות ובשירותים נוספים בחודש ינואר האחרון, לאחר אירועי ההסתערות על גבעת הקפיטול. זאת מכיוון שנטען שהוא הסית את ההמון ועורר שיח שנאה. בתגובה, טראמפ הודיע שיפעל להקמת זירה חברתית חדשה. בתחילת השבוע נודע שהוא סגר את הבלוג שפתח רק בתחילת מאי, אך בינתיים התוכנית להקים רשת חברתית חדשה עדיין קיימת.

מהמועצה המפקחת על פייסבוק נמסר: "המועצה המפקחת מעודדת שפייסבוק מאמצת רבות מהמלצות המדיניות שלה במקרה הנוגע לנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. המועצה בוחנת כעת את תגובת פייסבוק להמלצותינו, כולל שקיפות רבה יותר סביב מדיניות ה'חסימות', כיצד פייסבוק תתמודד עם 'הערך החדשותי' של חשבונות פוליטיקאים ואנשים משפיעים אחרים ועל פעולות האכיפה החדשות. המועצה גם מציינת שפייסבוק קבעה מיד עונש במסגרת זמן שנקבעה בהחלטה.

"המועצה מאמינה שהצעדים שפייסבוק התחייבה אליהם כיום יתרמו לבהירות, עקביות ושקיפות רבה יותר באופן בו החברה מנהלת את התכנים בזירה שלה, מקדמת את ביטחון הציבור, מגנה על זכויות האדם ומכבדת את חופש הביטוי".