מה קרה למינוס של הישראלים בעשור האחרון? בדקנו

לפי מכון רדליך, המספק שירותי ייעוץ פיננסי למשפחות, הפער בין ההכנסות להוצאות ברבים ממשקי הבית כמעט לא השתנה בעשור האחרון • נתוני ההוצאות של שמונה משפחות - ארבע מ־2011 וארבע מ־2020 - מספקים הצצה לאוברדראפט הישראלי • 10 שנים למחאה החברתית, פרויקט מיוחד

מה קרה למינוס של המשפחה הישראלית / צילום: איל יצהר
מה קרה למינוס של המשפחה הישראלית / צילום: איל יצהר

הפער בין ההכנסות להוצאות של משפחה ישראלית ממוצעת לא השתנה באופן משמעותי מאז 2011, כך לפחות מעריכים במכון רדליך, המספק ייעוץ פיננסי והכשרת יועצים לכלכלת המשפחה. מספר האצבע הוא 40, אומרת מנהלת המכון, ד"ר אורלי רדליך. "אנחנו עוקבים אחרי סקר ההוצאות של משקי הבית שהלמ"ס מפרסמת מדי שנה, והשורה התחתונה היא שבין 2011 ל-2018 יש עלייה של כ-40% גם בהכנסה של משפחה ממוצעת וגם בהוצאות, כך שהפער בין ההוצאות להכנסות לא השתנה".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מעמיסים הלוואות

מכון רדליך מספק ייעוץ בתשלום למשפחות הזקוקות לתכנון פיננסי של הוצאותיהן השוטפות. הפונים הם משפחות או משקי בית שההכנסה החודשית שלהם עולה על 9,000 שקל, ונמצאות לרוב בטווח שבין 11 אלף ל-18 אלף. סריקה של 300 לקוחות שנעזרו בשירותי המכון לאורך עשור מראה שההכנסה הממוצעת של משפחות שפנו לייעוץ במכון עומד על 16 אלף שקל והפער הממוצע בין ההכנסות להוצאות עמד על 4,300 שקל. "אולי המשכורות עלו אבל הפער בין ההוצאות להכנסות נותר כמעט ללא שינוי".

 
  

מה זה אומר שיש מינוס קבוע?
"זה אומר שלוקחים הלוואות. כשהמינוס מגיע ל-24 אלף שקל, לוקחים הלוואה של 30 אלף ולאט לאט מעמיסים עוד ועוד הלוואות, עד שהאוברדראפט הופך בלתי נסבל. 

מה סעיפי ההוצאה הכי מנופחים אצל המשפחות שמגיעות אליכם?
"בדרך כלל, אנחנו מזהים שאפשר לחסוך הרבה בהוצאות מזון ולאחר מכן הוצאות על ילדים, כגון גנים פרטיים וכמובן הוצאות על בילויים (מסעדות, בידור ופנאי)".

האם בכל זאת רואים שינוי בשנים האחרונות?
"כשהתחלנו לפני עשר שנים, כל המשפחות שהגיעו אלינו כבר היו ממש על הקצה. לאורך העשור ראינו שהמודעות עולה, והיום 40% מהמשפחות שפונות לא נמצאות בצרות אבל רוצות לדעת איך לנהל את הכסף בצורה חכמה יותר. מצד שני, היום הרבה יותר קל לטבוע, כי יש מלא כרטיסי אשראי והמון הצעות להלוואות ולאשראי".

ההכנסה משכירות גדלה

לבקשת גלובס, העביר מכון רדליך דוגמאות לפירוט ההוצאות וההכנסות של שמונה משפחות לפני קבלת הייעוץ - ארבע משפחות מ-2011 וארבע נוספות מ-2020. 
גבריאל ולילי פוקס (כל השמות בדויים) מ-2011 ודורית ורמי נחום מ-2020, לדוגמה, הם שני זוגות בתחילת שנות הארבעים לחייהם, המתגוררים במרכז הארץ ומגדלים שלושה ילדים. מאפיין משותף נוסף לשתי המשפחות הוא ריבוי נכסים. גבריאל ולילי פוקס משכירים דירה ב-4,550 שקל בחודש בעוד שאצל דורית ורמי נחום ההכנסה החודשית מדמי שכירות כבר מזנקת ל-7,800, כלומר כ-70% יותר מבני הזוג פוקס. אצל משפחת נחום מכניסים שני בני הזוג 21,300 שקל נטו. במשפחת פוקס ההכנסה נטו של בני הזוג היא 16,553 שקל.

זוגות נוספים הם טניה מייפל ושמרית נעמן, אמהות יחידניות בסביבות גיל ה-30 שמגדלות שני ילדים כל אחת ומתגוררות בדירות שכורות במרכז הארץ; ירון ויהודית ישראלוב וטליה ועומר עובדיה הם זוגות צעירים בסביבות גיל ה-30, המתגוררים באזור המרכז עם שני ילדים; ויובל וסוניה גרשון ומירית ויהודה פרידמן, בסביבות גיל ה-40, המגדלים שלושה ילדים ומתגוררים בדירה בבעלותם באזורי הפריפריה.