ירדו מעץ האופציות: מה גרם לסיבוב הפרסה של כחלון ומנהלי יונט קרדיט?

הביקורת על הטבה בהיקף של מיליוני שקלים שיקבל שר האוצר לשעבר, הובילה את חברת המימון יונט קרדיט לשנות את תנאי האופציות ליו"ר הנכנס ולהתנות את הבשלתן בעליית מחיר מניית החברה • השינוי יחתוך כמעט 5 מיליון שקל מהתגמול השנתי של כחלון

משה כחלון / צילום: רפי קוץ
משה כחלון / צילום: רפי קוץ

הסערה שפרצה סביב התגמול ההוני שיקבל שר האוצר לשעבר משה כחלון בתפקיד יו"ר חברת האשראי החוץ בנקאי יונט קרדיט, הובילה את החברה לשנות את תנאי האופציות ולהתנות את הבשלתן בעליית מחיר מניית החברה.

בעקבות השינוי, עלות התגמול ההוני השנתי לכחלון נחתכה בכמעט 5 מיליון שקל, לסכום של 1.4 מיליון שקל "בלבד" לעומת יותר מ-6 מיליון שקל לפי תנאי העסקתו שאושרו לבחודש שעבר באסיפה הכללית של יונט קרדיט.

ביונט קרדיט מסרו כי שינוי תנאי התגמול ההוני נעשה "לאחר התקיימות דין ודברים בין מספר בעלי מניות לכחלון ולאור בקשתו של כחלון להיטיב עם החברה". עוד הסבירו בחברה, כי "קביעת תנאי סף נוספים להבשלת האופציות תחזק עוד יותר את המחויבות של כחלון למילוי תפקידו לטווח ארוך ותיצור זיקה חיובית להצלחת החברה, כפי שזו תבוא לידי ביטוי בשווי השוק של החברה בבורסה".

עוד ציינו בחברה כי התיקון "יוצר זיקה הדוקה בין ביצועי יו"ר הדירקטוריון לביצועי החברה כפי שמשתקפים במחיר המניה, ומביא לשוויון אינטרסים בין יו"ר הדירקטוריון לחברה" וכי "הוא מדגיש את מטרתו של יו"ר הדירקטוריון להשאת ביצועי החברה וכפועל יוצא מכך להגדלת שוויה של החברה".

שלמה אייזיק, בעל השליטה ביונט , הנסחרת בשווי של כ-150 מיליון שקל, ציין בשיחה עם גלובס כי כחלון הוא העומד מאחורי המהלך: "זו לחלוטין יוזמה שלו לקשור את התגמול למחיר המניה, ואני חושב שזה צעד יפה. הוא נכנס לתפקיד באופן רשמי וההרגשה היא שהוא בא לעבוד ולהצעיד את החברה קדימה".

 
  

"היעדר זיקה למחיר המניה בשוק" 

לאחרונה אישרה האסיפה הכללית של יונט קרדיטאת תנאי התגמול של כחלון, שעוררו התנגדות רבה בשוק, ובמרכזם אופציות לעד 10% ממניות החברה, במחיר מימוש סמלי של 30 אגורות בלבד למניה - נמוך ב-97% ממחירה בשוק, שעומד כיום על כ-23 שקל. בסה"כ נאמדה הטבת האופציות בכ-18 מיליון שקל.

כעת מתנה החברה את מימוש האופציות במחיר מינימום שנקבע בטווח עולה של 30 עד 70 שקל אליו תידרש למניית יונט קרדיט להגיע כדי שכחלון יוכל לממש את שלוש המנות הראשונות של התגמול ההוני, החל מחצי שנה לאחר אישור מינויו לתפקיד ועד 3 שנים ממועד המינוי. המנה הרביעית של האופציות, ניתנת למימוש חמש שנים מכניסתו לתפקיד חולקה לשלוש, כאשר מחיר המניה שהוא תנאי למימוש נקבע בטווח של 90 עד 125 שקל.

תנאי התגמול המקוריים של כחלון ביונט, בעלות של 8.3 מיליון שקל בשנה (כולל דמי ניהול ובגין 80% משרה), עוררו, כאמור, סערה בשוק, בעיקר נוכח היעדר זיקה בין מחיר המימוש של האופציות למחיר מניית יונט קרדיט בשוק.

"נעדר כישורים מקצועיים לתפקיד" 

לאחר פרסומם הביעה בעלת מניות ביונט, חברת לייטקום, התנגדות חריפה לתנאי ההעסקה של כחלון וציינה בין היתר, כי "אין מקום לשלם לו תנאי שכר כה מפליגים, על חשבון בעלי המניות של החברה".

עוד טענה לייטקום, שרכשה מניות בסכום קטן זמן קצר קודם לכן, כי כחלון "נעדר כישורים מקצועיים לתפקיד המוצע", וכי "אין כל צורך בהעסקתו בתפקיד האמור, ובוודאי שאין מקום לשלם לו תנאי שכר כה מפליגים, על חשבון בעלי המניות של החברה".