10 מניות בת"א שרשמו השנה תשואה של מאות אחוזים ולא בטוח ששמעתם עליהן

חברות רבות מעולם האופנה זינקו הודות לביקושים הגוברים של הישראלים שנשארו בארץ • במדד ת"א 35 העליות צנועות יותר, כאשר החברה לישראל בראש הטבלה • חברות הקנאביס איבדו עשרות אחוזים משוויין, והן לא היחידות • גלובס מסכם שנה

אילוסטרציה - בורסה ת''א - שור / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת''א - שור / צילום: שלומי יוסף

שנת תשפ"א הייתה שנת שיא לבורסה התל אביבית, בין היתר הודות לגל חסר תקדים של הנפקות ראשוניות וצמיחה בשיעורים דו-ספרתיים במדדים המובילים. לא רק החברות החדשות בלטו בנוף המקומי וגם חברות ותיקות זכו לתשואות חדות ב-12 החודשים האחרונים - כאשר קרוב ל-100 חברות יותר מהכפילו את שוויין, ו-10 מהן רשמו זינוק של מעל 400%.

בין המדדים הבולטים בשנה האחרונה אפשר לציין את מדד הנדל"ן (שזינק ביותר מ-70%), מדד הבנקים (שקפץ ביותר מ-60%) ומדד הנפט והגז שטיפס כמעט ב-50% בהשפעת העלייה החדה במחירי הנפט. יחד עם זאת, החברות במדדים הללו לא עלו מספיק כדי להיכנס לרשימת 10 העולות של השנה.

בראש הרשימה נמצאת בריל , שזינקה ב-12 החודשים האחרונים קרוב ל-700%. המשקיעים לא סתם מתעניינים ביצרנית ומשווקת הנעליים ומוצרי האופנה, שכן זו הציגה ברבעון השני של השנה קפיצה של יותר מ-50% בהכנסות וזינוק של כמעט פי שמונה ברווח הנקי, שהוסברו בין היתר ב"רכישות נרחבות יותר של הקהל הישראלי מעסקים מקומיים".

מיד אחריה נמצאת חברת המכשור הרפואי אייסקיור מדיקל , שגם החלה להיסחר בשבוע שעבר בנאסד"ק, וזינקה 636% בשנה האחרונה. החברה, שפיתחה שיטה להקפאת גידולים, סיימה את שנת 2020 עם הפסד של 15 מיליון שקל (למרות זינוק של 130% בהכנסות). יחד עם זאת, המניה זכתה לעניין המשקיעים לאחר שה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, הכיר בטכנולוגיה שלה כ"מוצר פורץ דרך" ולאחר שהחברה פרסמה תוצאות ביניים בניסוי הקליני שלה במטופלות סרטן השד.

תפרון , שעוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרי הלבשה תחתונה, בגדי ים וביגוד ספורט, לנשים ולגברים (ובין לקוחותיה אפשר למנות את נייקי, ריבוק, ויקטוריה'ס סיקרט וגאפ) נמצאת במקום השלישי עם זינוק של 624%. במחצית הראשונה של השנה החברה רשמה הכנסות בגובה 126 מיליון שקל (זינוק של כמעט 70% בהשוואה לאשתקד), אך הזינוק המרשים יותר הגיע בשורת הרווח הנקי שעמד על 7.8 מיליון שקל לעומת 1.1 מיליון במחצית הראשונה של השנה שעברה - קפיצה של יותר מ-600%.

חברת האנרגיה הירוקה אפולו פאוור  עדיין צוברת הפסדים משמעותיים (כ-40 מיליון שקל תוך קצת יותר משלוש שנים) לצד הכנסות זניחות (כחצי מיליון שקל בשנת 2020), אך זה לא מנע ממנה לנסוק 590% ב-12 החודשים האחרונים. החברה, שמפתחת יריעות סולאריות גמישות, דיווחה במהלך השנה על שיתופי פעולה רבים (בהם עם תדיראן, אאודי ורפאל) ולאחרונה גם ניצלה את העניין הגובר סביב מנייתה וגייסה 75 מיליון שקל בהקצאת 13% מהונה.

מניות נוספות שזכו לעליות משמעותיות מאז ספטמבר האחרון הן אורמד , שמפתחת חיסון אוראלי לנגיף הקורונה וזינקה ב-431% בתקופה הזו, המשביר  וארנה גרופ  שהוסיפו כ-400% לערכן כל אחת ובונוס ביוגרופ  שנסקה בקרוב ל-330%. גלילאו טק , שעוסקת בטכנולוגיית ערים חכמות ולפני כשלושה חודשים דיווחה על הסכם השקעה בהיקף של 3.5 מיליון שקל עם איש העסקים אבן צ'רלס ניומן, עלתה 410%.

בפסגת מדד ת"א 35 נמצאת חברה לישראל  עם עלייה של 158%, ואחריה הפניקס  שעלתה 134% ומליסרון  שהתקדמה כ-120%.

 
  

לא לכולן הייתה שנה נפלאה

בצד השני והפחות מחמיא של הטבלה, אפשר לצפות בחברות ישראליות רבות שמחקו עשרות אחוזים משוויין במהלך 12 החודשים הראשונים - רבות מהן מעולם הביומד.

את המקום הראשון והמאכזב קטפה שותפות חיפושי הנפט והגז רציו פטרוליום , שאיבדה מעל 80% מערכה מאז ספטמבר שעבר. לחברה היו מספר דיווחים מאכזבים בתקופה הזו שהביאו לירידות חדות במניה, ובהם ההחלטה שמאגר טנג'ר-1 בגיאנה לא יפותח כמאגר עצמאי והדיווח על נטישת הקידוח בים העמוק של סורינאם (בלוק 47) לאחר שזה התגלה כיבש.

ההפסד השני בגובהו בבורסה שייך לרובוגרופ , שמפתחת טכנולוגיות להדרכה ולימוד מרחוק, ואיבדה 73% משוויה בשנה הזו. לפני מספר ימים הציגה החברה הדואלית דוחות מאכזבים לחציון הראשון, שבמהלכו ההכנסות שלה צנחו ב-37% והחברה רשמה הפסד של 1.9 מיליון דולר, לעומת רווח של 1.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. לאחר הדוחות מניית החברה קרסה ואיבדה 25%.

עוד ירידה חדה מאוד נרשמת במניית פלוריסטם . החברה, שבין השאר מפתחת תרופה לטיפול בקורונה וכבר נמצאת בשלב הניסויים בבני אדם, נפרדה מ-72% משוויה מאז ספטמבר שעבר. בדצמבר המניה התרסקה לאחר שהחברה דיווחה על הפסקת ניסוי שלב 3 בטיפול באמצעות תאי גזע במחלות כלי דם בגפיים, לאחר קבלת תוצאות ביניים. במהלך הרבעון האחרון של השנה תפרסם פלוריסטם את תוצאות הניסוי שלה לתרופה בקורונה, בתקווה שהתוצאות יסייעו לה להתרומם בחזרה.

בתחום הקנאביס נרשמו ירידות חדות כמעט אצל כל החברות בתת הענף: טוגדר  מחקה 58% משוויה לאחר שרשמה במחצית הפסד של 3.7 מיליון שקל (לעומת רווח נקי של 9.5 מיליון שקל בשנה שעברה), קנאשור  ירדה בשנה האחרונה ב-52%, שכן על אף שהיא במגמת שיפור היא עדיין הפסדית - רשמה במחצית הפסד של 9.7 מיליון שקל לעומת הפסד של 13.2 מיליון שקל אשתקד. הכנסותיה, שהיו זניחות בלבד בשנה שעברה, זינקו ל-13 מיליון שקל.

קאנומד  ואינטליקנה  איבדו כ-45% כל אחת, שיח מדיקל  ירדה ב-41%, פנאקסיה  נסוגה 37% ופארמוקן  נפרדה מ-33%. התשואה הגבוהה ביותר שנרשמה בתת הענף היא של אינטרקיור  שזינקה 80%, ואחריה בפער גדול מאוד יוניבו , שעלתה 14%.

מניות נוספות שרשמו ירידות חדות בשנה האחרונה הן, בין השאר, אוגווינד , קומפיוגן  וברנמילר  שנחתכו בכ-60% כל אחת, קמהדע  שאיבדה 43% ואל על  שנפלה ב-33%, על רקע החזרה האיטית מאוד לשגרה של עולם התעופה.

בתחתית מדד ת"א 35 נמצאת פריגו  שהשילה 24% מערכה מאז ספטמבר הקודם, ואחריה אנרג'יקס  שאיבדה 6.8% וטבע  שירדה 4.2%.