מזרחי טפחות ימכור למבנה נדל"ן נכסים ביותר מחצי מיליארד שקל

הצדדים סיכמו על מכירת 23 נכסים, רובם של בנק אגוד שמוזג אשתקד למזרחי טפחות • בין הנכסים: מטה בנק אגוד ובניין חטיבת הטכנולוגיה של מזרחי טפחות בת"א • הבנק ישכור חלק מהנכסים ממבנה בעלות שנתית של 25 מיליון שקל • אם העסקה תצא לפועל מזרחי טפחות ירשום רווח של 200 מיליון ש'

בין נכסי הבנק שנמכרים, ברח' אחוזת בית בת''א / צילום: דוברות מזרחי טפחות
בין נכסי הבנק שנמכרים, ברח' אחוזת בית בת''א / צילום: דוברות מזרחי טפחות

בנק מזרחי טפחות  וקבוצת מבנה נדל"ן  סיכמו היום (ג') על כך שקבוצת הנדל"ן תרכוש 23 מנכסי מזרחי טפחות בסכום של כ-530 מיליון שקל. על ההתעניינות של מבנה בנכסים פורסם לראשונה בגלובס בתחילת חודש אוגוסט. אם העסקה תושלם בסופו של דבר ירשום מזרחי טפחות רווח של 200 מיליון שקל.

מדובר בשורה של נכסים המיועדים למשרדים, מסחר ומגורים, רובם נכסים של בנק אגוד שמוזג למזרחי טפחות בחודש ספטמבר אשתקד, אותם ביקשו במזרחי טפחות למכור. בין הנכסים נמצאים בניין ההנהלה הראשי של בנק אגוד ברחוב אחוזת בית בתל אביב, סניף תל אביב הראשי של בנק איגוד ברחוב אחד העם בעיר ובניין משרדים ברחוב לינקולן בתל אביב המהווה את משכנו של המרכז הטכנולוגי של מזרחי טפחות.

10% מהתמורה עבור רכישת הזכויות בנכסים תשלם מבנה במועד חתימת ההסכם הסופי בין שני הצדדים ו-90% ישולמו בסמוך למועד מסירת הנכסים אשר נקבע בחודש ינואר 2022. במבנה ציינו כי התשלום הראשון של התמורה בגין הנכסים ימומן מהונה העצמי של החברה.

הבנק ישלם מיליוני שקלים בשנה כדמי שכירות

הבנק וקבוצת הנדל"ן סיכמו על כך שמזרחי טפחות ישכור ממבנה חלק מהנכסים וימשיך להשתמש בשנים הקרובות. על פי הסיכום, הנכסים יושכרו לבנק או לחברה קשורה אליו לתקופות משתנות של עד 23 שנים כאשר סך דמי השכירות השנתיים בגינם יעמוד על 25 מיליון שקל. ההערכה היא כי תקופת השכירות בפועל של מרבית הנכסים, במיוחד סניפי איגוד המתייתרים כתוצאה מהמיזוג, תהיה קצרה הרבה יותר ותיארך עד להשלמת המיזוג הצפויה לכל המאוחר במחצית 2023.

שכירת חלק מהנכסים מידי מבנה נועדה לאפשר את השלמת המיזוג של אגוד עד תומו וכדי לאפשר את השלמת מעבר מטה מזרחי טפחות לפרויקט נדל"ני גדול של הבנק בלוד, שאמור להתבצע בעוד כמה שנים.

זו לא הפעם הראשונה שמזרחי טפחות נוקט שיטה של מכירה ושכירה בחזרה. בבנק עשו זאת בשנת 2017 עם מכירת המשרדים המשמשים את מטהו כיום במגדל משה אביב ברמת גן. מזרחי טפחות מכר אז את שמונה הקומות שהיו ברשותו לחברת סלע קפיטל נדל"ן של שמואל סלבין תמורת 278 מיליון שקל, ושכר אותן לתקופה של שמונה שנים בעלות של 17 מיליון שקל לשנה.

בחודשים האחרונים קיבלו בבנק מספר הצעות עבור הנכסים, חלקן לרכישת כל הנכסים העומדים למכירה וחלק עבור נכסים ספציפיים, כאשר מלבד מבנה בין המתעניינים נמצא בעבר גם איש העסקים רני צים, אך המשא ומתן עם מזרחי טפחות לא הבשיל והוא פרש מהמגעים.

מבנה נדל"ן, בניהולו של דודו זבידה, פועלת בתחומי נדל"ן מניב, רכישת קרקעות ופיתוחן, ייזום, הקמה ורכישה של מבנים לתעשייה, משרדים, מסחר ומגורים. בבעלות הקבוצה, הנסחרת בשווי של כ-9 מיליארד שקל, כ-2 מיליון מ"ר של שטחים מניבים, שמתוכם 1.6 מיליון מ"ר בישראל.

לאחרונה זכתה החברה יחד עם משולם לוינשטין הנדסה ושותפה נוספת במכרז של רשות מקרקעי ישראל לבניית 230 יחידות דיור במתחם "שדה דב" בתל-אביב, על שטח של כ-4.7 דונם. סכום ההצעה של שלושת השותפים עומד על כ-634 מיליון שקל וסך הוצאות הפיתוח על כ-26 מיליון שקל נוספים. 

את מזרחי טפחות יצג בעסקה עו"ד דורון אריאל, שותף מייסד של פירמת עורכי הדין דורון אריאל ושות'. 

** גילוי מלא: למשפחת בר און, מבעלות השליטה בגלובס, מניות מיעוט בחברה הציבורית "מבנה"