הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בבורסה; מניית טבע זינקה מעל 10%, לייבפרסון נפלה ב-7%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.2%, מדד ת"א 90 נסוג בכ-0.6% • טבע זינקה בהמשך לערב חזק בוול סטריט אמש, לאור הפשרה בפרשת האופיואידים • מדד הנפט וגז טיפס 3%

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

המסחר בבורסה ננעל בירידות שערים. מדד ת"א 35 איבד 0.2%, ת"א 125 ירד בקרוב ל-0.4% ות"א 90 השיל 0.6%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל.

מדד הנפט וגז בלט לחיוב עם זינוק של 3%, כאשר את העליות הובילו רציו פטרוליום  שטסה 22%, גבעות  שזינקה 9% וקבוצת דלק  שהתחזקה ב-5.5%. גם מדד הביומד התחזק בניגוד למגמה, בעיקר הודות לענקית התרופות טבע  שזינקה מעל 10% במחזור מסחר גבוה. גם אורמד, סופווייב ואלרון רשמו עליות נאות.

במדד ת"א 35, פרט לטבע גם איי.סי.אל , חברה לישראל  ופריגו  רשמו עליות. בתחתית המדד נמצאות לייבפרסון  שמחקה 7% מערכה ונובה  שאיבדה 5%.

16:40

הירידות בתל אביב נמשכות, כאשר גם הזינוק של מניית טבע  לא מצליח להרים את מדד ת"א 35 שמאבד 0.5% - בין השאר בשל ירידות חדות ללייבפרסון , נובה , נייס  ואו.פי.סי אנרגיה . מחזור המסחר מסתכם עד כה בכ-1.6 מיליארד שקל.

פרט לטבע, מניות נוספות שמרכזות את עניין המשקיעים היום הן אורמד , סופווייב , האב , נקסטפרם , קנבוטק  וסלקום  - שמטפסת ב-5%.

15:10

בבורסה סיכמו היום את חודש ספטמבר, שהסתכם בעליות שערים בכל מדדי המניות המובילים, כאשר מדדי ת"א 35 ות"א 90 עלו החודש בכ-2.5%, והגיעו לשיאים חדשים. עליות שערים אפיינו החודש את כל המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-נפט וגז שזינק בכ-13% והשלים עלייה של כ-35% מתחילת השנה, בהשפעת העלייה במחירי הנפט.

מדדי ת"א ביטוח ות"א בנקים 5 עלו החודש בכ-7% ובכ-3% בהתאמה, והשלימו עלייה של כ-35% ושל 41% בהתאמה מתחילת השנה. מדד ת"א-בנייה עלה החודש בכ-6% והשלים עלייה של כ-37% מתחילת השנה.

12:50

בעקבות הדיווח של טבע על הסכם פשרה עם התובע הכללי של מדינת לואיזיאנה בנושא האופיואידיים כותב ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים: "לצד האופטימיות שמביאה ההודעה אמש, חשוב מאוד להדגיש, כי מדובר בהסדר קטן יחסית, שכן טבע מתמודדת עוד עם כ-2,500 תביעות בפרשה בכל 50 המדינות בארה"ב, ועליה להגיע להסדרי פשרה עם כל התובעים. בימים אלו מתנהלים משפטים בתביעות כנגד החברה במדינות ניו יורק וקליפורניה, כשתביעות נוספות ביתר המדינות צפויות להתדיין גם הן בעתיד הקרוב. בשלב זה, אין ודאות כי היא תגיע להסדרים בתביעות אלו, אם כי להערכתנו הכף נוטה כעת יותר לצד החיובי. אנו מעריכים, כי טבע צפויה להגיע להסדרים עם התובעים השונים בפרשה, אשר בסופו של דבר יהיו דומים למתווה שהושג מול לואיזיאנה, ודומים במהותם להסדר שהושג מול התובעים מ-4 מדינות באוקטובר 2019 - הסדר שבסופו של דבר לא יצא לפועל".

חברת סאנפלאואר , הפועלת בתחום האנרגיה המתחדשת, מדווחת היום על קבלת אישור אסיפת בעלי מניות להשלמת עסקת רכישת פורטפוליו סולארי מניב (שנרכש לאחרונה ע"י קרן קיסטון ריט מקרן מהליוס אנרגיה השקעות) בתמורה ל-153.6 מיליון שקל. זאת בהמשך להחלטת הדירקטוריון לחדש את פעילות האנרגיה המתחדשת של החברה ומינוי הנהלה חדשה בעלת ניסיון גלובאלי בתחום זה.

10:50

מתמתנות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד כעת בכ-0.2%, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.3%. 

עליות בולטות רושמות טבע, קבוצת דלק, איי.סי.אל , פריגו וסלקום.

החברה לישראל  דיווחה היום כי חתמה על הסכם לרכישה של לפחות 15% ממניות החברה הציבורית אקווה גרופ (AKVA), שמניותיה נסחרות בבורסה אוסלו. אקווה עוסקת במתן שירותים בתחום החקלאות הימית, ופתרונותיה כוללים גם טכנולוגיית חקלאות ימית לגידול יבשתי. היקף העסקה מוערך בכ-65 מיליון דולר.

10:07

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.4%. 

ירידות בולטות רושמות נובה , לייבפרסון, פריון, נייס, אלוט וקמטק. טבע ואנרג'יאן, מנגד, בולטות בעלייה חדה.

09:45

האב אבטחת מידע  הודיעה היום על רכישת חברת Comsec (קומסק) תמורת 70 מיליון שקל, מהם 40 מיליון שקל במזומן, ו-30 מיליון שקל במניות נעולות ממכירה לתקופה של 6 חודשים לאחר סגירת העיסקה.

חברת נופר אנרג'י  דיווחה הבוקר על קבלת הודעת בדבר זכיה נוספת באמצעות חברת "Sunprime" בהליך מכרזי שביצע מנהל שירותי החשמל האיטלקי. בהתאם להודעת הזכיה, קיבלה "Sunprime" אישור להקמת מערכות סולאריות נוספות בהספק כולל של 37.3 מגוואט בתעריף ממוצע של 9.75 אירו סנט לקוט"ש (כ-36.5 אג' לקוט"ש) המובטח לתקופה של 20 שנים. בעקבות הודעת הזכייה גדל צבר הפרויקטים בהקמה של "Sunprime" לכ-90 מגוואט (בתעריף גבוה המובטח ל-20 שנים), בנוסף לכ-166 מגוואט המצויים בשלבי פיתוח שונים.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לירידות בפתיחה

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח בירידות, לאחר ירידות חדות שנרשמו אתמול בוול סטריט בהובלת הנאסד"ק. הסוחרים יחזרו היום לבורסה לאחר יומיים שבהם לא התקיים מסחר. ביום ראשון ננעל המסחר בבורסה במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.3%, ומנגד מדד ת"א 90 עלה בכ-0.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-661 מיליון שקל. 

2. ירידות חדות בניו יורק

כאמור, אתמול נרשמה מגמה שלילית מובהקת בניו יורק, בין השאר על רקע המשך עליית תשואות האג"ח. נאסד"ק צנח ב-2.8% ביום המסחר הגרוע ביותר שלו מאז מרץ האחרון. S&P 500 איבד 2% ודאו ג'ונס ירד ב-1.6%. מדד הפחד זינק בכ-23%.

התשואה על האיגרת ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב עלתה ל-1.54%.

3. ירידות באסיה, עליות קלות בחוזים

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה שלילית, בהובלת מדד הניקיי בטוקיו שנופל ב-2.6%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות. 

התשואה על האיגרת ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב יורדת לכ-1.53%. הביטקוין עולה בכ-2% ונסחר סביב 42,400 דולר.

4. הדואליות יעיקו על השוק

מרבית המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים שליליים. נייס  עם 4.3%, לייבפרסון  6.3%, אורמת 1.8%, טאואר 2.5% ונובה 4.4%. מנגד, אנרג'יאן  עם פער חיובי של כ-7% ופריגו 1.4% והן צפויות לעלות.

5. טבע צפויה לזנק

מניית טבע  צפויה לזנק היום על רקע פער ארביטראז' חיובי של כ-7%. אתמול הודיעה חברת התרופות כי הגיעה להסכם פשרה עם מדינת לואיזיאנה בפרשת האופיודים. טבע תשלם ללואיזיאנה 15 מיליון דולר על פני 18 שנה, ותספק תרומה נוספת של תרופות מצילות חיים, המוערכות ב-3 מיליון דולר, במטרה לסייע בהתמכרות לאופיודים ובהתאוששות. ההסכם, שנערך מול התובע הכללי של לואיזיאנה, כפוף לאישור סופי של המדינה עד ה-1 בנובמבר.