הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בעליות; פתאל קפצה ב-10%, קבוצת דלק ב-8%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.2% , מדד ת"א 90 עלה ב-0.9% ומדד הנפט והגז זינק ב-6.4% • מחזור המסחר הסתכם בכ-866 מיליון שקל

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:50

נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.2% , מדד ת"א 90 עלה ב-0.9% ומדד הנפט והגז זינק ב-6.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-866 מיליון שקל.

עליות בולטות רשמו פתאל, קבוצת דלק, ישראמקו , דלתא, רציו, אורה סמארט, ברנמילר  ומהדרין.

בסקירת המקרו השבועית ושוקי האג"ח מתייחסים ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון לציפיות האינפלציה: "ציפיות האינפלציה שבו לרמת השיא שנרשמה בחודש מאי, השנה, ובחלקים מסוימים לאורך העקום רמת הציפיות נמצאת בשיא. ציפיות האינפלציה עומדות ברמה של כ-2.50% בממוצע לשנה עד לטווח של 6 שנים ומעט מתחת בטווחים ארוכים יותר של העקום. להערכתנו ציפיות האינפלציה הבינוניות - ארוכות מעט גבוהות ביחס להערכתנו להתפתחות בסביבת האינפלציה המקומית". עוד הם מציינים כי "אנו עדין סבורים כי בתנאים הנוכחיים לא צפויה העלאת ריבית על ידי בנק ישראל לפני עליית ריבית בארה"ב".

14:00

מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2% ומדד ת"א 90 עולה ב-1%. מדד הנפט וגז בולט עם עלייה חדה של 5.5%.

עליות חדות רושמות קבוצת דלק, פתאל, ישראמקו, רציו ודלק קידוחים. 

אורה סמארט  מזנקת לאחר שהחברה דיווחה על הצלחה בניסוי להשמדת נגיף הקורונה בחללים סגורים.

12:35

המגמה החיובית בבורסה נמשכת עם עליות מתונות, כאשר ת"א 35 עולה ב-0.15% ות"א 90 ב-0.7%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-430 מיליון שקל.

מדד הנפט וגז בולט עם עלייה חדה של 3.3%, כשאת העליות מובילות גבעות , אלון גז  (ראו עדכון קודם על דיווח משותף עם מודיעין ) וקבוצת דלק  שמתקדמת מעל 5% במחזור המסחר הכי גבוה בבורסה נכון לכתיבת שורות אלה.

עוד עליות יפות רושמות דלתא, מטריסלף, אורה סמארט, מהדרין, בלנדר, פתאל , אורביט, בריל וסופווייב. גם חברה לישראל  והחברות הבנות איי.סי.אל  ובזן  נהנות מהמומנטום החיובי - כאשר האחרונה דיווחה הבוקר כי מתקן ייצור הפוליפרופילן של כרמל אולפינים הופעל וחזר לייצר מוצרים תקינים בתפוקה מלאה.

מנגד, אורמד צונחת ב-9%, אייסקיור מאבדת מעל 6% וקמטק משילה כ-3.5%.

תורפז  עולה ביותר מ-4% לאחר שדיווחה כי היא רוכשת את הפעילות העסקית והנכסים של חברת פלפל וחברת תבליני הגליל בסך כולל של 12 מיליון שקל.

אנרג'ין  חוברת לחברת הזרעים הבינלאומית טופ סידס (שבבעלות תאגיד הענק היפני Mitsui) בהסכם שת"פ לביצוע מחקר ופיתוח, ולאחר מכן מסחור, של זני עגבניות שרי חדשים בעלי תכונות משופרות. אנרג'ין תהיה זכאית לתמלוגים ממכירת הזנים המשופרים בשיעורים בטווח של 70%-35% מהמכירות הסופיות, עם הצלחת הפרויקט. גודל השוק הפוטנציאלי של הזנים שיפותחו, בגיאוגרפיות היעד, עמד בשנת 2020 על כ-25 מיליון דולר ומציג שיעורי צמיחה גבוהים.

10:55

מגמה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.8%. בשוק האג"ח נרשמות עליות של 0.5%-0.6% בממשלתיות השקליות הארוכות.

עליות בולטות רושמות מהדרין , דלתא, מטריסלף, אורה סמארט, בריל ודסק"ש.

מנגד, ירידות בולטות רושמות אייסקיור מדיקל , קמטק ואלטשולר שחם גמל .

שיח מדיקל  הודיעה היום על רכישת שליטה (50.1%) בחברה המנהלת את בית המרקחת "תפרחת" אשר בקרית ים ומוכר, בין היתר, מוצרי קנאביס רפואי בישראל. תמורת המניות הנרכשות תשלם החברה למוכר סך של כ-5.2 מיליון שקל, מתוכם 3.25 מיליון שקל במזומן במועד השלמת העסקה, בחלוף שנה ממועד השלמת העסקה תשלם החברה למוכר סך של 760 אלף שקל במזומן, והיתרה בסך 1.2 מיליון שקל באמצעות הקצאת מניות למוכר. בנוסף, בכפוף לעמידה ביעדים שנקבעו בהסכם, לרבות הכנסות מצטברות של כ-50 מיליון שקל ורווחיות של בית המרקחת במהלך 24 חודשים לאחר השלמת העסקה, עשוי המוכר להיות זכאי לתשלום מהחברה במזומן של עד 2.85 מיליון שקל.

מודיעין אנרגיה  ואלון גז  מרחיבות את פעילותן המשותפת בתחום האנרגיה המתחדשת: חתמו על הסכם לפיתוח וייזום פרויקט פוטו-וולטאי בהיקף של עד 450 מגה-וואט במדינת אלבמה.

10:02

שבוע המסחר בתל אביב החל במגמה חיובית, אם כי העליות מתונות ועומדות על כ-0.3% לת"א 35 ו-0.2% לת"א 125. ת"א 90 נסחר ביציבות. מדד הביומד נחלש קלות לאור ירידות שרושמות פרוטליקס , אורמד , אנלייבקס  ופלוריסטם .

מניית דלתא  מזנקת בכ-10% לאחר הדיווח, שהחברה הכחישה, על התנעת מהלך להנפקתה בוול סטריט (ראו עדכון קודם).

גם אורביט  מזנקת לאחר שדיווחה על קבלת הזמנה למערכות תקשורת לוויינית עבור פלטפורמות ימיות ממפעיל מערכות לוויין גלובלי מוביל בסך כולל של כ-10.6 מיליון דולר.

8:50

אלביט מערכות  דיווחה כי החברות הבת ביוניקס סרג'יקל וביוניקס ויז'ן השלימו סבב מימון בסך 36 מיליון דולר. סבב המימון מורכב מהשקעה בהיקף כולל של 26 מיליון דולר בהובלת קרן ההשקעות האיטלקית TechWald Holding וקרן ההשקעות הישראלית Alive Israel HealthTech ובהשתתפות בעלי המניות הקיימים LR גרופXT Hi-Tech, Aurum Ventures ומבטח שמיר; וכן הלוואה המירה בסך 10 מיליון דולר לביוניקס ויז'ן מחברה גלובלית העוסקת בתחום ניתוחי העיניים, BVI Medical ("BVI").

גלובל כנפיים  דיווחה כי חתמה על הסכמים לרכישת שני מטוסי איירבוס 220 בכ-74 מיליון דולר, יחד עם הסכמי החכירה שלהם. המטוסים מוחכרים לחברת תעופה בצפון אמריקה שהייתה בעבר לקוח של החברה ויתרת תקופת החכירה של המטוסים היא כ-14 שנה. על פי הסכמי החכירה, התקבולים הצפויים מדמי החכירה יסתכמו בכ-80 מיליון דולר. דמי החכירה קבועים ומשולמים מידי חודש מראש.

7:55

5 דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. צפי לפתיחה יציבה

יום המסחר הראשון לחודש אוקטובר ייפתח, ככל הנראה, ביציבות. זאת לאחר נעילה חיובית בוול סטריט ביום שישי, בעוד שבורסות אירופה ננעלו בירידות שערים.

בשבועיים האחרונים מדד ת"א 35 ירד ב-0.5% (ומתחילת השנה עלה ב-20.2%), מדד ת"א 90 עלה ב-0.9% (וב-17.4% מתחילת השנה) ומדד ת"א 125 ירד ב-0.2% (ומתחילת השנה עלה ב-18.6%).

2.פערי ארביטראז' מעורבים

המניות המרכזיות שבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' מעורבים ונמוכים יחסית, ואינן צפויות להשפיע מהותית על המדדים הגדולים.

לייבפרסון  צפויה להתחזק הבוקר לאור פער חיובי של 3%, איי.סי.אל  עם פער חיובי של 1.5%. מנגד, פרוטליקס  תאבד גובה היום בשל פער שלילי של קרוב ל-10%, אורמד ואנלייבקס עם פער שלילי של 6%, אופקו עם 2%, טבע עם 1.5%.

3. דלתא בדרך לוול סטריט?

חברת האופנה הישראלית דלתא גליל , לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, חוזרת לסיבוב שני בוול סטריט. על פי הדיווח בבלומברג, החברה שכרה את שירותיו של בנק אוף אמריקה ומכוונת לשווי של כ-2 מיליארד דולר - גבוה משמעותית מהשווי שבו נסחרת בבורסה בתל אביב (כ-1.3 מיליארד דולר). על פי ההערכות בדיווח, המהלך עשוי לקרות עוד ב-2021. מטעמה של החברה בחרו שלא להגיב לפניית גלובס.

4. נעילה חיובית בניו יורק, עליות בשוק הקריפטו

וול סטריט ננעלה ביום שישי האחרון בעליות שערים, לאחר יום הפכפך ושבוע תנודתי. מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-1.4%, מדד ה-S&P 500 עלה בלמעלה מ-1%, הנאסד"ק ננעל בעליות של 0.8%.

הבוקר נרשמות עליות שערים קלות בשוק הקריפטו, שצבר תאוצה במהלך סוף השבוע, וכעת הביטקוין נסחר סביב 47.8 אלף דולר - עלייה של כ-15% בהשוואה לשבוע שעבר. האת'ר נסחר תמורת 3,400 דולר, הריפל חצה את קו הדולר ונסחר ברמה של 1.04 דולר ליחידה.

5. מחיר הנפט בשיא

הנפט הגולמי התייקר בכ-1% ביום שישי האחרון, והחוזה על נפט אמריקאי (WTI) לנובמבר ננעל ברמת מחיר של 75.7 דולר לחבית. נפט מסוג ברנט עלה ל-79.1 דולר לחבית - בעוד שבמהלך השבוע שעבר אף חצה את ה-80 דולר לחבית.

מדד הנפט וגז בת"א זינק ב-10.5% בשבועיים האחרונים, ובכך השלים עלייה של כ-40% מתחילת השנה. 

ג'ון מאייר, מנהל ההשקעות הראשי של Global X, התייחס בסקירתו השבועים למשבר האנרגיה ולהשלכותיו על המחירים. "בחודש ספטמבר טיפסו מחירי הנפט לשיא של 3 שנים, והעלייה הזו צפויה להוסיף ללחצים אינפלציוניים שכבר מורגשים בכלכלה, וזאת מאחר שעלייה במחירי האנרגיה מייקרת בסופו של דבר את מחירי התחבורה והמוצרים", ציין מאייר. "ההשפעה של מחירי האנרגיה על האינפלציה התבטאה כבר בנתוני האינפלציה של החודש שעבר, שהצביעו על עליית מחירים שנתית של 5.3%, במידה רבה בעקבות זינוק של 42.7% במחירי הבנזין בשנה האחרונה. אם ההיצע ימשיך להיות מוגבל, מחירי הדלק צפויים להמשיך ולהתייקר. עם זאת, נראה שעליית מחירי הנפט נובעת יותר ממחסור בהיצע ופחות מעלייה בביקושים, ועל כן ייתכן כי יהיו תעשיות ומגזרים שיבחרו שלא לגלגל את הייקור לצרכן".