הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסת ת"א; אפולו קפצה ב-12% ואל על נפלה ב-4.4%

ת"א-35 ירד ב-0.2%, ת"א-125 עלה ב-0.1% ות"א-90 טיפס ב-0.6% • הנפט המשיך לעלות, וגם הביטקוין • ומה חושבים במזרחי טפחות על הנתונים שפורסמו בארה"ב ביום שישי ועל מדיניות הפד?

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


16:10

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום במגמה מעורבת. ת"א-35 ירד ב-0.2%, ת"א-125 עלה ב-0.1% ות"א-90 טיפס ב-0.6%. מדד הבנקים איבד 0.2% ות"א-נפט וגז זינק ב-2.2%.

אברות  זינקה ב-14%, אפולו פאוור  קפצה ב-12%, ארנה גרופ  טיפסה ב-10.8%, ג'נסל  הוסיפה 9.6%, ביומיט פוד  עלתה ב-7.9%, נייר חדרה  טיפסה ב-5.8%, תורפז  הוסיפה 4.9%, קבוצת דלק  עלתה ב-4%, דמרי  וסאפיינס  הוסיפו 3.4%.

פריגו  איבדה 4.7%, אל על  נחתכה ב-4.4%, גילת  ירדה ב-2.7% ושיכון ובינוי  נחלשה ב-2%.

מחזור המסחר עמד על 690 מיליון שקל.

14:15

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, מתייחסים בסקירתם השבועית להחלטת הריבית של בנק ישראל והשפעתה על שוק האג"ח: "נראה כי ריבית בנק ישראל איננה צפויה להשתנות בתקופה הקרובה ובנק ישראל צפוי לסיים את השימוש בכלים המרחיבים עד סוף השנה ולהיכנס לעמדת המתנה בשימוש בכלי הריבית . הלחצים להמשך העלייה בסביבת האינפלציה צפויים להתמתן בהדרגה אל תוך שנת 2022. הלחץ על החלקים הארוכים של העקומים עלול להמשיך ולבוא מהמשך העלייה ברמת התשואות בעולם. החשש מהמשך העלייה בסביבת האינפלציה בעולם על רקע המשך העלייה במחירי האנרגיה והמשך הקושי של שרשראות האספקה לתפקד באופן מלא העלו את החשש מהמשך תהליך עליית אינפלציה בעולם ובישראל והביאו להמשך העלייה בציפיות האינפלציה הנגזרות בישראל לשיא של יותר מ-8 שנים. השקלים הלא צמודים לטווח של 5 שנים ומעלה המשיכו לרשום ירידות שערים גם השבוע בשיעור ממצע של כ-0.50%. השקלים הלא צמודים הארוכים לטווח של 10 שנים ומעלה השלימו ירידת מחירים של יותר מ 7% מראשית השנה. ציפיות האינפלציה עלו לרמה של כ-2.60% בממוצע לשנה בטווח הקצר - בינוני של העקום, מדובר ברמות שיא שנרשמו לאחרונה לפני יותר מ-8 שנים".

"לאור זאת, אנו ממליצים על השקעה במח"מ קצר -בינוני. מומלצת השקעה מאוזנת בין שקלים לא צמודים לצמודי מדד. צמודי המדד מומלצים להשקעה בעיקר בטווח של 1 - 5 שנים. החשיפה לשקלים הלא צמודים מומלצת בעיקר בטווח של 3 - 5 שנים. מומלצת אחזקת מזומן ואג"ח בריבית משתנה לטווח בינוני - ארוך חלף השקעה במק"מ ואג"ח שקלי לטווח קצר", הם כותבים.

12:40

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2%, ומנגד ת"א 90 רושם עלייה קלה. בשוק האג"ח רושמות הממשלתיות השקליות הארוכות ירידות של 0.3%-0.5%. 

ירידות בולטות רושמות מניות פריגו, אל על , סונוביה, קמטק ונובה. 

חברת השקעות הנדל"ן בוליגו קפיטל , שהשלימה הנפקה מוצלחת בתל-אביב החודש, מדווחת על השקעה של כ-100 מיליון דולר בייזום והקמה של מקבץ דיור בקרוליינה ובית אבות במדינת ג'ורג'יה. בנוסף, בוליגו מדווחת על שני מימושים מוצלחים: מכירת מקבץ דיור בצפון קרוליינה תמורת 66.5 מיליון דולר ומקבץ דיור במדינת ג'ורג'יה תמורת 32 מיליון דולר. החברה תכיר בדוחות 2021 בדמי הצלחה בהיקף של 4.1 מיליון דולר.

11:00

רציו פטרוליום  הודיעה היום (א) כי היא החזירה למדינת סורינאם את הרישיון לביצוע קידוחים למציאת נפט בשטח המדינה בשטח שמכונה בלוק 47. זאת אחרי שהקידוח שהגיע לעומק של יותר מ-5,000 אך נמצא יבש. מדובר באזור שנמצא 280 ק"מ מקו החוף. לפני מספר חודשים דיווחה החברה על כך שהקידוח למעשה נכשל וכי בשל כך היא תרשום הפסד של 18.7 מיליון דולר, שרובו נרשם ברבעון הראשון של השנה. בסך הכל הקידוח הביא להפסד של 63 מיליון דולר לכלל השותפות. שותפותיה של רציו פטרוליום בפרויקט הן טולו שמובילה את המיזם וחברת "פטרואנדינה משאבים".

אנלייט אנרגיה  עדכנה היום על כך שחברת הבת האמריקאית, המוחזקת על ידי החברה ב- 90.1%, השלימה באמצעות תאגיד פרויקט ייעודי את חתימתו של הסכם למכירת החשמל שייוצר בפרויקט הסולארי Solar LLC Gemstone, פרויקט סולארי בהספק של 180 מגוואט שיקום במדינת מישיגן שבארה"ב. הפרויקט מצוי בעיצומו של תהליך הפיתוח והשלים מספר אבני דרך, לרבות השגת הזכויות העיקריות במקרקעין והשלמת סקרי החיבור לרשת החשמל. כמו כן חברת הפרויקט מקדמת את תהליכי הרישוי והשגת היתרי הבנייה. על פי הערכת החברה, השלמת הליכי הפיתוח של הפרויקט ותחילת הקמתו תתבצע בראשית שנת 2023 והפעלתו המסחרית צפויה בסוף אותה שנה.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3%, ומנגד ת"א 90 רושם עלייה קלה. 

עליות בולטות רושמות קבוצת דלק , אורה סמארט, דלק קידוחים ואיי.סי.אל.

חברת אפולו פאוור  דיווחה הבוקר כי התקבלה בידי חברת הבת סולארפיינט הזמנת עבודה מ-AG Volkswagen (חברת פולקסווגן העולמית) לתכנון קונספט לפתרון סולארי לרכב קונספט של פולקסווגן, וזאת בתמורה לסכום כולל של כמה עשרות אלפי אירו.

08:52

חברת מאסיבית טכנולוגיות הדפסה תלת מימד פירסמה תוצאות מקדמיות חלקיות לרבעון השלישי של 2021. בינואר-ספטמבר 2021 מכרה מאסיבית 14 מדפסות מהדגמים הקיימים, לעומת שמונה מדפסות בתקופה המקבילה ב-2020, גידול של 75%. סך ההכנסות בינואר-ספטמבר 2021 מוערך בכ-5.37 מיליון דולר (כ-17.5 מיליון שקל), לעומת 3 מיליון דולר (כ-10.3 מיליון שקל) בינואר-ספטמבר 2020 - גידול של 79%. ברבעון השלישי מכרה מאסיבית  שש מדפסות מהדגמים הקיימים, לעומת שלוש מדפסות ברבעון המקביל של 2020 - צמיחה של 100% במספר המכונות. היקף ההכנסות ברבעון השלישי מוערך ב-2.34 מיליון דולר (כ-7.6 מיליון שקל), לעומת 1.15 מיליון דולר (כ-4 מיליון שקל) ברבעון השלישי אשתקד - עלייה של 103%.

07:53

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לירידות קלות

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח, ככל הנראה, בירידות קלות. זאת לאחר שביום חמישי האחרון מדד ת"א 35 טיפס ב-1.1% ומדד ת"א 90 עלה ב-1.2%. מחזור המסחר היה גבוה והסתכם בכ-3 מיליארד שקל עקב עדכון הפרמטרים החודשים במדדים. 

2. נעילה מעורבת עם נטייה לירידות בוול סטריט לאחר נתוני התעסוקה

הבורסות בארה"ב ננעלו במגמה מעורבת עם נטייה לירידות ביומו האחרון של שבוע המסחר מעבר לים. מדד הדאו ג'ונס שמר על יציבות, מדד ה-S&P 500 ירד בכ-0.2%, הנאסד"ק ירד ב-0.5%.

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עלתה לכ-1.61%.

3. הדואליות יעיקו על השוק

מרבית המניות הדואליות המרכזיות חזרו עם פערים שליליים כך שהן צפויות לרדת היום. נייס  עם 1.2%, פריגו  5.5%, לייבפרסון  2.5%, נובה כ-2.6% וקמטק כ-2.5%, מנגד, איי.סי.אל עם פער חיובי של 1.3%. 

4. הנפט המשיך לטפס, גם הביטקוין בעלייה

מחיר הנפט המשיך לטפס בסוף השבוע. חוזה לנובמבר על נפט מסוג WTI רשם עלייה של 1.6% לרמה של 79.59 דולר. 

גם הביטקוין ממשיך לטפס ונסחר כעת בעלייה של כ-1.7% סביב 55,720 דולר.

5. "סביר שהתנודתיות תימשך בימים הקרובים"

ולסיום, רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין בתגובה לנתוני שוק העבודה של ארצות הברית שפורסמו ביום שישי כי "שוק העבודה מתאושש לאט הרבה יותר מהפעילות הכלכלית עצמה; זאת משום שבעקבות הקורונה משתנות העדפותיו התעסוקתיות של ציבור משקי הבית, שיצא מכוח העבודה לזמן ממושך, ובוחן מחדש אם ברצונו להמשיך לעבוד ובאילו עבודות. לכן, מבחינת מספר מקומות העבודה שוק העבודה "מפתיע לרעה" פעם אחר פעם (השפעת העובדים) ואילו נתוני השכר מפתיעים דווקא כלפי מעלה (אפקט המעסיקים).

"שיעור האבטלה ירד ל-4.8% מ-5.2% והיה נמוך בהרבה מהצפי לירידה קטנה יותר (ל-5.1%) . אולם, נתון זה אינדוקטיבי פחות מהנתון על מספר מקומות העבודה ואחת הסיבות לירידה היא שגם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ירד (מ-61.7% ל-61.6%), בניגוד לציפיות כי יעלה. ההבדלים הגדולים בין התוצאות לבין התחזיות מעידים גם על קושי הגדול לתפוס מגמות תעסוקתיות. שוק העבודה קשה לחיזוי גם בזמנים רגילים, כל שכן בעידן הקורונה. בצד החולשה של מספר מקומות העבודה, נרשמת עלייה מהירה יותר של השכר. השכר לשעת עבודה עלה 0.6%, יותר מהציפיות לעלייה של 0.4% "בלבד". הנתון של אוגוסט עודכן כלפי מטה מ- +0.6% ל- +0.4%, אך ב-12 החודשים האחרונים הואץ קצב העלייה מ-4% (4.3% לפי הנתון המקורי) ל-4.6%".

"מבחינת הבנק הפדראלי, שנערך להודיע על הפחתת הרכישות (טפרינג) ועל לוחות הזמנים, נתוני ספטמבר מצריכים זהירות רבה. כשלעצמם, תומכים נתוני התעסוקה בטפרינג איטי והדרגתי יותר ומרחיקים את העלאת הריבית. אולם, הפד יצטרך לבחון את עליית השכר המהירה (זה שישה חודשים) על קצב האינפלציה בחודשים הבאים. גם התנהגות השווקים ביום ו' שיקפה את הדילמה והדוח גרם לבלבול בשוקי איגרות החוב. תוספת מקומות העבודה המאכזבת כל כך (שוב!) גרמה, תחילה, לירידה של תשואות הפדיון ל-10 שנים מתחת ל-1.55%, אך בהמשך, בהתברר עלייתו המהירה של השכר (הבוחנת את גישתו של ה-Fed שעליית האינפלציה זמנית ברובה) והרושם שיוצרת (בכל זאת) ירידת האבטלה, הביאה למהפך ותשואות הפדיון ועלו ל-1.6%. סביר כי התנודתיות הזו תימשך בימים הקרובים", אומר מנחם.