מצטרף לטרנד החם: כחלון ישמש דירקטור בחברת נדל"ן שמנייתה זינקה במאות אחוזים

לאחר שמונה ליו"ר חברת המימון יונט, מצטרף שר האוצר לשעבר גם למועצת המנהלים של נתנאל גרופ העוסקת בייזום פרויקטים למגורים ובנדל"ן מניב

משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עם שוך הסערה בקשר לתנאי העסקתו של שר האוצר לשעבר, משה כחלון, כיו"ר חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט  (תפקיד שלו מונה לפני כחצי שנה) הוא מצטרף כעת לדירקטוריון של חברה בורסאית נוספת - נתנאל גרופ , הפועלת בתחום הנדל"ן. החברה עדכנה על מינויו של כחלון לתפקיד, במקומו של האלוף במיל' יוסי פלד (לשעבר אלוף פיקוד צפון) שהצטרף לדירקטוריון נתנאל בשנת 2012, וכעת סיים את כהונתו.

נתנאל גרופ, שבשליטת משפחת נתנאל, עוסקת בעיקר בייזום פרויקטים למגורים וכן בתחום הנדל"ן המניב. החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-370 מיליון שקל, אחרי זינוק של כ-70% במנייתה מתחילת השנה, המשלים לה קפיצה של יותר מפי ארבעה (כ-310%) מרמת השפל שבה הייתה במרץ 2020 - שיא משבר הקורונה בשוקי ההון.

ביצועי מנייתה, הנסחרת סביב רמות שיא, משקפים את מגמת השוק, שבה נהנות חברות הנדל"ן, ובייחוד חברות שעיקר עיסוקן בתחום המגורים, מביקושי ומחירי השיא המאפיינים את הענף כיום. 

נתנאל מבקשת לנצל את הביקושים הגבוהים למניות נדל"ן בבורסה ומגל הנפקות ההון הנמשך בה כבר יותר משנה, ובאחרונה עדכנה על הגשת טיוטת תשקיף לפיצול ורישום למסחר של נתנאל מניבים - חברה פרטית שהוקמה לצורך הפיצול, שתרכז את פעילות הנדל"ן המניב.

"הפיצול טומן בחובו מגוון רחב של יתרונות"

במקביל לעדכון על מינויו של כחלון פרסמה נתנאל מצגת לקראת הפיצול, שבה ציינה כי היא סבורה כי "פיצול פעילויות הנדל"ן המניב והנדל"ן היזמי הוא מהלך שישיא ערך וייטיב עם בעלי המניות החברה". לפי הסבריה, "מיד לאחר הפיצול יחזיקו בעלי המניות החזקה בשיעור זהה בשתי החברות הנפרדות, כך שזכויותיהם יישארו זהות לחלוטין".

כיום האחים אריה, דני, מאיר והרצל נתנאל מחזיקים יחד בכ-63% מהונה של נתנאל באמצעות חברה פרטית (רישן השקעות). עוד בין בעלי מניותיה הבולטים נמנים בתי ההשקעות אלטשולר שחם (כ-9%) וילין לפידות (כ-5%).

לראיית החברה, "הפיצול טומן בחובו מגוון רחב של יתרונות וביניהם מיקוד עסקי וניהולי של כל חברה בתחום התמחותה", ויאפשר לבעלי המניות "לקבוע את מידת חשיפתם בנפרד ביחס לפעילות ולתחומי העיסוק של כל אחת משתי החברות".

כאמור, ליבת פעילותה של נתנאל כיום היא בתחום המגורים, שבו היא מעורבת בייזום, בתכנון ובבניית כ-1,900 דירות (יחד עם שותפים, וחלקה עומד על כ-1,150 דירות), ובתחום הנדל"ן המניב בידיה פארק תמר ברחובות ו"בית גאון" בתל אביב, וכן כמה קרקעות בחולון ובתל אביב.

תגמול מצומק בהרבה מזה שביונט קרדיט

למינויו של כחלון ליו"ר יונט קרדיט (ב-80% משרה) מוקדם יותר השנה התלוו תנאי תגמול מפנקים במיוחד - הענקת אופציות לעד 10% ממניות החברה, במחיר מימוש סמלי ובעלות כוללת שהוערכה בכ-18 מיליון שקל.

פרסום תנאי התגמול ההוני לכחלון כיו"ר יונט קרדיט עורר התנגדות רבה בשוק ההון, מה שהוביל בסופו של דבר לשינויים, להתניית הבשלתם בעליית מחיר מניית החברה ובחיתוך עלות התגמול ההוני השנתי לכחלון ב-5 מיליון שקל כמעט, לסכום של 1.4 מיליון שקל "בלבד" - לעומת יותר מ-6 מיליון שקל במקור.

כיום מחיר מניית יונט קרדיט, בראשות המנכ"ל צחי אזר, נע סביב 17 שקל, אחרי שנחלשה בכ-30% מאז מינויו של כחלון לקראת סוף חודש יוני, והיא משקפת לחברה שווי של כ-110 מיליון שקל.

בתפקידו בנתנאל גרופ ייאלץ כחלון להסתפק בתגמול מצומק הרבה יותר, שבהתאם למסגרות החוק וגודלה של נתנאל צפוי לכלול תגמול שנתי קבוע של כמה עשרות אלפי שקלים, ותגמול נוסף עבור השתתפות בישיבות, העשוי להצטבר לכמה עשרות אלפי שקלים נוספים בשנה.