הפועלים רוכש 20% מראם של האחים נקש תמורת 150 מיליון שקל

העסקה שנרקמה במשך חודשים מעניקה לחברת הנדל"ן המניב שווי של 750 מיליון שקל • פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק, תזרים את עיקר הכסף אל תוך חברת הנדל"ן המניב, אך חלק מהסכום ישמש לרכישת מניות של האחים נקש ושותפם

אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי
אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

הבנקים ממשיכים להתרחב בתחומי הנדל"ן. פועלים אקוויטי (לשעבר פועלים שוקי הון), רוכשת 20% מחברת הנדל"ן המניב ראם של האחים נקש. זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק הפועלים תשלם 150 מיליון שקל עבור חלקה בראם, כאשר רוב הכסף יוזרם לתוך חברת הנדל"ן, אך חלקו ישמש גם לרכישת מניות של האחים ג'ו, רפי ואבי נקש וכן של שותפם, עודד רז.

העסקה מעניקה לראם שווי של 750 מיליון שקל. היא משקפת בין היתר את הפעילות הגדלה של האחים נקש בישראל. בחודש יוני האחרון, התברר כי האחים נקש החליטו "לשים גז" בהשקעות הנדל"ן שלהם בישראל, שעה שהם מעורבים בשותפויות עם קנדה ישראל  וצ.מ.ח המרמן  ב-5 מתוך 6 מתחמים שהוגרלו במכרזים לבניית 907 יחידות דיור במתחם שנמצא צפונית לשכונת נווה גן ברמת השרון, כשמחיר הקרקע הממוצע ליחידת דיור הגיע ל-2.3 מיליון שקל. בסופו של דבר זכתה החברה במכרז של רשות מקרקעי ישראל לבניית 827 יח"ד בעלות קרקע של 1.85 מיליארד שקל.

במקביל, אישרה במהלך הקיץ הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של תל אביב-יפו תוכנית לבניית מגדל מלונאות ומגורים חדש ברחוב הירקון 33-37. יזמית הפרוייקט היא חברת איי סי אר ראם (לשעבר מנרב פרויקטים בע"מ). מדובר בחברה יזמית בבעלות משותפת של ישראל קנדה, שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, ושל ראם מגורים שבשליטת האחים נקש, רז עודד ואבי חורמרו.

שבועות אחדים לפני כן נודע כי איי סי אר ראם חתמה עם חברת הנדל"ן מצלאוי  על שיתוף פעולה בפרויקט התחדשות עירונית (560 יח"ד) ברחוב רוטשילד בבת ים.

הבנקים מתקרבים לחשיפה המקסימלית לנדל"ן

עבור הבנקים תחום הנדל"ן מהווה כר פורה לרווחים, מלבד המשכנתאות, שהם עדיין הסקטור שמעניק יותר מ-90% מההלוואות, ומלבד האשראי שהם מעניקים ליזמים לטובת בניית פרויקטים חדשים. הדוחות הכספיים של לאומי והפועלים הראו כי הם מתקרבים לחשיפה המקסימלית שהתיר להם בנק ישראל לענפי הבינוי והנדל"ן, העומדת בהוראת שעה (עד סוף 2025) על כ-26% מתיק האשראי.

בתחילת השנה השקיע הפועלים  115 מיליון שקל ברכישת 5% מחברת ההתחדשות העירונית אקו סיטי. באוגוסט השקיעה לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של לאומי , סכום דומה של 115 מיליון שקל בקבוצת אלדר. חלק מהסכום נועד לרכישת 5% ממניות אלדר.