הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בת"א; אופקו ונובה צללו ביותר מ-5%, פז זינקה ב-7%

מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.6%, מדד הבנקים רשם עלייה קלה • מחזור המסחר גבוה מאוד והסתכם ב-4 מיליארד שקל • הדולר מתחזק ל-3.11 שקלים, והאירו עולה ל-3.52 שקלים

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

יום המסחר בבורסת תל אביב ננעל בירידות. ת"א ירד ב-0.6%, ת"א 125 ירד ב-0.8% ות"א 90 ב-1.1%. מדד הבנקים היה היחיד שבלט במעט כנגד המגמה עם עלייה צנועה של פחות מ-0.1% בעוד שמדד ביומד צלל ב-2.6% ומדד הטכנולוגיה ב-2%.

מחזור המסחר היה גבוה מאוד ועמד על יותר מ-4 מיליארד שקל. את המחזור הגבוה ביותר ריכזה טבע  (קרוב ל-300 מיליון שקל) שעלתה ב-0.8% ואחריה נייס  שירדה ב-2% במחזור של 260 מיליון שקל. 

עליות בולטות נרשמו לטובת פז נפט , גבעות , הכשרה התחדשות , תיקון עולם  (בניגוד לחברותיה לענף שצנחו) ומילניום פוד-טק . גם סייפ-טי גרופ  זינקה לאחר שדיווחה שהיא צופה שההכנסות לשנת 2021 יחצו את רף ה-10 מיליון דולר.

מנגד, ירידות חדות נצפו במניות אבוג'ן, אנלייבקס, אופקו הלת' , נובה  ופריון. גם מניות קנאביס רבות צללו, ובהן טוגדר , אינטליקנה, פארמוקן, קנבוטק  וקנאשור.

16:40

ראדא  הדואלית, שעוסקת בפיתוח וייצור מכ"מים טקטיים מבוססי תוכנה לכוח המתמרן, מדווחת כי סך ההכנסות שלה לשנת 2021 הסתכם בשיא של 117 מיליון דולר, צמיחה שנתית חזקה של 54% ביחס לשנת 2020. החברה צפויה לדווח את תוצאותיה הכספיות המפורטות לרבעון הרביעי ולשנת 2021 ב-9 בפברואר.

16:05

הירידות בבורסה התמתנו ועומדות על כ-0.5% בשלושת המדדים המרכזיים, כשמחזור המסחר גבוה יחסית ועומד על 2 מיליארד שקל כבר בשעה זו. מדד הבנקים בולט כנגד המגמה עם עלייה של 0.2%, מדד הנפט מוסיף 0.1%, מדד הביומד נופל ב-2%.

את מחזור המסחר השני בגודלו בבורסה מרכזת פז נפט , שמזנקת ב-7.2% לאחר שהושלם השבוע המיזוג שלה עם פרשמרקט (שנמחקה מהמסחר). עוד עליות חדות נרשמות אצל חברות הפודטק ביומיט , סבוריט , ביו דבש  ושותפות מילניום , וגם אצל אב-גד, תיקון עולם, הכשרה התחדשות, הום ביוגז ועוד.

מנגד, נרשמות ירידות בולטות לקנבוטק, אורמד, אבוג'ן, אנלייבקס ופריון. בתחתית מדד ת"א 35 נובה ונייס שיורדות בכ-3.3%.

14:20

מדד ת"א 35 נסוג כעת בכ-0.7%, ומדד ת"א 90 יורד ב-1.1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.55 מיליארד שקל.

ירידות בולטות רושמות כעת נופר אנרג'י , נובה, באטמ , קמטק, אפולו פאוור , נייס, קנבוטק  ואנלייבקס.

עליות חדות רושמות פז נפט , מילניום פוד ודנאל.

חברת גילת  הפועלת בתחום הטכנולוגיה לרשתות תקשורת לווייניות, פתרונות ושירותים, הודיעה היום כי קיבלה הזמנת המשך עבור טרמינלי VSATs נוספים ממפעילת תקשורת סלולרית Tier-1, ביפן. 

12:50

מדד ת"א 35 נסוג כעת בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 יורד ב-1.1% ואילו מדד הבנקים עבר לעלייה קלה. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.15 מיליארד שקל.

עליות בולטות רושמות מילניום פוד יהש , סבוריט , גיקס, גבעות, אפריקה מגורים  וברן. האחרונה דיווחה הבוקר כי זכתה בפרויקט תכנון ביצוע במתכונת Turn Key עם חברה תעשייתית מובילה בישראל. ההסכם הינו בהיקף כולל של כ-32 מיליון שקל לתקופה של 15 חודשים ממועד חתימת ההסכם. תכולת הפרויקט הינה תכנון, רכש, הקמה והרצה של מתקן תעשייתי אקולוגי שמטרתו הפחתת זיהום האוויר הנוכחי. 

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק ב-0.5% ל-3.108 שקלים, והאירו עולה ב-0.6% ונסחר סביב 3.517 שקלים.

11:00

מתמתנות הירידות בבורסה: מדד ת"א 35 נסוג כעת בכ-0.8%, ומדד ת"א 90 יורד ב-1.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-616 מיליון שקל.

ביומיט  לא עוצרת וממשיכה לטפס במחזור גבוה. גם גלילאו טק  מזנקת במחזור גבוה ומשלימה טיסה של 77% בארבעה ימי מסחר.

ירידות בולטות רושמות אורמד , קנבוטק, ביו דבש, פורסייט  ופריורטק.

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של כ-0.6% בממשלתיות השקליות הארוכות ומדדי התל בונד המרכזיים נסוגים בכ-0.2%. 

10:15

ירידות בבורסה בפתיחת המסחר. מדד ת"א 35 נסוג בכ-1.2%, ומדד ת"א 90 יורד ב-1.8%.

ירידות חדות רושמות פריון , גילת , נייס, טאואר, אופקו ונובה. 

אלעד ישראל מגורים החדשה זכתה לביקושים של כ-240 מיליון שקל במכרז להרחבת סדרת אג"ח א' של החברה. החברה קיבלה התחייבויות מוקדמות בשלב המכרז המוסדי בהיקף של כ-66 מיליון שקל, במחיר המשקף תשואה של כ-2.41%. בשנת 2021 רשמה אלעד ישראל מגורים החדשה זינוק של כ-70% במכירות כאשר מכרה 132 דירות בהיקף של 416 מיליון שקל.

08:40

בשוק המט"ח, הדולר מזנק בכ-0.9% ונסחר סביב 3.12 שקלים, והאירו מתחזק בשיעור דומה ונסחר סביב 3.528 שקלים.

ביקושי יתר גבוהים בהנפקת אגרות החוב של אדגר . החברה זכתה לביקושים של כ- 519 מיליון שקל בשלב המוסדי של סדרה י"ב . החברה גייסה כ-250 מיליון שקל בתשואה של 0.43% צמודה למדד, נמוך מהתשואה המקסימלית של כ-1.25% שהוצעה למשקיעים.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה שלילית

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח בירידות. זאת לאחר שאתמול נרשם יום נוסף של שיאים חדשים בבורסה. העליות התחזקו בשעה האחרונה של המסחר, ומדד ת"א 35 ננעל בעלייה של 0.7% ל-2,016 נקודות, ומדד ת"א 90 טיפס ב-1.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל. 

2. ירידות חדות וול סטריט

אמש, הירידות בניו יורק החריפו בשעה האחרונה של המסחר, בעקבות פרסום הפרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה, ובסיום רשם מדד הנאסד"ק ירידה של כ-3.3% והדאו ג'ונס ירד בכ-1%. 

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות של עד 0.6%. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עולה ב-3 נקודות בסיס לכ-1.73%. 

מרבית המניות הדואליות הבכירות שבו עם פערי ארביטראז' מעורבים וצפויות לאבד גובה. נייס  עם 4.5%, טבע  3.2%, טאואר  3.4%, פריגו 1.6%, נובה  4.7% ואופקו 5.3%. 

3. ירידות באסיה, בקריפטו ובנפט

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה שלילית, בהובלת מדד הניקיי בטוקיו שצונח בכ-2.7% לאחר ירידות חדות בנאסד"ק אמש. בהונג קונג יורד מדד ההנג סנג בכ-0.4% ובסיאול נסוג מדד הקוספי בכ-0.9%.

ירידות גם בשוק הקריפטו: הביטקוין נופל ב-2.3% ל-43,100 דולר והאת'ריום צונח בכ-4% ל-3,470 דולר.

במסחר בסחורות, חוזה למרץ על נפט מסוג ברנט רושם ירידה של 1.3% לרמה של 79.7 דולר לחבית.

4. מנכ"ל חדש לסלקום

דירקטוריון סלקום  בחר אתמול בערב בבדניאל ספיר לתפקיד מנכ"ל החברה. ספיר, שמכהן כיום כמנכ"ל תקשוב, הוא מוותיקי ענף התקשורת, שהוביל את תקשוב בעשור האחרון לרווחיות וצמיחה, והפך אותה לחברת המוקדים הכי גדולה בארץ. מול ספיר התמודדו על התפקיד אלי אדדי, מנכ"ל דינמיקה, וקרן שתוי, מנכ"לית רשת הולמס פלייס.

דירקטוריון חברת הביטוח מגדל החליט אתמול כי כהונתו של רו"ח יוסי בן ברוך כמנכ"ל חברת האם מגדל אחזקות תחל ביום 1 ביולי 2022 או במועד תחילת כהונתו של מנהל חטיבת הפיננסים במגדל ביטוח שיחליף את בן ברוך בתפקידו זה, לפי המוקדם מהם. זאת לאחר שממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת , הבהיר למגדל כי בן ברוך, המקורה לבעל השליטה שלמה אליהו, לא יוכל לשמש בשני התפקידים. 

5. "התמסורת לא אמורה להיות מלאה"

ולסיום, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, רונן מנחם מציין כי "הירידות החדות אתמול בשוקי ארה"ב והבוקר בשוקי אסיה ובחוזים על שוקי אירופה משקפים את החשיבות והרגישות הגדולה של שוקי המניות והאג"ח בעולם לשינוי מקצה לקצה של גישת ה-Fed ומדיניותו העתידית. ה-Fed מסתכל כעת מעבר לגל האומיקרון ומתחיל את הדרך למדיניות מוניטרית מאוזנת. כיום המדיניות (עדיין) מרחיבה מאוד, בטח בהינתן אינפלציה של 7%-6% (שעשויה עוד לעלות), ולכן זו דרך ארוכה, שה- Fed נחוש לקצר. הוא רוצה, כנראה, לעשות הכל - ומהר. להפסיק לרכוש איגרות חוב וכבר לצמצם את היתרות העצומות שרכש ולעשות זאת תיכף אחרי העלאת הריבית הראשונה".

"כזכור, ה-Fed צופה 3 העלאות ריבית השנה ולכן בשוק מבינים שב-2022 ה-Fed יפעל בכל החזיתות כדי לאזן את המדיניות כמה שיותר מהר. נראה כי ה-Fed הרבה יותר בטוח לגבי מצב הכלכלה והתעסוקה משהיה בעבר וכעת האינפלציה בראש דאגותיו. לשיטתו עליו לפעול לכך שהאינפלציה אכן תרד מ-5.3% בשנה שעברה (לפי המדידה שלו) לאזור ה-2.5% השנה, כפי שהוא צפה בתחזית האחרונה שלו. זה לא פשוט ומדיניות מרסנת הרבה יותר היא אחת הדרכים להגיע לכך. ייתכן כי כעת גם ידגיש פחות שהמדיניות שלו תלוית נתונים, עוד נקודה שלא כל כך נוחה לשווקים, כי זה אומר שגם נתונים חלשים, ככל שיגיעו, לא בהכרח יסיטו אותו מהדרך".

"מעבר לכך, הגישה החדה נתמכת ע"י היו"ר פאוול, שעד לאחרונה עמד בראש המחנה הזהיר יותר. נזכיר כי לאחרונה מונה פאוול לקדנציה שנייה ולכן לשינוי הגישה החד שלו משמעות גדולה עוד יותר. בשורה התחתונה, מבחינת השווקים, ה-Fed של 2022 שונה לחלוטין מה-Fed שטיפל במשבר ב-2020 ו-2021. לכן, סביר להניח כי ירידות כאלו ותגובות חדות של השווקים לאירועים כמו הפרוטוקול שפורסם אתמול יחזרו על עצמם בטווח הקרוב. עם זאת, לא בהכרח מדובר במעבר לירידות מתמשכות, שכן הריבית עדיין נמוכה, גם אם תעלה 3 פעמים השנה, ולפחות לפי ה-Fed, רמתה בסוף התהליך תהייה נמוכה משמעותית מבעבר, מה שיכול לספק לשווקים תמיכה בטווח הבינוני. עכשיו ממתינים לדוח התעסוקה לחודש דצמבר, שיפורסם מחר (שישי). הדוח המקדים שפורסם אתמול הראה על תוספת כפולה מהצפי של מקומות עבודה למגזר הפרטי הלא חקלאי ואם הדוח הרשמי יצביע על תמונה דומה (ועל המשך עליית השכר המהירה), זה עשוי להוות טריגר לעוד מכה של ירידות לקראת יציאת שוקי חו"ל לסוף השבוע".

אצלנו, כמובן, עוקבים אחר הנעשה בשוקי המניות של ארה"ב, ויש להתנהלותם השפעה על מה שקורה בבורסה של תל אביב. עם זאת, אומר מנחם, "התמסורת לא אמורה להיות מלאה , כי כפי שנוכחנו השבוע, בנק ישראל מבדל את האינפלציה בארץ מזו שבחו"ל, כאן היא נמוכה הרבה יותר, ונותן לעת עתה דגש רב יותר להשלכות האומיקרון. כאן גם אין את העניין של צמצום הרכישות של נכסים, כי התוכנית למעשה הסתיימה".