מיזוג עם אל על? עובדי ארקיע שלהם זכות וטו: "עסקת המיזוג מהווה איום חמור על קיומה של ארקיע"

לאחר שמוקדם יותר היום דווח על מזכר הבנות בלתי מחייב, לפיו ארקיע תמוזג לתוך אל על, עובדי ארקיע, המחזיקים ב-30% מהחברה (באמצעות ארגון תו"ת) מודיעים על התנגדותם למהלך • במכתב שהופץ לעובדים מטעם דירקטוריון תו"ת נטען כי עסקת הרכישה "כוללת כמה פגמים מהותיים שלא תאפשר לנו לשמור על קיומה העצמאי של ארקיע לאורך זמן"

מטוס ארקיע / צילום: ארקיע
מטוס ארקיע / צילום: ארקיע

עובדי ארקיע נערכים למאבק: אל על דיווחה היום (ה') על מזכר הבנות בלתי מחייב למיזוג ארקיע לתוך החברה בעסקה שתשקף לארקיע שווי של כ-100 מיליון שקל בהקצאת מניות, אלא שבלי אישור של עובדי ארקיע המחזיקים ב-30% מהחברה (באמצעות ארגון תו"ת) לא יתאפשר מיזוג כזה. כעת, העובדים מפשילים שרוולים למאבק. מוקדם יותר הערב נערכה שיחת זום בין טייסי ארקיע להנהלה אולם ללא כיוון שיאפשר להפיג את אי הוודאות שחשים עובדי החברה לנוכח כוונת ההנהלה למיזוג.

ארקיע מעסיקה כ-300 עובדים. ב-70% הנותרים מחזיקים האחים נקש באמצעות קבוצת ג'ורדאש. את ארקיע מנסה ההנהלה למכור מזה שנתיים ולמעשה מאז סגירת שדה דב.

במכתב שהופץ לעובדים מטעם דירקטוריון תו"ת מצוין כי אמנם זכות בעלי רוב המניות "להחליט אם, מתי ואיך למכור את מניותיהם ואותה זכות עומדת לנו על מניותינו, מניות אלו הן רכושם הפרטי של עובדי ארקיע. מניות אלה מקנות לנו כנציגיכם כוח להגן על החברה ולשמור עליה כחברה פעילה ומקור פרנסה לעובדים".

בתו"ת סבורים כי עסקת הרכישה "כוללת כמה פגמים מהותיים שלא תאפשר לנו לשמור על קיומה העצמאי של ארקיע לאורך זמן. לאור זאת, ובעצה אחת עם מועצת העובדים, אנו מסתייגים מהעסקה ורואים בה איום חמור על המשך קיומה לאורך זמן".

עוד מציינים כי ההסתיגויות הועלו בפני הנהלת אל על ובפני הנהלת ארקיע "ולאור התעלמותם הודענו כי בשלב זה אנו לא מעוניינים למכור את מניותינו כפי שעולה בהצעה".

בהסכם ההבנות שפרסמה אל על מצוין כי יישומו מותנה בחתימה על הסכם קיבוצי עם עובדי שתי החברות המיוצגות על ידי ההסתדרות הכללית אולם העובדים מדגישים כי "ההסכמים הקיבוציים הם נדבך אחד ואילו יכולתם של עובדי ארקיע להגן על זכויותיהם ועל מקור פרנסתם כנובע מרכושם הפרטי הוא עניין אחר אשר ההסתדרות אינה אחראית עליו".

עוד נכתב, "שותפות העובדים בארקיע אינה רק מספר ברשם החברות, השותפות הזו היא לב ליבה של ארקיע, עובדי ארקיע המסורים נרתמו ונרתמים בכל עת. בטרם משבר הקורונה שפקד את המשק, ארקיע חוותה משבר ועובדיה נרתמו ותרמו משכרם תרומה ניכרת. משבר הקורנה לא פסח על ארקיע ושוב נדרשו העובדים לקצץ בשכרם וחלקם למרבה הצער אף שילמו במשרתם…אחזקת העובדים בארקיע היא החסם האחרון מפני סגירתה של החברה או ריקון יכולתה לפעול".