החיים לצד המגפה בעיר הגדולה: מחירי הנדל"ן במנהטן קרובים לשבור שיא

אם לפני שנה מחירי הנדל"ן בניו יורק צללו לאור הנטישה הגדולה לפרברים - כעת המגמה התהפכה: אנשים מרגישים בטוחים לחזור אל העיר והמחירים נוסקים לשיאים מפתיעים

מגפת הקורונה השפיעה משמעותית על מחירי הנדל"ן בעולם כולו, וגם ניו יורק לא חמקה ממנה וספגה פגיעה עצומה. מתחילת המגפה צנחו מחירי הנכסים בעיר והיקף המכירות הואט משמעותית, אבל כעת נתוני שנת 2021 מראים התאוששות: עם שיא מכירות של 32 שנים - כמעט כפול מהכמות של 2020 - ניו יורק חוזרת למשחק, ובגדול. כך עולה מנתוני דוח של חברת התיווך האמריקאית Douglas Elliman, כפי שפורסמו ברשת "CNN".

מהדוח עולה כי העלייה בהיקף המכירות הביאה לעלייה גם במחירים, כאשר המחיר החציוני של נכס למכירה טיפס בשנה שעברה ב-7% לעומת 2020, לסכום של 1.125 מיליון דולר. מדובר במחיר כמעט הכי גבוה בשלושת העשורים האחרונים, שני רק למחיר החציוני של נכס במנהטן ב-2017, שעמד אז על 1.140 מיליון דולר.

העלייה במחירים ובפעילות היא סימן לכך שאנשים מרגישים שוב בטוחים לגור בעיר, כך מנתח ג'ונתן מילר, מנכ"ל חברת השמאות הניו-יורקית, Miller Samuel, בשיחה עם "CNN". מילר הדגיש כי החיסונים לקורונה הם גורם משמעותי בתחושת הביטחון של האנשים לגור בעיר שוב, ומה שאפשר למכירות להמריא ב-2021.

מילר מסביר עוד כי מגמת העלייה של פעילות הנדל"ן בעיר באיחור של לפחות חצי שנה ממה שהתרחש קודם בפרברים. הפגיעה שספג שוק הנדל"ן במהלך מגפת הקורונה הביאה לירידת מחירים משמעותית ולמה שמכונה "הנחות קורונה" או "מחירי מגפה". עם התאוששות השוק, שהתחילה, כאמור, בפרברים, הודות לחיסונים ועל רקע השאיפה לחיות לצד המגפה, נסתיימה עונת ההנחות והמחירים חזרו לקדמותם - מה שהביא לעלייה של 30%-40% במחיר הממוצע לדירה באזורים מבוקשים ברחבי ארצות הברית.

עכשיו, גם האזורים העירוניים בכלל, ומנהטן בפרט, מתחילים להתאושש, אלא שלא כמו בשאר שווקי הנדל"ן ברחבי ארצות הברית, במנהטן לא חסר היצע של בתים למכירה. עם זאת, המומחים לא צופים שההיצע יישאר גדול לאורך זמן, משום שגם הביקוש עולה והקונים מזדרזים לרכוש דירה בדיל טוב, לפני שהמחירים יעלו עוד יותר.

בניגוד לפעילות בשוק נכסי המגורים, בנייני המשרדים בעיר עדיין ריקים ברובם, אבל גם זה צפוי להשתנות עם חזרתם של העובדים למשרד. "שנת 2022 צפויה להיות שנה של היקף מכירות גדול, לכל המרבה במחיר, כשבמקביל תתרחש צניחה חדה של היצע הנכסים", הוסיף מילר.