אחרי אפל: גוגל בוחנת את שינוי הגדרות הפרטיות כדי להגביל מפרסמים

בשנה שעברה אפל החליטה להוביל שינוי מדיניות ששינה את המעקב אחרי משתמשים מחוץ לאפליקציות, מהלך שפגע אנושות ביכולת טרגוט הפרסומות של פייסבוק, סנאפ ועוד רשתות חברתיות, והיה בין הסיבות לירידה בשווי השוק שלהן • היום גוגל הודיעה כי היא בוחנת מהלך דומה

מטה גוגל בקליפורניה. שינוי בהגדרות הפרטיות / צילום: Shutterstock
מטה גוגל בקליפורניה. שינוי בהגדרות הפרטיות / צילום: Shutterstock

בזמן שהעיסוק במעקב אחר משתמשים ובפרטיות ברשת גובר, החברה האם של גוגל, אלפאבית (גוגל) , הודיעה על מהלך שיכול להדאיג מפרסמים רבים: ענקית הטכנולוגיה הודיעה כי היא תאמץ הגבלות פרטיות חדשות שישפיעו על המעקב בין אפליקציות במכשירי אנדרואיד - בדומה למהלך שאפל  עשתה לפני כשנה.

גוגל הודיעה שהיא מפתחת תחליפים חדשים למזהה הפרסום באנדרואיד, alphanumeric identifiers שזו מחרוזת תווים ייחודית המזהה את המכשיר של המשתמש. כך המזהים עוזרים להשיג יותר פרטים על המשתמשים ובכך לטרגט פרסומות למשתמשים.

גוגל סירבה למסור פרטים נוספים על המערכות החדשות, ועדיין לא ברור המערכת החדשה תעבוד בסוף. מה שכן אלפאבית הודיעה שהיא מתכננת להמשיך לתמוך במזהים הנוכחיים לפחות בשנתיים הקרובות.

עד לפני שנה, כדי שאפליקציות יוכלו לעקוב אחר משתמשים למטרות טרגוט (פרסום), הן השתמשו ב-IDFA - שזה המזהה של אפל בתחומי הפרסום. כשאפל השיקה את עדכון הגרסה למערכת ההפעלה שלה, iOS 14.5, היא השיקה פיצ'ר בשם App Tracking Transparency, זאת אומרת לתת למשתמשים את השליטה על הפרטיות שלהם ולהיות שקופים יותר.

בעלי מכשירי אייפון מקבלים הודעה קופצת שמודיעה להם שהאפליקציה שבה הם משתמשים מעוניינת לנטר את המידע שלהם ולהשתמש בנתונים לשימושים שונים. במילים אחרות - כשלקוחות אפל נכנסים לשירותים שונים ומביעים עניין במוצרים או שירותים כאלו ואחרים, אפשר ללמוד על תחומי העניין שלהם ולהציע להם פרסום ממוקד ומותאם להם.

השינויים האלו הובילו לכך שמשתמשים רבים החליטו שלא לאפשר לאפליקציות שונות לעקוב אחריהם, כך שחברות כמו מטא (פייסבוק)  נכנסו לבעיה קשה. השינויים האלו (יחד עם תוצאות נוספות בדוח הרבעוני שלה שאיכזבו את המשקיעים) גרמו למטא לאבד 232 מיליארד דולר משווי השוק שלה ביום מסחר אחד.

השינויים המדוברים יכולים להעמיק עוד יותר את המצוקות הקשות של מטא, שהודיעה החודש כי השינויים של אפל יעלו לה 10 מיליארד דולר השנה באיבוד מכירות. ההחלטה של גוגל צפויה לחזק את הפגיעה בהכנסות החברה.

להבדיל מהמאבק המתוקשר בין אפל למטא לאחר המהלך, המהלך של גוגל מתקבל טוב יותר בקרב מטא. גרהם מוד, סגן נשיא לשיווק מוצרים, פרסומות ועסקים במטא כתב בטוויטר: "מעודד לראות את הגישה המשותפת ארוכת הטווח הזו לפרסום מותאם אישית שמגן על הפרטיות בגוגל. אנו מצפים להמשך העבודה איתם ועם התעשייה על טכנולוגיה בדגש פרטיות".

מחויבת לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם רגולטורים

"אנו מכריזים על יוזמה רב שנתית לבניית ה-Privacy Sandbox באנדרואיד, במטרה להציג פתרונות פרסום חדשים ופרטיים יותר. הפתרונות האלו יגבילו את שיתוף נתוני המשתמש עם צדדים שלישיים ויעלו ללא מזהים חוצי אפליקציות, כולל מזהה פרסום. אנחנו גם בוחנים טכנולוגיות שמפחיתות את הפוטנציאל לאיסוף נתונים סמוי", כך נכתב בפוסט בבלוג החברה.

בפוסט גוגל אף תקפה את אפל בצורה שבחרה לעשות את כל המהלך הזה, מבלי להזכיר באופן ישיר את השם של אפל. "אנו מבינים שפלטפורמות אחרות נקטו בגישה שונה לפרטיות המודעות והגבילו באופן בוטה טכנולוגיות קיימות המשתמשות מפתחים ומפרסמים. אנו מאמינים כי מבלי לספק תחילה נתיב חלופי לשמירה על הפרטיות - גישות כאלו עלולות להיות לא יעילות ולהוביל לתוצאות גרועות יותר עבור פרטיות המשתמשים ועסקי המפתחים", כך נכתב.

גוגל התייחסה גם לרגולטורים שבוחנים אותה ברחבי העולם ואמרה כי היא מחויבת "לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם רגולטורים".