FREE TV | בלעדי

פרטנר וסלקום במגעים ראשוניים לבחינת שת"פ עם קשת ו-RGE

לקראת הכניסה של דיסני פלוס, גם בסלקום וגם בפרטנר בוחנים אפשרות לשווק את מיזם FREETV, ובכך לצמצם ולגדר את פעילות הטלוויזיה שלהם למינימום • בין הצדדים מתקיימות שיחות, ולדברי בכירים בקרב כל החברות, השוק נמצא היום במצב שבו "כולם מדברים עם כולם"

דניאל ספיר, מנכ''ל סלקום / צילום: איל יצהר
דניאל ספיר, מנכ''ל סלקום / צילום: איל יצהר

הכניסה של דיסני פלוס לשוק הטלוויזיה המקומי במחצית השנייה של השנה, ביחד עם השקת המיזם FREETV של קשת ו-RGE, מייצרים גלי הדף בדמות היערכות מחדש של כל שחקני הטלוויזיה בארץ - ובחינה של האופציות העומדות בפניהם.

לגלובס נודע כי גם בסלקום וגם בפרטנר בוחנים אפשרות לשווק את FREETV, ובכך לצמצם ולגדר את פעילות הטלוויזיה שלהם למינימום. בין הצדדים מתקיימות שיחות, ולדברי בכירים בקרב כל החברות, השוק נמצא היום במצב שבו "כולם מדברים עם כולם".

ההערכה בסלקום היא שהמנכ"ל הנכנס, דניאל ספיר, יידרש לסוגיית הטלוויזיה כבר בזמן הקרוב, היות שבכל מקרה הדרישה של בעלי המניות היא למצוא פתרון להפסדים בטלוויזיה עוד השנה. נציין כי רוב הסכמי התוכן המהותיים של סלקום מסתיימים השנה, ואין בכוונת החברה להאריכם.

כפי שנחשף בגלובס, סלקום ניסתה למזג את פעילות הטלוויזיה שלה עם פרטנר, והאפשרות הזו עדיין קיימת. אופציה נוספת שעומדת בפניה היא להציע ללקוחותיה את חבילת התוכן של FREETV במקום התוכן שיש לה היום. FREETV תקבל נגישות ל-250 אלף לקוחות סלקום, והאחרונה תקבל על כך תמורה. המצב של פרטנר דומה, אם כי אצלה המצב פחות מסובך - זאת לאחר שהיא צמצמה את הפסדיה בטלוויזיה דרך העלאת מחיר ופעולות נוספות.

שתי החברות בעצם נדרשות לקבל החלטות קשות השנה, משום שהשינויים בשוק והכניסה של השחקנים הזרים היא מצד אחד איום, אבל מצד שני גם הזדמנות. האיום ברור ומוחשי - חברות התוכן הבינלאומיות משתלטות על המסכים בכל העולם, והציבור נוטה בבירור לצפות בהן על חשבון תוכן מקומי.

פרטנר וסלקום מבינות שההזדמנות שלהן היא לצמצם הפסדים עכשיו, כי להתחרות בענקיות זו תהיה התאבדות מבחינתן. מאידך, הן זקוקות לשיתוף-פעולה כזה או אחר עם גופי תוכן, אשר ישרת ויתמוך בחזרתן לבסיס: היותן מפעילות תקשורת. זהו שינוי תפיסה עמוק, ששתי החברות נמצאות בעיצומו כרגע. מהבחינה הזו, השינויים בעולמות הטלוויזיה עשויים לעזור להן לחזור ולהתמקד בעולמות התשתיות בסלולר ובסיבים האופטיים, ובהם להשקיע את המשאבים.

נכון להיום, בהיעדר בעלי שליטה קבועים, הנהלת פרטנר אינה יכולה לקבל החלטות. ואולם על-פי הערכות, הכניסה של אבי גבאי לפרטנר - לאחר שקבוצת המשקיעים שבה הוא חבר תקבל את האישורים לרכישת החברה, ביחד עם הפניקס - תאיץ את המגעים בין כולם. נזכיר כי גבאי כמנכ"ל סלקום היה זה שהניע את המגעים למציאת פתרון לטלוויזיה, ולכן ההערכה היא שבחודשים הקרובים נראה תזוזות בשוק. 

נקודה נוספת שחשוב לזכור היא שגם בפרטנר וגם בסלקום, המנכ"לים אינם חשים מחויבות לטלוויזיה כמו קודמיהם שנכנסו לתחום, והרגישו מחויבות אליו. מהבחינה הזו, הרבה יותר קל להם לבצע מהלכי התייעלות שמקבלים גיבוי מבעלי המניות מצד אחד, וכן תמיכה ועידוד משוק ההון כחברות ציבוריות מצד שני.