שוב התפרעות של נוסע בטיסה - הפעם של ארקיע

בשל התפרעות של אזרח ישראלי במטוס, חל עיכוב של יותר משעתיים בטיסה מדובאי לתל אביב • מקרה זה מצטרף לתופעת התפרעויות נוסעים שגוברת בתקופה האחרונה

מטוס של ארקיע / צילום: יח''צ
מטוס של ארקיע / צילום: יח''צ

שוב התפרעות של נוסעים בטיסה - והפעם של ארקיע.  נוסע שהיה על טיסת החברה מדובאי לתל אביב הורד מהמטוס עוד לפני שהמריא בהוראת הקברניט, לאחר שהתפרע במטוס. הנוסעים האחרים חווים עיכוב של יותר משעתיים לאור הסאגה המיותרת. לאחר שהנוסע הורד מהמטוס המתינה לו משטרה מקומית.

בשלב זה לא ברור מה עולל הנוסע, אבל אם התקבלה החלטה להורידו מהטיסה לאחר שכבר עבר בידוק ביטחוני ולאחר שהכבודה שלו כבר הופקדה, ככל הנראה מדובר בהתנהגות שמוגדרת כמסכנת את ביטחון הנוסעים והצוות.

מקרה זה מצטרף להתפרעות של נוסעים בטיסות שגוברת בתקופה האחרונה: בשבוע שעבר נאלצה אל על להסיט מטוסים ממסלולם ולבצע נחיתות חירום בגלל נוסעים שהתפרעו בטיסה והוגדרו כאלימים וככאלה המסכנים את ביטחון הנוסעים והצוות. המקרה הראשון התרחש בדרך מלוס אנג'לס לתל אביב. נוסע שהפגין אלימות כלפי הצוות והנוסעים, הוביל לכך שקברניט הטיסה קיבל החלטה לבצע נחיתת חירום במדריד ולהשאיר שם את הנוסע. משטרה מקומית חיכתה לו לאחר הנחיתה. שאר הנוסעים נחתו ביעדם בתל אביב בעיכוב של שעתיים. במקרה השני, מטוס אל על שהמריא בדרכו מתל אביב לפראג נאלץ לשוב לנתב"ג בעקבות נוסע אלים שהיווה סכנה לבטיחות הטיסה. הנוסע, שככל הנראה היה שתוי, הורד בכוח מהמטוס על-ידי שוטרים. 

מחזה שכיח

סיפורי אלימות קיצוניים שמובילים לנחיתת חירום אינם שכיחים, אבל התנהגות בזויה אחרת, יעידו אנשי צוות, היא מחזה שכיח באוויר, ולו בגלל הוויכוחים על עטיית מסכה שצברו תאוצה בימי קורונה, אליהם מצטרפים מקרים של נוסעים שתויים בטיסות.

בארה"ב, אגב, נוסע שלא יעטה מסכה בטיסה, יחטוף קנס פדרלי לאחר שיירד מהמטוס. בארץ זה לא קורה.

בסוף 2021 פרסם ארגון התעופה העולמי יאט"א על התגברות תדירות המקרים של נוסעים המתפרעים בטיסות (Unruly Passengers) ועל החמרה ברמת המקרים, כלומר ב"עוצמת" ההתנהגות האלימה. תופעת התפרעות נוסעים באוויר זינקה כאמור בתקופת הקורונה לנוכח סירוב נוסעים להקפיד אחר ההנחיות ובראשן עטיית מסכה.

מארקיע נמסר בתגובה: "טיסת ארקיע מדובאי המריאה באיחור של כשעתיים כתוצאה מהליך ביטחוני ונוסע שהתנהג באופן אלים לצוות, בעוד חלק מהנוסעים המתינו במטוס לסיום ההליך הביטחוני. הקברניט הזמין משטרה מקומית, שטיפלה בהורדת הנוסע".