אלדד קובלנץ הגיש קובלנה נגד הייעוץ המשפטי של תאגיד השידור

מנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ הגיש תלונה לוועדת האתיקה של לשכת עוה"ד נגד עו"ד יאיר עשהאל, שמעניק לתאגיד שירותי ליווי משפטי • עפ"י הקובלנה, עשהאל נמצא בניגוד עניינים משום שהוא עוסק גם בייצוג של מועצת התאגיד

אלדד קובלנץ, מנכ''ל תאגיד השידור ''כאן'' / צילום: איל יצהר
אלדד קובלנץ, מנכ''ל תאגיד השידור ''כאן'' / צילום: איל יצהר

המאבק בין מנכ"ל תאגיד השידור הישראלי אלדד קובלנץ ובין מועצת התאגיד מתרחב ועולה מדרגה. קובלנץ הגיש הערב (א') תלונה לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין נגד עו"ד יאיר עשהאל, אשר מועסק על-ידי התאגיד מזה כשלוש שנים ומעניק לתאגיד שירותי ליווי משפטי בתחום המשפט המינהלי.

בקובלנה נכתב כי עו"ד עשהאל מייצג את תאגיד השידור במספר הליכים מרכזיים ואסטרטגיים הקשורים במשפט מינהלי ובממשל תאגידי, ובמסגרת זו הוא מצוי בקשר שוטף מול אורגנים שונים בתאגיד, לרבות מנכ"ל תאגיד השידור והכפופים לו.

קובלנץ מציין בקובלנה כי "במקביל לייצוג תאגיד השידור וקבלת מידע מן המנכ"ל או מן הכפופים לו, עוסק עו"ד עשהאל מזה זמן בייצוג קונקרטי של מועצת תאגיד השידור (המקבילה לדירקטוריון בחברה) בהליכים שונים נגד המנכ"ל, לרבות הוצאת מכתבים וכתיבת חוות-דעת. בימים האחרונים עוסק עו"ד עשהאל בייעוץ למועצה, אשר שוקלת את סיום העסקתו של המנכ"ל והדחתו מתפקידו".

קובלנץ מוסיף וטוען כי "שעה שהוא מייצג את תאגיד השידור על כלל אורגניו, מקבל מידע מגורמי מקצוע הכפופים למנכ"ל ואף מן המנכ"ל עצמו, עו"ד עשהאל פועל בייצוג אחד האורגנים (המועצה המפקחת) נגד אורגן אחר (המנהל הכללי)".

לטענת קובלנץ, בכך עובר עו"ד עשהאל על כלל 14(ג) בכללי לשכת עורכי הדין, האוסר על עורך דין להימצא בניגוד אינטרסים ולייצג נגד לקוח קבוע שלו.

בנוסף, על-פי הנטען, עצם הימצאו של עו"ד עשהאל במצב זה אינו מאפשר לו למלא את תפקידו כמייצג התאגיד נאמנה, ובכך הוא מפר את חובת הנאמנות ועובר עבירת משמעות חמורה.

"עבירות אתיות" 

בקובלנה נטען כי עו"ד עשהאל איננו מכחיש את היותו מצוי בניגוד אינטרסים, והוא אף אישר זאת הלכה למעשה. קובלנץ צירף לקובלנה הודעה ששלח לו עו"ד עשהאל: "אלדד בוקר טוב, יו"ר המועצה הנחיני שלא לשוחח עמך בשלב זה, בו אני מייעץ למועצה במה שעומד על הפרק. אני מוסיף שמובן כי ככל שהנך מעוניין לשוחח עמי בעניין אחר שאינו קשור לאמור, אשמח לשוחח עמך כתמיד. יאיר".

עוד נכתב כי ניגוד העניינים מתעצם לאור העובדה שמי שמפעילה את עו"ד עשהאל בתאגיד וחותמת על תשלומיו היא היועצת המשפטית של תאגיד השידור, אשר לאחרונה זומנה לשימוע על-ידי המנכ"ל קובלנץ.

קובלנץ מלין עוד על כך שעו"ד עשהאל לדבריו "נבחר במכרז של תאגיד השידור, והוא לא נבחר לייצג את מועצת התאגיד בכלל ולא נגד המנכ"ל בפרט. העובדה שנעשה שימוש מכספי ציבור למימון פעולות של עו"ד עשהאל שהוא כלל לא נבחר לעשותן, ממחישה את ניגוד האינטרסים אליו נקלע".

לבסוף מבקש קובלנץ כי "לאור העובדה שמדובר בעבירות אתיות שנמשכות גם במועד שליחת תלונה זו, הוועדה הנכבדה מתבקשת לדון בנושא בדחיפות רבה, להורות לעו"ד עשהאל לחדול מייצוג נגד אורגן בכיר של תאגיד השידור וכן להעמידו לדין משמעתי". 

עימות מתמשך

כזכור, מנכ"ל תאגיד השידור קובלנץ נמצא בעימות חזיתי ומתמשך מול המועצה המפקחת בראשות גיל עומר, כאשר לאחרונה המועצה אף פועלת להתחיל בהליך הדחה נגד קובלנץ.

לאחרונה פורסם דוח ועדת פרוקצ'ה שבחנה את התרבות הארגונית של התאגיד. הוועדה קבעה כי קיימים בתאגיד דפוסים של התעמרות, והטילה אחריות רבה על המנכ"ל קובלנץ, אך נמנעה מהסקת מסקנות אישיות כלפיו והמליצה לאפשר לו לנסות לשקם את התאגיד במשך שישה חודשים.

רוב חברי מועצת התאגיד, גם המתונים בהם, סברו תחילה כי יש להמתין עם מהלך של הדחה ולתת לקובלנץ לפחות את הזדמנות של ששת החודשים שנקבעו בדוח, אך בהמשך שינו את דעתם לאור המשך מסלול ההתנגשות בין קובלנץ ובין המועצה והעומד בראשה.