תיקי נתניהו | פרשנות

המנגינה של עד המדינה: שלמה פילבר צפוי לסבך את נתניהו, אבל במילים עדינות יותר

יורוקום תודה במתן שוחד לנתניהו, אבל מאחר שהחברה בפירוק, אין להסדר השפעה מעשית על ראש הממשלה לשעבר • עד המדינה שלמה פילבר, שיעלה לראשונה לדוכן העדים, צפוי להשמיע סגנון מרוכך כלפי הנאשמים, אך ימשיך לטעון כי קיבל מנתניהו הנחיה להיטיב עם בעל השליטה בבזק

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

כפי שמקובל בתיק האלפים, אין רגע דל. פחות מ-24 שעות לפני תחילת עדותו של עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, הודיעה הפרקליטות על הסדר טיעון שכולל הרשעה בשוחד בתיק 4000. בכך הפרקליטות רושמת לעצמה הישג, שהוא בעיקר תודעתי ומוראלי, ואין לו משמעות משפטית מבחינת הנאשמים, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ'.

לאור העובדה שיורוקום חתמה על ההסדר משיקול כלכלי קר של עלות הייצוג המשפטי, ולאור העובדה שמדובר על חברה שכבר מזמן איננה בשליטת אלוביץ' אלא בהליכי פירוק, המשמעות כאמור מוגבלת במיוחד.

על-פי הסדר הטיעון, חברת יורוקום תודה בעובדות כתב אישום שהוגש נגדה בתיק "בזק-ניירות ערך" ובאישומי תיק 4000 שבגינה זומנה לשימוע, ובנוסף תשלם קנס בסך 400 אלף שקל. גולת הכותרת היא שיורוקום תודה על-פי תורת האורגנים במתן שוחד לראש הממשלה דאז נתניהו במסגרת פרשת 4000.

הידיעה על המשא-ומתן במסגרתו יורוקום תודה בשתי הפרשות ותשלם קנס סמלי נחשפה בגלובס לפני כשנה.

עו"ד רובין נגד נתניהו

כאמור, לעניין הרשעת יורוקום אין משמעות משפטית עבור נתניהו ואלוביץ'. עם זאת, ראוי לציין כי המנהל המיוחד של חברת יורוקום הוא עו"ד פיני רובין. עו"ד רובין ייצג בעבר את נתניהו בפרשת 4000, עד שמערכת היחסים ביניהם עלתה על שרטון, בין היתר על רקע אי-תשלום שכר-הטרחה. כעת, עו"ד רובין מודה בשם חברת יורוקום כי היא שיחדה את לקוחו לשעבר, בנימין נתניהו.

ההסדר בין יורוקום לפרקליטות נחתם בין הצדדים כבר ב-16 למרץ, אולם הובא לידיעת הציבור רק שעות לפני עדותו של עד המדינה שלמה פילבר. מדוע רק עכשיו? הצדדים טוענים כי העיכוב בהודעה על הסדר הטיעון הוא טכני לחלוטין, וכי אין מאחוריו כוונה נסתרת. עו"ד רובין כבר הגיש את הבקשה לאשר את הסדר הטיעון בפני בית המשפט שמנהל את הליך הפירוק לפני תקופה, והשופט חגי ברנר העניק את האישור ב-2 בפברואר.

פילבר עולה לדוכן

השבוע יחל כאמור מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר להעיד במשפט, כחלק מהסדר עד המדינה שעליו חתם בשנת 2018. לא לחינם המגעים להסדר טיעון התנהלו בין הצדדים לפני עדות פילבר, אשר עדותו חיונית מאוד לשני הצדדים אך גם לוטה בערפל במידת מה עבור שני הצדדים.

מלכתחילה הכחיש פילבר בחקירתו ברשות ניירות ערך מכל וכל את המיוחס לו במסגרת חקירת תיק בזק ניירות ערך. לאחר שנפתחה חקירת פרשת 4000, והתיק הועבר למשטרה, פילבר חתם על הסכם עד מדינה והפליל למעשה את נתניהו. פילבר הודה לראשונה כי קיבל מנתניהו הנחיה להיטיב עם בזק של שאול אלוביץ', וכי נתניהו שלח אותו להעביר לבעלי בזק ואתר וואלה שאול אלוביץ' חוברת עם דוח שהוכן על הסיקור השלילי נגדו, לטענתו, באתר וואלה.

יש לציין כי פילבר המשיך לטעון, גם לאחר שחתם על ההסדר, כי מבחינתו האישית השיקולים הרגולטוריים שלו מול קבוצת בזק היו שיקולים מקצועיים וראויים, וכי ההחלטות שהתקבלו היו טובות למשק ולציבור.

בניגוד למקובל אצל עדי מדינה אחרים, על שמו וזהותו של פילבר לא הוצא צו איסור פרסום. הוא לא בורח מן הכותרות ולמעשה אף התבטא במרומז לא אחת ולא פעמיים על פרשת 4000.

למרות שחתם על ההסדר ולכאורה חצה את הקווים, פילבר בציוציו בטוויטר מגלה גישה אוהדת כלפי נתניהו וביקורתית מאוד כלפי מערכת אכיפת החוק, כולל היועץ המשפטי לממשלה, המשטרה, מבקר המדינה, פקידי משרד התקשורת, הפרקליטות ועוד.

המנגינה של עד המדינה

בדצמבר 2020 הערכנו בגלובס כי פילבר לא יחזור בו מהסכם עד המדינה. למרות הביקורת הנוקבת שלו על מערכת המשפט, למרות הביקורת הנוקבת שלו על פקידי משרד התקשורת ומבקר המדינה. פילבר יטען כי הרפורמות היו נכונות, אך לא יכחיש את העובדה הדרמטית עבור הפרקליטות: בניגוד לטענת נתניהו, הוא כן קיבל ממנו הוראה לסייע לאלוביץ' בעניין בזק. כך כתבנו בדצמבר 2020, וההערכה זו נותרת בעינה.

המנגינה של פילבר תשתנה ותתרכך, הסגנון שלו יהיה לעומתי ביחס לפרקליטות ואוהד כלפי נתניהו ואלוביץ', אולם נראה כי הנקודה הגרעינית תיוותר - פילבר יודה כי קיבל מנתניהו הנחיה להיטיב עם אלוביץ'.

הפרקליטות סבורה כי בכוחה של עדות זו לבסס ולחזק את תזת השוחד. עד כה המשפט התמקד בעיקר במתת, בשאלות האם ומה נתניהו קיבל מאלוביץ' דרך הסיקור באתר וואלה. כעת תתברר בבית המשפט השאלה האם ומה נתניהו נתן לאלוביץ' בתמורה לאותה הטיית סיקור לכאורה. 

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.