הכלכלנית הראשית: גם בתחילת 2022 הזוגות הצעירים הם הדומיננטים בשוק

מסקירת הכלכלנית הראשית באוצר עולה כי מספר העסקאות שביצעו הזוגות הצעירים בחודשים דצמבר 2021-ינואר 2022 (החודשים שלאחר העלאת מס הרכישה) היה גבוה בכ-9% מהחודשים המקבילים אשתקד, על אף שסך העסקאות שבוצעו היה נמוך בכ-2% מאשר בחודשיים המקבילים מהשנים שעברו

זוג מסתכל על פרויקט בנייה חדש / צילום: Shutterstock
זוג מסתכל על פרויקט בנייה חדש / צילום: Shutterstock

הדרת המשקיעים משוק הנדל"ן באמצעות העלאת מס הרכישה לא הביאה את התועלת המצופה - לפחות לא בחודשיים של אחרי העלאת המס, כי הגורם העיקרי שמלהיט את השוק הם הזוגות הצעירים. סקירת הכלכלנית הראשית באוצר את חודש ינואר בשוק הדירות מעלה כי מספר העסקאות שביצעו הזוגות הצעירים בחודשים דצמבר 2021-ינואר 2022 (החודשים שלאחר העלאת מס הרכישה) היה גבוה בכ-9% מהחודשים המקבילים בשנה שקודם לכן. זאת על אף שסך העסקאות שבוצעו בחודשיים הללו היה נמוך בכ-2% מאשר בחודשיים המקבילים מהשנים שעברו.

שוק הנדל"ן בוער עם המשקיעים או בלעדיהם, וייתכן מאוד כי חלקם בעליות המחירים של 2021 לא היה גבוה כפי שסברו בממשלה. בנק ישראל היה הראשון להראות כי היקפי המשכנתאות שנלקחו בינואר שמרו על מספרים דו ספרתיים במיליארדי שקלים, כך שהרמה הגבוהה שנצפתה ב-2021 נמשכת; הלמ"ס גילתה לפני שבועיים, כי דווקא בחודש שלאחר הדרת המשקיעים, מחירי הדירות עלו ברמה החודשית הגבוהה ביותר של 2.1%, שלא נצפתה בשוק מזה 12 שנים. הכלכלנית הראשית מחזקת את ההערכה הזו.

שיעורם של המשקיעים מכלל רוכשי הדירות הגיע בינואר האחרון לכ-13% בלבד, בעוד שבחודשים של לפני העלאת המס הוא עלה על 20%. רק 1.5 אלף דירות רכשו המשקיעים בחודש ינואר, שבו הם מכרו 2.5 אלף דירות, כלומר בסך הכל הם מכרו יותר דירות משרכשו. ואולם למרות זאת מספר העסקאות בשוק הגיע ל-11.6 אלף, בדומה לרמה שנרשמה בחודש דצמבר האחרון. בשני החודשים הללו בוצעו 1.5 אלף עסקאות במסגרת מחיר למשתכן.

עד כמה מדובר ברמה גבוהה של עסקאות?

ממוצע העסקאות החודשי מגיע לכ-9.2 אלף כך שאין ספק שכל חודש שבו מתבצעות יותר מ-10 אלף עסקאות הוא חודש חריג. מאז נובמבר 2020 נרשמו בכל החודשים עסקאות חריגות כאלה, למעט ספטמבר 2021, שבו חלו חגי תשרי. ינואר 22', לפיכך המשיך את השנה שעברה על אף הסרת חלק גדול מהמשקיעים שהשתתפו בשוק.

ממצא מעניין של הכלכלנית הראשית הראה, כי בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי לפי פרק הזמן הצפוי לקבלת הדירה, נמצא כי בחודש ינואר האחרון למעלה ממחצית (53%) מהדירות החדשות שמכרו הקבלנים נמכרו "על הנייר", שנתיים ויותר לפני מסירתן הצפויה. בהשוואה לינואר אשתקד זהו זינוק של 13 נקודות אחוז.

הכלכלנית כותבת, כי מאז אוגוסט אשתקד ניכרת עלייה משמעותית בשיעור הדירות הנמכרות "על הנייר", אשר לשיאה הגיעה בחודש נובמבר האחרון. "אין בידנו די נתונים כדי לקבוע האם הגידול החד במשקל הדירות שנמכרו "על הנייר" משקף העדפה של הרוכשים (הנהנים ממחירי "פריסייל", תמורת המתנה ארוכה יותר לקבלת הדירה, והסיכון הכרוך בכך), או של הקבלנים, תוך ניצול הביקוש הגבוה לדירות ל"שמירת" הדירות שהוחל בבנייתן לתקופות בהן רמת הביקושים תהיה אולי נמוכה יותר", מצוין בסקירה.

גם לא ברור עד כמה הרוכשים מודעים לעניין של הצמדת מחירי הדירות החדשות למדד תשומות הבנייה, שבשנה החולפת עלה בכ-6%. יתכן כי חלק מהרוכשים מעריכים, שההנחה שקיבלו תעלה על עליית המחיר שתנבע מההצמדה למדד, ואולם בכך הם לוקחים על עצמם סיכון גדול.