השכר שחברות הייטק ישראליות משלמות בארה"ב והיזמת שלא רוצה חד קרן

הבקשות לוויזת H1B אמריקאית שהוגשו על ידי חברות הייטק ישראליות חושפות כמה הן משלמות לעובדי מפתח בארה"ב • אינטל רוכשת חברה  ישראלית נוספת • וגם: על מה בדיוק נסוב הריב בין הנהלת NSO בראשות שלו חוליו לבין חברת הייעוץ BRG , בעלת השליטה בחברה -האם של NSO ? • השבוע שהיה בהייטק ומדע

חד קרן. איריס שור מספרת למה ויתרה על האפשרות לעמוד בראש חברה בשווי של מיליארד דולר / צילום: Shutterstock
חד קרן. איריס שור מספרת למה ויתרה על האפשרות לעמוד בראש חברה בשווי של מיליארד דולר / צילום: Shutterstock

לקברניטי אינטל לדורותיהם מגיע כנראה פרס ישראל או שלכל הפחות הם צריכים לקבל איזשהו אות הוקרה וידידות מטעם תעשיית ההון סיכון הישראלית. אינטל ממשיכה לשלם בנדיבות רבה ולרכוש עוד ועוד חברות ישראליות מסוגים שונים, כחלק מהחיפוש שלה אחרי מנועי צמיחה עתידיים.

אחרי שבפברואר רכשה אינטל את חברת ייצור השבבים טאואר ממגדל העמק בעסקת ענק של 5.8 מיליארד דולר, השבוע אישרה אינטל כי היא רוכשת גם את גרנולייט תמורת כ-650 מיליון דולר. זהו כמובן סכום צנוע בהשוואה לטאואר אך גבוה למדי בהתחשב בכך שהסטארט-אפ הנרכש רק בן ארבע והתחיל למכור את הכלי שלו לאופטימיזציה של משאבי מחשוב לפני שנתיים בלבד.

בעבר, אינטל לא תמיד הצליחה להטמיע את החברה הנרכשת בצורה מספיק טובה. בשנה שעברה, למשל, החליטה אינטל לסגור את פעילות הסטארט-אפ הישראלי Replay, שנרכש על ידה ב-2016 תמורת 170 מיליון דולר והתמחה בצילום תלת-ממדי לאירועי ספורט. בגרנולייט מקווים כנראה שגורלם יהיה מוצלח יותר וגם אינטל אולי הפיקה לקחים ותשאיר את גרנולייט כארגון שלם בתוך חברת הענק

ומה גרם למייסדי גרנולייט למכור את הבייבי המוצלח והמבטיח מהר? ובכן, כנראה שהסכום המכובד שאינטל שמה על השולחן בהחלט תרם להחלטה ואולי חלק מהתשובה טמון גם בדברים שאמר לנו מנכ"ל גרנולייט אסף עזרא בדצמבר האחרון, אז נבחרה גרנולייט לפרויקט המבטיחים של גלובס. עזרא הודה שאחד הקשיים של החברה הוא לזכות באמון הנדרש מצד תאגידי ענק כדי שיסכימו לאפשר התקנת סוכן תוכנה על השרתים שלהם מטעם סטארט-אפ לא מוכר. עם אינטל מאחורה, לגרנולייט יהיה יותר קל במובן זה.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. גאים להציג מדור חדש: המשבצת

בשבוע שעבר השקנו מדור חדש שבו נשווה בין שתי חברות טכנולוגיה, ישראליות ולפעמים גם זרות, שמתחרות על אותה משבצת בשוק (פחות או יותר). בפעם הראשונה אירחנו את אלמנטור ודודא, שתיים שמנסות לתקוף את שוק עיצוב האתרים בדרכים שונות. דודא היא תוכנה סגורה לבניית אתרים, שפונה לנישה של סוכנויות דיגיטל, ואלמנטור היא תוסף לפלטפורמת וורדפרס החינמית והפתוחה. מהם האתגרים העומדים בפני כל אחת מאלו?

2. הצרות מבית של NSO

מעבר לכל האיומים החיצוניים עליה, כמו התביעות של אפל ומטא והחקירות ברחבי העולם, NSO מתמודדת גם עם מאבק פנימי בין חברת הייעוץ BRG, הנהלת NSO בראשות שלו חוליו והנושים שהלוו לאחת המשקיעות בעבר 460 מיליון דולר. BRG היא אמנם בעלת השליטה בחברת ההחזקות השולטת בקבוצת NSO, טריאנגל, אך בפועל NSO מסרבת לחשוף בפניה נתונים על המצב הפיננסי. על מה נסוב הסכסוך? בין השאר על איך למכור את NSO.

3. לא רק לכוח עבודה זול

ויזת H1B לעובדים בעלי מומחיות מיוחדת זכתה למוניטין בעייתי לאורך השנים והפכה לשם נרדף להבאת מסות של כוח אדם זול לארה"ב, בעיקר מהודו, על ידי חברות טכנולוגיה. אלא שגם בכירים מאוד בהייטק הישראלי, לעיתים אפילו מנכ"לים, השתמשו ומשתמשים בוויזת H1B כדי לחיות בארה"ב. בשל רגישות הנושא, כל הבקשות לוויזה מתפרסמות באופן פומבי כולל השכר לעובד המיועד, מה שמספק הצצה לכמה משלמות חברות ההייטק הישראליות לעובדים בארה"ב.

4. עליית ונפילת הנרגילה

חברת גו-פאף, שהוקמה על ידי בן לישראלי לשעבר ויהודי יוצא רוסיה, התחילה את דרכה כמיזם למכירת נרגילות טבק וחטיפים בתחומי הקולג' שבו למדו המייסדים בפילדלפיה. משם היא התרחבה והפכה לאחת מאפליקציות משלוחי המכולת הצומחות בארצות הברית, כולל פעילות בלונדון ובפריז ושווי של 15 מיליארד דולר. ההתקררות בשוק חברות המשלוחים וחוסר הסבלנות של המשקיעים כלפי חברות הפסדיות הביאו את החברה לשקול מהלכי קיצוץ.

5. לא חולמת על חד קרן

בגיל 41, הרקורד של איריס שור כולל כבר הקמת שלושה סטארט-אפים ושני אקזיטים. שבועות ספורים אחרי שמכרה את סטארט-אפ השיווק הדיגיטלי אוריבי ללינקדאין ב-100 מיליון דולר, היא מספרת בראיון בלעדי על הסכנות שבצמיחה מהירה מדי, על הקושי לפטר שליש מהעובדים וגם על הסיבה שבגללה ויתרה על האפשרות לעמוד בראש חד קרן. שור היא אחת מההייטקיסטיות שנבחרו לפרויקט 50 הנשים המשפיעות בישראל. מוזמנים להציץ.

6. אסתטיקה דור שני

טכנולוגיות פורצות דרך הפכו את ישראל למובילה בשוק הסרת השיער והטיפולים בעור בתחילת המילניום, אבל רוב החברות מאז נמכרו והתעשייה המקומית כמעט לא נכנסה לתחום ההזרקות. עכשיו יש מי שמנסה.

7. כחול לבן בפנים

אינטל הודיעה רשמית על רכישת הסטארט-אפ גרנולייט שמפתח כלי לאופטימיזציה של השימוש במשאבי המחשוב ב-650 מיליון דולר, בניסיון נוסף של ענקית החומרה להיכנס לעולם התוכנה

8. פאפאיה רוכשת

חד הקרן פאפאיה גלובל קונה את חברת העברות הכספים הבריטית אזימו ברכישה אסטרטגית מעניינת שנועדה לאפשר העברות משכורות לעובדים ברחבי העולם.