אביב הגיע: 6 המסעדות שהכי כיף לפתוח בהן שולחן מזטים

כשנעשה נעים לשבת בחוץ ושנייה לפני שמתחילים להזיע, זה הזמן לצאת לעיר הגדולה ולחגוג עם שולחן עמוס מזטים, בערבוביה מהנה של סלטים קטנים וצבעוניים

מאזטים במנטה ריי / צילום: אבי גנור
מאזטים במנטה ריי / צילום: אבי גנור

צהרי יום שבת, ורעש של אינספור פנכות שניתכות על השולחן בידי המלצר המיומן מציף את חלל מסעדת אלברט שבאזור. גשם ברכה של סלטים, להם השמיר הוא חוט-שני. זיכרון מתוק למי שעוד זוכר את המסעדות המזרחיות של שנות השמונים. כמו במוזיקה, המזרחי פינה במרוצת השנים את מקומו לשעטנז ים תיכוני, קצת מפה וקצת מיוון (אם מסעדות בלקניות כמו אלברט נכנסות להגדרה - זו שאלה שאני משאיר פתוחה). ערבוביה מהנה של סלטים, לא משנה מאיזו עדה.

שנייה לפני פסח, 6 המלצות סופשבוע למסעדות תל אביביות שמתמחות במנות קטנות של סלטים ומזטים במרכז השולחן, עם או בלי עיקריות בצד.

חיים נלו

מאות יוצאי רומניה שגודשים מדי סוף שבוע את מסעדת חיים נלו הוותיקה לא טועים. זוהי עדיין מסעדה טובה - חגיגה לחובבי הז'אנר, הן בתמחור והן בהיצע המנות המסורתי, מסטייקים בפיתה על הבר ועד קינוח פפאנש מסורתי לקינוח.

בהיצע הראשונות מכבבת פלטת מזטים (70 שקל) שכוללת שישיית סלטים קלאסיים - צמד חצילים קלויים, כבד קצוץ, חומוס רומני משעועית לבנה ושום וכמובן איקרה. עונג של מוצאי שבת, במיוחד אם מצרפים גולדסטאר קפואה בצד וכמה קבבים (ואם גם נוצי המלצרית על המשמר, אז בכלל).

איך אומרות המלצריות כששואלים אם כשר? ״כשר?! כאן הכי לא כשר, בובל'ע״. אילת 11, תל אביב.

איציק הגדול

מעבר לכביש ובפאתי יפו, חולש איציק הגדול על אימפריית הגריל שנושאת את שמו. מקום טוב לאכול בו בשר ומוקד עלייה לרגל של סטייקים - כשיש גם נתחים מתיישנים מבשר וואגיו מעולה.

מלבד הבשר, שמו של איציק יצא גם בזכות השפע המסחרר של הפתיחים הטריים שנערמים על השולחן בפנכות הקטנות, ועומד על יותר מ-20 (כדאי לבקש לבחור - אחרת מה שלא ייאכל ייזרק, וחבל). המחיר: 36 שקלים לאדם אם לוקחים בשר או 60 במידה ולא. מומלצים שיפודי הבקר - מהקבב, עבור בנתח הקצבים ועד חלקי הפנים.

דוד רזיאל 3, תל אביב. אין תעודה אבל כשר פרנדלי (סגור בשבת).

מנטה ריי

גם אחרי 20 שנה, מנטה ריי היא חוויה של הנאה צרופה, ששומרת על יציבות מרשימה. הכי כיף להגיע לכאן אחרי שעות הבוקר, כשהרוחות נרגעות והאומלטים מפנים את מקומם לדגים ולמזטים.

או אז, בפרט בשעות בהן השמש עוד מתלבטת אם לסגור את הים ואם מזג האוויר מאפשר - מתגלה המסעדה במלוא הדרה. בתפריט, לפני מנות הדגים וסירי הברזל עם פירות הים (והתפריט הטבעוני הסודי והמצוין!), מככבים כמובן המזטים בהשראה היוונית-יפואית שמפליא להכין השף רונן סקינזיס. מוס חצילים וסביצ'ה בורי הם הצמד המנצח - ואם תבקשו יפה וכדי לנגב את הלחם המצוין, אולי יכינו לכם שרימפס ברוטב וודקה. אולי.

חוף עלמה ביץ', תל אביב. לא כשר

אוזריה

אביבית פריאל היא הגברת הראשונה של שוק לוינסקי. מסעדתה אוזריה חוגגת השנה עשור, שבו הפכה מקוריוז בשוק תשוש, בלי הדר ובלי תאורת לילה - לאזמרגד בכתר המתחם שהפך לחיוני ומלא צ'ארם.

מזטים באוזריה / צילום: תמר דניאלי להב
 מזטים באוזריה / צילום: תמר דניאלי להב

האוכל של פריאל אוהב אלכוהול, ולוקח השראה מכל רחבי הים התיכון, בניגוד למה שרומז שמו (בית-אוזו). הכרובית של אביבית עם התפרחות ברוטב איולי היא לא פחות מנהדרת, כמו גם הקלמרי, האיקרה והאנשובים המטוגנים. לשטוף הכל עם משקה אניס (פייבוריט אישי - אוזו של מיני מהאי לסבוס) ולהשתדל להצטרף למי שרוקד על שולחנות הבר.

מטלון 44, תל אביב . לא כשר

גרקו אוזרי

ואם כבר אוזריה: המסעדה היוונית מצפון תל אביב גרקו התחדשה השנה בסניף מאיר עיניים בטיילת תל אביב, לרגלי מלון שרתון - ולאחרונה ממש גם ב"אוזרי" - מסעדה-בת משתלמת סמוכה לסניף האם, שוק אוכל כפי שהוא נקרא באתר.

מזטים בגרקו אוזרי / צילום: גל קלדרון
 מזטים בגרקו אוזרי / צילום: גל קלדרון

הוויטרינה הארוכה של אוזרי כוללת שלל מזטים חמים וקרים על בסיס משתנה, כמו עלי גפן ממולאים, פאבה משעועית צהובה וגם ומנות קלות ומאפי חצילים, קישואים, תרד וגבינות - לצד מבחר של סוגי אוזו. בקינוחים: גלידות ארטיזנליות שעברו לכאן מהגלידרייה של גרקו, שפינתה את מקומה לצורך הרחבת המסעדה, וקינוחים בסגנון יווני שהם שוס, בראש ובראשונה עוגת רוואני מסולת בסירופ מיץ תפוזים וסוכר (סברינה אתונאית? אתם אמרתם).

גרינברג 25 (אזורי חן), תל אביב. לא כשר

שאראק

שאראק, שעברה כמה גלגולים מאז נפתחה לפני מספר שנים ברחוב בן יהודה בואכה גורדון, מתמקדת במנות דגים מוקפדות ובמחירים משתלמים, ומתחברת בכך לשלם ששווה יותר מסכום חלקיו. סיגר הדגים הארוך-ארוך נהדר, כמו גם המזטים הקטנים, המנות בהשראה התאילנדית - וצלחת החריפים עם סחוג ואריסה שמכינים השפים במקום. בימי שישי נוסף לתפריט בראנץ' מסקרן. מומלץ להזמין מקום מראש.

טונה צרובה בשאראק / צילום: איתן וכסמן
 טונה צרובה בשאראק / צילום: איתן וכסמן

בן יהודה 120, תל אביב