דוחות הרבעון הראשון של ענקיות הטק מסמנים שהמשבר כבר פה

צבר הדוחות של הרבעון הראשון היה אות הפתיחה של המשבר העולמי, שבו ענקיות הטכנולוגיה כבר אינן מובילות של צמיחה גלובלית, אלא המחוללות של הצניחה בשווקים • מלבד מיקרוסופט וטסלה, רוב ענקיות הטכנולוגיה - בהן גוגל, אפל, מטא, אינטל, נטפליקס ואמזון - דיווחו על אכזבה מהשווקים

ריד הייסטינגס, מנכ''ל נטפליקס / צילום: Associated Press, Manu Fernandez
ריד הייסטינגס, מנכ''ל נטפליקס / צילום: Associated Press, Manu Fernandez

דוחות הרבעון הראשון של ענקיות הטכנולוגיה, שפורסמו הפעם בתוך שבוע אחד במרווחים מצומצמים זה מזה, הפכו במידה רבה לאירוע היסטורי רב-משמעות. החל מהשבוע שעבר כבר לא מדובר על חששות מעליית ריבית או על אפשרויות שונות כתוצאה מאינפלציה גואה או מלחמה שמשתוללת באגן החיטה העולמי. צבר הדוחות של הרבעון הראשון היה אות הפתיחה של המשבר העולמי, שבו ענקיות הטכנולוגיה כבר אינן מובילות של צמיחה גלובלית, אלא המחוללות של הצניחה בשווקים.

החל מפתיחת המסחר השיל מעצמו מדד ה-S&P 500 קרוב ל-4% מערכו, והנאסד"ק ירד ב-4.5%, זאת לאחר צניחה במניות אמזון  של 14%. מלבד מיקרוסופט  וטסלה , דיווחו רוב ענקיות הטכנולוגיה - בהן גוגל , אפל , מטא , אינטל , נטפליקס  ואמזון על אכזבה מהשווקים: בין אם המדובר בירידה במכירות, משבר מתמשך של אספקת חומרי גלם ורכיבים וכן תחזיות קודרות.

במידה רבה, הרבעון הראשון של 2022 מסמל את האמירה המפורסמת של וורן באפט שנאמרה במרץ 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה: "כשיש גאות, אין בעיה ללכת לים. רק כשמגיע השפל, רואים מי שחה בעירום".

אמזון הפכה לסמלה של התקופה

הראשון להיפגע במצבי משבר הוא שוק הקמעונאות, המעיד על תחושת הפחד - או על היעדרו - בקרב הצרכנים ועל ההון שזמין להם כיום ובהמשך הדרך לקניות עבור משקי הבית שלהם.

בהקשר הזה, ביצועי אמזון כאילו נלקחו מספרי הכלכלה. החברה דיווחה על רבעון ראשון חלש ואף הזהירה מפני מכירות חלשות מהצפוי גם ברבעון הנוכחי. המכירות פספסו את התחזיות ועלו ב 7% ל-116.4 מיליארד דולר, והחברה סיפקה תחזית מאכזבת גם לגבי הרבעון הנוכחי. גם ההכנסה התפעולית הייתה נמוכה מהצפוי בגלל עלויות דלק וכתוצאה מההתרחבות האגרסיבית בהפעלת מחסנים. ההפסד שרשמה החברה היה גדול, אך הוסבר גם בהרפתקה של רכישת חברת המשאיות האוטונומיות ריביאן.

"לאורך השנים הייתה אמזון חברה לא רווחית בעיקר בסגמנט הקמעונאות," אומר שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות. "צפון אמריקה הייתה אומנם טריטוריה רווחית, אבל מכונת המזומנים שלה הייתה תחום הענן, שעדיין מראה צמיחה יפה. במסחר אלקטרוני, עם זאת, קשה להרוויח כסף, וכשיש אינפלציה גדולה שבאה לידי ביטוי בעלויות הולכות וגדלת של דלק, שילוח, שכר - כולל ניסיונות של התאגדות בשבועות האחרונים - האופרציה כולה הופכת יקרה יותר. מישהו יצטרך לשלם על זה בסוף, ואם זו לא תהיה אמזון, אלה יהיו הספקים שיצטרכו לקבל פחות או הצרכנים שיידרשו לשלם יותר". 

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק ברין
 שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק ברין

מכירות אפל אומנם הכו את התחזיות, ולמרות המחסור בשבבים ובחלקי אלקטרוניקה, מכירות האייפונים צמחו באופן מרשים ב-5.5%, אבל אפילו היא שלחה כמה אותות אזהרה מעוררות דאגה לגבי הרבעונים הקרובים. בבעיות בשל בשרשרת האספקה יגרעו בין 4 ל-8 מיליארד דולר מההכנסות ברבעון הנוכחי. הדבר מסתבר היטב עם לוח הזמנים: השבתות המפעלים בסין בשל התפרצות מחודשת של הקורונה, בהם גם מפעל פוקסקון בשנג'ן, החלו רק לקראת סוף הרבעון הראשון, מה שלא השפיע במיוחד על קצב מכירת המכשירים החדשים. אלא שהמשבר בסין רק מחריף עם סגר אימתני בשנגחאי ללא פתרון באופק.

מי שהוסיפה שמן למדורה הזו הייתה אינטל, שרגישה מאוד לשוק הקמעונאי בשל החשיפה שלה לתחום המחשבים האישיים מחד, ולבעיות בשרשרת הייצור בקרב יצרניות מחשבים בסין מאידך. אינטל דיווחה על ירידה בהכנסות והמשיכה בתחזית עגומה גם לגבי הרבעון השני. מנכ"ל החברה אף הזהיר כי המחסור בשוק השבבים לא צפוי להסתיים בשנה הבאה, אלא להימשך אל תוך שנת 2024, בין השאר בגלל מגבלות ייצור של מפעלים ושל בנייתם של מפעלים חדשים, כמו גם רכישת ובניית הציוד עבורם.

 
  

חולשתם של משקי הבית שבאה לידי ביטוי בתחזיות העגומות של אמזון וגם של אפל במידה מסוימת, התגלתה שבוע קודם לכן בדוחות נטפליקס - שסימנו תחרות הולכת ומחריפה בין שירותי הסטרימינג של נטפליקס, דיסני, הולו ו-HBO בבעלות AT&T. העובדה שספינת הדגל של שוק הסטרימינג נבלמה בצורה כה חזקה, בצירוף הבילבול והמבוכה שאחזה בה בתחום המודל העסקי במסגרתו היא פועלת - שבאה לידי ביטוי בנכונות לפגוע באיכות המוצר שהיא מספקת על-ידי ביטול שיתוף חשבונות בין משקי בית ושילוב פרסומות - הביא את ה"ניו יורק טיימס" לכנות את נטפליקס המניה הגרועה ביותר ב-S&P השנה.

"נטפליקס תומחרה בעבר כחברת צמיחה שיכולה להגיע למיליארד משקי בית תוך כוח מיקוח שיאפשר לה להעלות את המחיר לעד. כעת ברור כי נטפליקס היא כבר לא חברת הצמיחה שכולנו הכרנו", אומר כרמי. "היא עוברת לפאזה אחרת שבו היא תיסחר במכפילים צנועים מבעבר".

עננים מתקדרים

את כיווני הצמיחה מצאו ענקיות הטק במכירת תוכנה וציוד לארגונים אחרים. מחשוב ענן - שירות שמציעות אמזון, מיקרוסופט וגוגל לעסקים כמו בנקים, חברות הייטק או משרדי ממשלה, במטרה לעודד אותם להחליף את תשתית המחשוב שלהם בשרתים מרוחקים בתמורה לדמי שירות חודשיים - נחשב לאחד ממנועי הצמיחה הגדולים ביותר של ענקיות הטכנולוגיה בשנים האחרונות. החברות עדיין ממשיכות להראות צמיחה יפה גם בתחום זה, עם ממוצע של 34% בשנה.

זו צמיחה יציבה ובשיעור גבוה למדי, אם כי היא נמוכה יותר מאלה שנרשמו בשנים האחרונות, סימן נוסף שמעיד על כך שהתיאבון לשירותים ומוצרים טכנולוגים בעידן הפוסט-קורונה כבר כאן. הכנסות שירות הענן של גוגל אומנם מתקרבות לראשונה ל-6 מיליארד דולר, כפול מההכנסות מהתחום רק לפני שנתיים, אבל שיעור הצמיחה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, 41.4%, מהווה שפל של שנים. גם ההכנסות מהשירותים המתחרים אמזון AWS ומיקרוסופט אז'ור עלו בצורה מרשימה, אך הציגו צמיחה נמוכה ביחס לכל רבעון בשנה שעברה.

עם זאת, עבור מיקרוסופט בפרט, מדובר בתוצאות מעודדות במיוחד. החברה צמצמה את הפער שלה מול אמזון - שנחשבת לחלוצת התחום - ובקצב שכזה עשויה עוד לעקוף את אמזון בתוך מספר שנים. על-פי חברת המחקר קאנאליס, אמזון עדיין מובילה את שוק מחשוב הענן, מיקרוסופט לאחריו עם נתח של 21% מהשוק, וגוגל עם 8% ממנו.

במקרה ששוק הענן ימשיך בהאטת הצמיחה שלו, תהיה לכך השפעה גם על חברות אחרות המתפרנסות מחוות השרתים - אותם אתרים בהם ממוקמים אותם שרתי ענק המספקים מרחוק שירותי מחשוב ללקוחותיהן של אמזון וגוגל. אינטל, ומלאנוקס, למשל, הן כמה מהן, הבונות את הצמיחה שלהן על אספקת שבבים שונים לשרתים ולניהול התקשורת ביניהם בחוות השונות. אינטל עדיין צומחת ב-20% בשנה על השוק הארגוני לבדו, וייתכן כי השקעה גדולה שלה בתחום הזה דווקא תיטיב עמה בטווח הארוך. ובכל זאת, אם משקי הבית החלו להפחית בצריכה שלהם, המגמה עשויה גם להגיע בתוך רבעון אחד או שניים גם לשוק הארגוני, מה שצפוי להשפיע בסופו של דבר גם על שוק הענן.

המשתמשים כבר לא שבויים של פרסום דיגיטלי

דוחות הרבעון הראשון נושאות גם בשורה בתחום הפרסום הדיגיטלי. פייסבוק ואינסטגרם אומנם הצליחו להראות עלייה במספר המשתמשים, ועל כך זכתה מטא בעלייה במחיר המניה שלה - אם כי הדבר היה רחוק מלתקן את שוויה ההיסטורי מלפני פברואר 2022 - אך השתיים לא הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים בדבר ההכנסות מפרסום. גם גוגל דיווחה על האטה בהכנסות מפרסום, מה שהופך כבר למגמה כללית בשוק.

"מניות ההישארות בבית", שזינקו ככל שהמשתמשים היו נעולים מאחורי מסכים מחשש להידבקות בקורונה, יורדות כעת, לאחר שיותר ויותר משתמשים מאמצים סגנון עבודה היברידי וחוזרים לשגרת חייהם הרגילה. פייסבוק וגוגל משלמות כעת לא רק את מחיר היציאה מהבתים, אלא גם את מדיניות הפרטיות החדשה של אפל, שפגעה ביכולותיה של פייסבוק לאסוף מידע על משתמשים בפלטפורמות שלה. גם גוגל הכפיפה על עצמה מדיניות פרטיות חדשה בו היא מסירה מהחנויות שלה אפליקציות צד שלישי שעוקבות אחר משתמשים.

"גוגל ופייסבוק היו שתי ענקיות ששלטו בצורה חריגה בענף הפרסום, אבל רק גוגל נהנית מהיותה יושבת על מוצר קצה - כלומר על טלפון חכם באמצעות מערכת האנדרואיד שלה," אומר כרמי. "פייסבוק מהווה יותר כמו צינור בין פלטפורמות למשתמשים, מה שהפך אותה לפגיעה יותר במכשירי אפל. אבן היא מתמודדת עם זה באמצעות הקידום של משקפי המציאות אוקולוס - שם היא מקווה לשלוט בפלטפורמה. שוק הפרסום ככלל ימשיך לצמוח, הוא לא ילך לשום מקום. לראיה - גם נטפליקס רוצה להיכנס לתחום".

הכיוון ברור

צבר הדוחות הרבעוניים שפרסמו מדי יום ענקיות הטכנולוגיה שבעבר נחשבו למנועי הצמיחה הגדולים ביותר של עמק הסיליקון, הוא החותמת לכך שפניו של השוק למגמה ברורה: ירידה. המשקיעים קלטו את המסר: אמזון ספגה את אחת מירידות השווי הגדולות שלה בהיסטוריה, עם צניחה של 23.8% במחיר המניה שלה, החודש הגרוע ביותר מאז משבר הבנקים של 2008, במסגרתו התמוטט בנק ליהמן ברדרס ובועת המשכנתאות האמריקאית התפוצצה. יחד עם גוגל ונטפליקס, הובילה אמזון את כלל מדדי הטכנולוגיה והתעשייה הגדולים למפולת היסטורית.

"בשנתיים האחרונות הסתובב כאן כסף זמין ונזיל בהיקפים גדולים - בין השאר הודות לקורונה שהביאה עמה מענקים ותמריצים, והודות לריבית נמוכה שדחפה המון הון לשוק, וזה כשלעצמו ייצר אינפלציה", אומר כרמי. "כל זה מתעצם עם המלחמה באוקראינה שרק דוחפת את המחירים עוד יותר למעלה, ועם רמת אינפלציה כזו, לפד האמריקאי אין ברירה אלא להעלות את הריבית.

"היסטורית, מגמה כזו מובילה אותנו למיתון. אם ניקח גם את היפוך עקום התשואות שהתרחש לאחרונה, שבו התשואה על אג"ח ממשלתי של שנתיים עולה על זו של עשר שנים, כמו גם נתונים להתכווצות במדדים שונים בכלכלה, ירידת מכפילים בשוק ההון וירידה בהיקף ההון הנזיל - כל זה מסמן שהצרכן הבודד יוכל לרכוש פחות ופחות. עם זאת, בהתבסס על השנים האחרונות, המשברים הם קצרים, וייתכן שעד סוף השנה נראה את סיום תהליכי העלאת הריבית, ויכול להיות שאז נהיה במקום אחרי לגמרי".