אלטשולר שחם שוב בתחתית: מה עשו קרנות הנאמנות באפריל?

שוקי המניות בעולם מסיימים חודש של ירידות שערים חדות, ובימים האחרונים הגיעה המגמה גם לבורסה התל אביבית • קרנות הנאמנות איבדו באפריל 3.7 מיליארד שקל מנכסיהן • אלטשולר שחם פדה כמעט 4 מיליארד שקל מתחילת השנה

האינפלציה ועליית הריבית חלחלו לשוק המניות ולענף הקרנות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האינפלציה ועליית הריבית חלחלו לשוק המניות ולענף הקרנות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפריל היה חודש של התפכחות בשווקים. העלאת ריבית ראשונה בארה"ב והתבטאויות של ראשי הבנק המרכזי האמריקאי הובילו להבנה כי הריבית צפויה לעלות בקצב מהיר מהצפוי וכי האינפלציה לא תיעלם כל כך מהר. כתוצאה נרשמו ירידות חדות במניות ובאג"ח בעולם, כאשר גם בחודש החולף השוק הישראלי רשם ביצועי יתר, בין היתר בשל ההבנה כי הריבית אצלנו תעלה בקצב איטי יותר, בזכות אינפלציה נמוכה יותר מהעולם. אולם חולשה הורגשה בתעשיית הקרנות.

היקף תעשיית קרנות הנאמנות (מנוהלות ומחקות) ירד באפריל ב-3.7 מיליארד שקל, בעיקר בשל ירידת ערך. בניגוד לפערים שראינו בחודשים קודמים, באפריל הירידה בשווי הנכסים הייתה דומה בין הקרנות המנוהלות (1.8 מיליארד שקל) לבין הקרנות המחקות (1.9 מיליארד שקל). בקרנות הסל פחת היקף הנכסים בכ-2.7 מיליארד שקל, בעיקר בשל הירידות בשווקים בעולם (ונרשמו גיוסים של כ-600 מיליון שקל בקרנות סל מנייתיות).

מי שחזר לראש דירוג המגייסים הוא מגדל שוקי הון, עם גיוס של 383 מיליון שקל באפריל ויותר מ-600 מיליון שקל מתחילת 2022. כזכור, בית ההשקעות בראשות שגיא שטיין הוביל את הגיוסים במשך כשנתיים ברציפות, עד שאיבד את הבכורה באוקטובר 2021 לילין לפידות. האחרון ממשיך בתקופה הטובה שלו, כשגייס באפריל 285 מיליון שקל, ובסך הכול מתחילת השנה גייסו קרנות הנאמנות של ילין לפידות 944 מיליון שקל. גם בית ההשקעות הקטן פורסט רשם פתיחת שנה טובה עם גיוסים של 176 מיליון שקל באפריל, יותר מכפול מאשר בשלושת החודשים הראשונים של השנה.

 
  

מנגד, בצד של הפודים נמצא שוב אלטשולר שחם, עם פדיונות של 733 מיליון שקל באפריל ו-3.86 מיליארד שקל מתחילת השנה. מאז נובמבר האחרון מדובר על פדיון של יותר מ-500 מיליון שקל מדי חודש. עוד בין הפודים נמצאים מיטב דש (חצי מיליארד שקל באפריל) והראל שסיימה את החודש עם פדיון קטן יחסית, אך במבט על ארבעת החודשים הראשונים כבר נפדו מהקרנות שלה 876 מיליון שקל.

"ניכרת בגרות אצל המשקיעים, שלא נבהלו מהמתרחש בחו"ל"

ליאור כשריאן, מנכ"ל מגדל קרנות נאמנות, אמר לאור הגיוסים החיוביים כי "שוק המניות בארץ הפגין שוב עוצמה, ומי שהיו לו השקעות במניות ערך נהנה מכך, בעיקר בענף התשתיות שתפקד מצוין, אך גם בתחום של צריכה בסיסית שהראה ביצועים טובים. למגדל שוקי הון יש מוצרים טובים בסגמנטים הללו, ולכן הצלחנו לגייס לא מעט כסף בחודש החולף ולמזער את היציאות של כספים למוצרי חו"ל".

כשריאן מציין כי קרנות נוספות שנהנו מעלייה בחודש אפריל הן אלה המשקיעות בתעשיות ביטחוניות בעולם, כחלק מהטרנד של הגדלת תקציבי הביטחון בעקבות המלחמה באוקראינה, ולהערכתו התחום ימשיך לצמוח בשנה הקרובה. "מדובר בחברות ערך, וזה מסתדר למשקיעים עם המעבר ממניות צמיחה למניות ערך. צריך לשים לב גם למניות התיירות והנופש שחוזרות לקדמת הבמה.

ליאור כשריאן / צילום: יח''צ-אלירן אביטל
 ליאור כשריאן / צילום: יח''צ-אלירן אביטל

"באירופה ראינו התאוששות של חברות תעופה וגם של בתי מלון, וכך גם בארה"ב, ואלה חברות שיש להן עוד הרבה מקום לעלות ביחס למקום שבו היו לפני הקורונה. ראינו לאחרונה שחקנים מוסדיים שמתחילים לתפוס פוזיציה בשוק התיירות, ואם הקורונה אכן מאחורינו, אנחנו אמורים לראות פריחה בעולמות של התיירות בשנה הקרובה", הסביר כשריאן.

"בסך הכול, התוצאות בתעשיית הקרנות מלמדות על כך שאין פאניקה ויש בגרות אצל המשקיעים, שלא נבהלו ממה שקורה בחו"ל. אין יציאת כספים בשל העלייה בסיכון, אלא ראינו שינויים בתיקים כמו החלפה של מניות חו"ל למניות בישראל", הוסיף כשריאן. "אני אופטימי במבט קדימה בעיקר כי התעשייה פה עוברת את המשבר בלי פדיונות".

תל אביב המשיכה לבלוט בביצועי יתר של שוק המניות

כאמור, בחודש החולף בלט שוב שוק המניות הישראלי מעל המדדים המובילים בעולם, בעיקר אלו שבארה"ב, אך בתחילת מאי כבר הצטרף למגמה השלילית. מדד ת"א 35  נסחר באפריל כמעט ללא שינוי ומתחילת השנה השלים ירידה צנועה של 2% בלבד, בשעה שנאסד"ק  איבד באפריל 13% ורשם את החודש הגרוע ביותר שלו מאז 2008, כאשר חלק מחברות הצמיחה והטכנולוגיה הגדולות פרסמו דוחות מאכזבים וגררו את כל הסקטור. את ארבעת החודשים הראשונים של 2022 סיכם נאסד"ק בתשואה שלילית של 21.2%, מה שמכניס אותו באופן רשמי לטריטוריה של "שוק דובי". S&P 500  רשם ירידות מתונות יותר של 8.8%, ומתחילת השנה נחלש ב-13.3%.

עוצמתו של שוק המניות בישראל ניכרת היטב גם בביצועי הקטגוריה לאורך הרבעון כולו. כך קטגוריית מניות ישראל היא היחידה עם הביצועים החיוביים בחודש אפריל, לצד קטגוריית אג"ח חו"ל חשופת מט"ח (שהושפעה בעיקר מהתחזקות הדולר בעולם). ומתחילת 2022 זו קטגוריית הקרנות היחידה שמפגינה תשואה חיובית. לכך יש השפעה חיובית על כל הקרנות המנוהלות עם חשיפה מנייתית, שתשואתן החציונית גבוהה יותר מזו של קטגוריית אג"ח כללי ללא מניות. במובן זה, אפריל היה חודש נוסף שאותת ללקוחות הסולידיים כי פתרון נוח מבחינתם עשוי להיות הגדלת רכיב המניות בתיק ההשקעות.