האם זה תחילתו של משבר או רק תיקון קטן, ומה מחפש עומרי כספי בהשקעות הייטק?

מה מבשר לנו גל הפיטורים בחברות המשלוחים וצבר הדוחות המדכאים שפרסמו ענקיות הטכנולוגיה בשבוע שעבר • לאיזה תגמול זכו מייסדי למונייד • מה מחפשים עומרי כספי וג׳ארד קושנר בהשקעות הייטק • וכל מה שצריך לדעת לפני שקונים שעון חכם • זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס

משמאל: עומרי כספי ודיוויד ציטרון, מייסדי קרן שבע / צילום: יח''צ
משמאל: עומרי כספי ודיוויד ציטרון, מייסדי קרן שבע / צילום: יח''צ

אם זה הולך, משמיע קולות ונראה כמו משבר - האם מדובר במשבר או שמא רק בתיקון קטן? בימים אלה הולכים ורבים הדיווחים על חברות הייטק שפותחות את התקציב שתוכנן מראש ל- 2022 לצורך ביצוע התאמות למציאות החדשה.

זו מציאות עגומה שבה פחות כסף זורם לשוק בגלל עליות הריבית, שבו האינפלציה העולמית משתוללת, בין השאר גם בשל המלחמה באוקראינה, ושבו הירידות בשוק ההון והאווירה הכללית מכתיבות משנה זהירות מצד הצרכנים. רק לפני מספר ימים החליטה מטא - חברה שדיווחה לאחרונה דווקא על גידול מרשים במספר המשתמשים - להקפיא עד סוף השנה גיוסים של מהנדסים החדשים, להוציא מומחי בינה המלאכותית. המשמעות היא שבהינתן המשך עזיבה של עובדים, החברה עוד עלולה להצטמצם במצבת כוח האדם שלה.

חברות אחרות ששנת 2021 היתה עבורן שנה של צמיחה אדירה במספר העובדים, כמו פלטפורמת המסחר רובין הוד או חברת המשלוחים המהירים אבו, נדרשו לקיצוצים נרחבים בשבועות האחרונים. נכון לעכשיו, עיקר הפגיעה מתקיימת בחברות שפונות לצרכן הסופי, אך אם אלה ימשיכו לדמם, לא מן הנמנע שהיא תחלחל גם אל עבר השוק הארגוני.

האם מדובר רק בתיקון קטן, כפי שהיה עם פרוץ מגפת הקורונה? האם סבב העלאת הריביות צפוי להסתיים בסוף השנה, וההתאוששות הכלכלית נמצאת ממש מעבר לפינה? כך או כך, בתוך מספר חודשים נוכל לדעת את התשובה לכך.

זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. בשבוע האחרון פוטרו 350 עובדים ישראלים מסטארט־אפ המשלוחים אבו, והחברה צמצמה את פעילותה. מהלך זה מבטא את מגמת ההתכווצות של כל שוק המשלוחים: אמזון רשמה ירידה בהכנסות המסחר המקוון ומניות חברות משלוחי המזון האמריקאיות נמצאות בצניחה. ניתוח גלובס.

2. צבר הדוחות של הרבעון הראשון היה אות הפתיחה של המשבר העולמי, שבו ענקיות הטכנולוגיה כבר אינן מובילות של צמיחה גלובלית, אלא המחוללות של הצניחה בשווקים. מלבד מיקרוסופט וטסלה, רוב ענקיות הטכנולוגיה - בהן גוגל, אפל, מטא, אינטל, נטפליקס ואמזון - דיווחו על אכזבה מהשווקים.

3 .הקורונה קידמה את העבודה מרחוק והקפיצה את ההכנסות של סטארט-אפים כמו פאפאיה גלובל ודיל, שחוסכים לחברות בירוקרטיה סביב התשלום לפרילנסרים ולעובדים ברחבי העולם. ההתמחות של שני הסטארט-אפים שונה, אך בשוק מעריכים כי הם עוד יהפכו למתחרים בעתיד. המשבצת, מדור חדש.

4. למרות קריסת המניה: צמד מייסדי למונייד זכו לתגמול הוני של 42 מיליון דולר "על הנייר". מניית למונייד נפלה ב-89% מהשיא. למונייד: האופציות לא הבשילו והמנכ"לים לא הרוויחו אגורה מהן. עלות שכרו של מנכ"ל טאואר עמדה אשתקד על כ-10 מיליון דולר. מנכ"ל סולאראדג' צבי (ציבי) לנדו קיבל בשנת 2021 שכר בעלות של 7.4 מיליון דולר.

5. כוכב הכדורסל לשעבר עומרי כספי הכריז יחד עם איש ההון סיכון דיוויד ציטרון על הקמת הקרן "שבע" שמשקיעה בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים. הקרן כבר גייסה 35 מיליון דולר, ומשקיע העוגן שלה הוא מור גמל ופנסיה, שייתן 20% מהסכום. אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל ופנסיה, מסביר למה הוא לא חושש מחוסר הניסיון של הכדורסלן: "כספי מצליח להגיע לעסקאות סופר מבוקשות"

6. ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ואחד מאדריכלי הסכמי אברהם, הקים קרן פרייבט אקוויטי בת 3 מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, 2 מיליארד דולר מתוכן גויסו מקרן העושר הסעודית. הקרן של קושנר, המכונה אפיניטי פרטנרס, כבר בחרה שתי חברות ישראליות להשקעה.

7. הקישור לסמארטפון, השימושים השונים שכל שעון מציע, גודל המסך וטווח המחירים. השעונים החכמים צוברים פופולריות, וריבוי האופציות עלול להיות מבלבל. גלובס עושה סדר: מה צריך לבדוק לפני הרכישה כדי להתאים לעצמך את השעון הנכון?

8. Airbnb ומשרד הפטנטים האמריקאי הן בין החלוצות שמאפשרות לעובדים לגור ולעבוד היכן שירצו, גם אם זה אומר לא להגיע כלל למקום העבודה. השלכות היוזמה היו דרמטיות. מחקר מגלה מה קורה לביצועי הארגון כשנותנים לעובדים עצמאות להחליט מאיפה לעבוד.