נחשפו תנאי העסקת מנכ"ל שופרסל: זה התגמול שיקבל עופר בלוך

בחודש הבא תתכנס אסיפת בעלי המניות של שופרסל לאישור תנאי השכר של המנכ"ל החדש עופר בלוך וכן לבחירת חמישה דירקטורים ובהם איציק אברכהן, שצפוי להפוך ליו"ר הרשת • התנגדות בעלי המניות לשכרו של בלוך עלולה להוביל לטלטלה נוספת בהנהלת שופרסל

עופר בלוך / צילום: יונתן בלום
עופר בלוך / צילום: יונתן בלום

אסיפת בעלי המניות של שופרסל  תתכנס בחודש הבא (21 ביוני) כשעל סדר יומה שתי סוגיות העשויות להשפיע זו על זו: הרכב דירקטוריון החברה ותנאי העסקתו של המנכ"ל החדש של שופרסל, עופר בלוך - תגמולים בעלות של כ-4.3 מיליון שקל לשנה.

על רקע ההערכות כי לפחות חלק מהגופים המוסדיים המחזיקים במניות שופרסל מתנגדים למינויו של בלוך לתפקיד המנכ"ל, עשויה התנגדות לתנאי העסקתו לייצר לדירקטוריון החברה אפשרות לסגת מהסכם ההעסקה עימו - מה שיוביל להקמת ועדת איתור חדשה למינוי מנכ"ל לרשת.

מי שמועמד לתפקיד דירקטור בשופרסל, ועל-פי ההערכות צפוי להתמנות בחודש הבא ליו"ר הדירקטוריון של הרשת, הוא המנכ"ל לשעבר איציק אברכהן, שעזב את תפקידו לאחרונה בטריקת דלת, על רקע יחסים עכורים עם יו"ר שופרסל יקי ודמני, שבעצמו פרש מהתפקיד בחודש שעבר.

ודמני היה זה שהוביל את מינויו של בלוך, עד לאחרונה מנכ"ל חברת החשמל, למנכ"ל שופרסל, למרות היעדר ניסיון בניהול של עסקי קמעונאות. על-פי ההערכות, אברכהן מעדיף כי לתפקיד ימונה אורי קילשטיין, עד לאחרונה מנכ"ל קניוני עזריאלי ובעבר בכיר בשופרסל, ששמו עלה כמועמד מוביל לתפקיד המנכ"ל בחודשים האחרונים.

כך או כך, שופרסל מפרסמת כאמור את תנאי העסקתו של בלוך, הכוללים שכר חודשי של 125 אלף שקל ונלוות (בסך-הכול כ-2.3 מיליון שקל בשנה), בונוס שנתי בסכום של של כ-1 מיליון שקל ואופציות שיוענקו לבלוך וניתנות למימוש על פני ארבע שנים בהטבה מוערכת של כמיליון שקל בשנה (בסך-הכול 4.2 מיליון שקל). מדובר בהקצאה של 853 אלף אופציות במחיר מימוש של 30 שקל למניה, הגבוה ב-14% ממחיר השוק של מניית שופרסל, המשקף לרשת שווי של כ-7 מיליארד שקל.

ניתן לציין כי תנאי שכרו החודשיים של בלוך נמוכים מאלה של קודמו אברכהן, שעלות שכרו הסתכמה אשתקד בכ-7.1 מיליון שקל (שכר בסיס כ-2.7 מיליון שקל, בונוס של 2.5 מיליון שקל ותשלום מבוסס מניות של כ-1.9 מיליון שקל). בסך-הכול סיים אברכהן קדנציה של עשר שנים כמנכ"ל שופרסל, עם שכר מצטבר בעלות של יותר מ-50 מיליון שקל

כדי ליהנות מתנאי ההעסקה שלו בשופרסל, יצטרך בלוך לבסס יחסי עבודה טובים עם מי שצפוי להיבחר בחודש הבא ליו"ר דירקטוריון שופרסל, איציק אברכהן, מה שכלל אינו ודאי, על-פי ההערכות, ועשוי אף להוביל לעזיבתו של בלוך לאחר קדנציה של שבועות ספורים בתפקיד.

כאמור, כלל לא ברור האם המוסדיים המחזיקים במניות שופרסל יאשרו את תנאי השכר לבלוך. ככל שיתנגדו באסיפה לאישורם, הם עלולים לייצר משבר שיוביל לסיום תפקידו. 

חמישה מועמדים חדשים לדירקטוריון

נוסף על תנאי העסקתו של בלוך, צפויה כאמור אסיפת בעלי המניות של שופרסל לבחור חמישה דירקטורים רגילים (במקום ארבעה כיום). יחד עם ארבעה דח"צים שכבר מכהנים בדירקטוריון, צפוי דירקטוריון החברה לגדול לתשעה חברים בסך-הכול.

לקראת האסיפה הקרובה ניתנה האפשרות לבעלי מניות בשופרסל להציג את המועמדים שלהם לדירקטוריון. בעקבות זאת פרסמה כעת ועדת הרכב הדירקטוריון שבעה מועמדים לבחירה, מתוכם ייבחרו חמישה שיזכו לתמיכה הרבה ביותר מבין בעלי המניות. 

חמישה מבין השבעה הם מועמדים חדשים לדירקטוריון: איציק אברכהן, שכאמור צפוי להתמנות בהמשך לתפקיד יו"ר שופרסל; משה אטיאס, שמשמש כסמנכ"ל הכספים של מטריקס; רון הדסי, המשמש כיו"ר ומנכ"ל אלביט הדמיה; שלמה זהר, שכיהן כמשנה למנכ"ל שופרסל; ואילן רון, בעברו בכיר ביוניליוור המכהן כמנכ"ל חברת שיווק מזון בארה"ב.

שני המועמדים הנוספים שיעמדו לבחירה, המכהנים כיום כחברי דירקטוריון, הם רן גוטפריד (המכהן כיו"ר זמני של שופרסל) ויואב שלוש. דירקטורים בשופרסל שלא יעמדו לבחירה הם כאמור היו"ר הפורש ודמני וד"ר איילת בן עזר, שכיהנה בשש השנים האחרונות בתפקיד, ולא העמידה את עצמה לבחירה מחדש. חמשת המועמדים החדשים נחשבים למקורבים לאברכהן, והם מקבלים רוח גבית מהמוסדיים. 

היחסים החלו להתערער עם הצטרפות ודמני

רשת הקמעונאות הגדולה בישראל מתנהלת בשנים האחרונות ללא גרעין שליטה, כשאברכהן היה מי שכיהן עד לאחרונה כמנכ"ל דומיננטי שמוביל את עסקי החברה. היחסים בצמרת שופרסל החלו להתערער כשלפני שנה וחצי מינו הגופים המוסדיים, המחזיקים ברוב מניות הרשת, את יקי ודמני לתפקיד יו"ר החברה.

השניים לא ראו עין בעין את ניהול עסקי החברה, וכתוצאה מכך הודיע אברכהן בתחילת השנה על פרישתו מתפקיד המנכ"ל, על רקע חילוקי דעות עם היו"ר ודמני. כאמור, בחודש שעבר נאלץ ודמני עצמו להתפטר מתפקיד היו"ר, לאחר שוועדת הרכב הדירקטוריון של שופרסל החליטה פה-אחד שלא להמליץ עליו להמשך כהונת דירקטור, על רקע אי-שביעות-רצון של הגופים המוסדיים מתפקודו.

זאת, לאחר שתחתיו ניהלה שופרסל, בין היתר, מגעים לרכוש את השליטה בחברת מיניליין, בעלת רשת מוצרי החשמל א.ל.מ, לפי שווי של כמיליארד שקל, ונוהלו מגעים למיזוג עם חברת דלק ישראל - למורת-רוחם של חלק מהמוסדיים.

במניות שופרסל מחזיקים כיום בעיקר שישה גופים מוסדיים: חברות הביטוח מגדל, מנורה מבטחים, כלל, הראל והפניקס ובית ההשקעות אלטשולר שחם. כל אחד מחזיק בקירוב בכ-10% מהחברה, וביחד הם מגיעים לכ-60% ממנה. הרוח הנושבת מהמוסדיים היא שהם מעוניינים לחזור לתקופה שקטה בלי סערות מיותרות בחדרי הדירקטוריון וההנהלה.